Inlägg från: Freja10 |Visa alla inlägg
  • Freja10

Vad är snällast för djuret? Svensk slakt eller Halal?

Haraaz skrev 2010-03-01 20:43:38 följande:
    Halalslakt. Djuret får inte se andra djur dö, får inte känna någon blodlukt, måste behandlas väl hela livet fram till slakten, och när väl slakten sker så går det så snabbt att det inte hinner reagera. Västerländsk slakt plågar djuret, chockar det medvetslös (och väldigt ofta tar inte ens bedövningen, så det kokas levande e.t.c som i fallet med grisar), det får köa i flera timmar bland andra djur som avrättas framför ögonen på dem, får skyfflas in i en smutsig miljö o.s.v... Vilket anser du är bäst?
    Vad innebär "behandlas väl" då? Att få halsen avskuren kan inte gå särskilt obemärkt förbi för någon levande varelse.

Jag tycker alla djur ska leva KRAV-liv och ger inte mkt för varken västerländsk slakt eller halal.

Vi (svenskar/västerlänningar) är förresten ett konstigt släkte när det gäller slakt. Vi förkastar och föraktar slakt av hundar, marsvin, halal osv, men när det kommer till exempelvis grisar (som ju alla vet är minst lika intelligenta som hundar) så fortsätter vi gladeligen att äta dem - t.ex. skinkan är ett måste på julbordet och många äter kött varje dag - även fast vi vet att dessa nassar inte lever värdiga och för dem normala liv.

Det är bara vi som kan ändra på dessa, faktiskt kännande, djurs levnadsöden. Varför är vi så tröga när det gäller det lidande som finns närmast oss? Troligen vanan vid att det "alltid varit så" vilket lett till avtrubbning.

Så svårt är det inte att börja gå på vägen mot mindre lidande för djuren. Äta veg.mat 2 ggr i veckan är ett steg i rätt riktning och känns väl inte helt orealistiskt heller. Sen finns det massor av mer vi kan göra.
  • Freja10
    Mupphuvud skrev 2010-03-02 22:06:45 följande:
     Jag kan inte leva utan kött, så valet att bli vegetarian är omöjligt.Ett dygn utan kött = kan knappt stå upp, kraftig huvudvärk och liknande.Vet inte om alla reagerar så, men kött känns för viktigt för att bara sluta äta.Men.. Jag tycker absolut INTE om halalslakt, gör hellre valet att vara vegetarian än att äta halalkött.. oavsätt vad som händer.
    Det låter mer som om du beskriver en drog än vanligt kött :)
    Du är troligen ett medicinskt mysterium som reagerar så snabbt och kraftigt på avsaknaden av något i din föda under en dag. Menar inte att det är något fel alls, alla funkar vi olika. 

Kanske skulle de som reagerar som du skulle kunna vänja sig av med att behöva kött varje dag om de fick något ämne i ersättning mot det som kroppen saknar. Nu kom jag visst lite ifrån ämnet, men jag tyckte det var intressant.
  • Freja10

Slaktmetoder och djurens behandling har direkt samband med hur mycket vi konsumenter är villiga att betala för köttet.

Många vill inte betala de där extra kronorna som det kostar att ge andra, som vi defakto profiterar på, ett bra liv. Det är inte så att vi inte har något med dem att göra, nej utan vi äter ju upp dem och plågar dem i förlängningen. Vi är inte oskyldiga bara för att det inte är vi som håller i slaktmasken eller kniven.

Jag kan förstå dem med sämre ekonomi som har barn, hus, mat, semester (om ens det) att betala för, men jag fattar inte hur det kan vara mer värt att få röka, snusa, shoppa och annan sk lyx-/överkonsumtion än att ömma för andra.

Okej, jag erkänner; jag är moraltant, men kan inte låta bli när det gäller sådant som lever och känner.

Svar på tråden Vad är snällast för djuret? Svensk slakt eller Halal?