Vad är snällast för djuret? Svensk slakt eller Halal?
Ja, vad är mest humanast mot djuret? Svensk vanlig slakt med el osv eller halal med halsen avskuren??
Ja, vad är mest humanast mot djuret? Svensk vanlig slakt med el osv eller halal med halsen avskuren??
ingen som vet sej veta????
Det är hugget som stucket, enligt mig iaf. Slakt är inte fint eller "humant" till att börja med. Det är blodigt och brutalt oavsett hur man går tillväga.
ja det är väl klart att inget av dom är särskilt snällt kanske, men iom att merpartern i världen äter kött, så undrar jag då vad som är snällast mot djuret. Om man kanske då vill välja tillvägagångssätt.
Tja, ska man vara krass så är ju isf halalslakt mest miljövänligt. Och beroende på metod så kan det medföra mindre eller mer lidande än andra sätt att slakta gör.
fler ??
Med undantag för idisslare är det skitsamma. När det kommer till idisslare är skäktning utan bedövning förkastligt.
Jag tror inte heller det spelar någon roll i själva slaktögonblicket. Mer än att traditionell, svensk slakt ju traditionellt innebär långa transporter, trånga fållor och ofta att djuren måste trängas på slakteriet, och då höra de andra djuren dödas i många timmar innan det är dags för dom själva att dödas vilket jag inte tror är någon höjdare direkt. Så får man inte behandla djur som ska halalslaktas vad jag förstår.
Detta är hur en halalslakt ska gå till enligt islam:
"Profetens etiska instruktioner
Vår profet Muhammed – över honom vare frid – har instruerat oss om den korrekta etiken inför slaktandet av ett djur, bl a i följande profettraditioner (ar. ahadîth):
Shaddâd bin Aws sade: Det finns två ting som jag kommer ihåg att Guds budbärare – över honom vare frid - har sagt:
Sannerligen har Allâh påbjudit er godhet mot allting; så när ni dödar, döda på ett gott sätt och då ni slaktar, slakta på ett gott sätt. Så var och en bör vässa sin kniv och låta det slaktade djuret dö med så lite plåga som möjligt. [Sahîh Muslim, nr 4810]
Jâbir bin Abdullâh berättade att profeten – över honom vare frid – förbjöd dödandet av djur efter att de bundits. [Sahîh Muslim, nr 4817]
Profeten – över honom vare frid – sade till en man som slipade sin kniv i djurets närvaro:
Skall du orsaka djurets död två gånger – en gång genom att slipa kniven i dess syn och en gång genom att skära dess hals? (Al-Furu Min-al-Kafi Lil-Kulini; 6:230).
Av utsagor som dessa (det finns många fler än de som återgetts här) har de lärde inom religionen förklarat:
Varje omsorg skall tas för att slakta ett djur väl och inte orsaka det onödig plåga och tortyr. Vi har fått instruktioner om detta:
Att låta det slaktade djuret dö med så lite plåga som möjligt rimmar illa med punkt 5. Så lite plåga som möjligt idag är att med tex. slaktmask bedöva djuret så att det inte känner avblodningen öht.
För djuret är det minst plågsamt.
Om sedan muslimer lägger någon särskild värdering i att djuret ska "skaka sin kropp i blödningsprocessen" är något helt annat.