• Zejjen

Simning/jacuzzibad

Hej,

Jag är i v 33+0. Förra veckan var jag och simmade (crawl) och det kändes helt underbart (lite träningsnarkoman i vanliga fall..). Sen satt jag en stund i jacuzzin och bastade. I helgen sa min stora syster att man inte ska sitta i jacuzzi eller basta i slutet av graviditeten. Ngn som har erfarenhet? Man kanske inte ska simma heller? Men, jag mådde ju så bra att jag undrar om vi idag inte funderar lite för mkt på vad man ska/bör göra i stället för att lyssna på kroppen....

// Zejjen

• Svar på tråden Simning/jacuzzibad
  • Västeråstjej

Man har ju pratat om att baciller kan frodas osv men det senaste jag hörde nu var att jacuzzi är helt ok. Bastu vet jag inte.

• April Mamma

Simma kan man göra så länge det känns bra,men inte bada bubbelpool el likande.
    Men precis som du skriver så bör man ju lyssna på kroppen...vissa tips o råd är ju bra att ta till sig.
    Tror inte at det är någon fara att du badade jacuzzi en stund.

• Gestilren

Tror egentliogen inte heller att det är någon fara för dig, men bubbelpoolar etc avråder man annars från. De är så varam och mysiga för allehanda bakterier!

• guldplutt

Bastu ska vara OK, man behöver ju inte välja det allra varmaste. OCh så är det viktigt att man lyssnar på kroppen och går ut och svalkar ner sig när det börjar kännas jobbigt, och att man dricker ordentligt. Bubbelbad har jag också hört att det inte är helt lämpligt, iaf om det är rikligt med hårda bubblor.

• 79Carolina

Simning är ju toppen som idrottsform. Det håller jag också på med ännu och jag är i v 37. Sen när slemproppengått är det ju inte så bra längre pga infektionsrisk. Bubbelpool avrödes eftersom det finns så mycket bakerier i det varma vattnet. En del är helt nervösa vad bastu gäller men kör på om det känns bra. Jag har själv badat bastu minst en gång i veckan hela graviditeten och det har inte varit något problem. Men den är jag ju från Finland också, ha ha. Kom bara ihåg att dricka mycket efteråt för att kompensera vätskeförlusten. Överlag gäller det vel att leva så normalt som möjligt så länge man inte har en komplicerad och krånglig graviditet.

• Dizzi

Jag badade bubbelpool i förra veckan och upplevde att jag fick mycket mer sammandragningar/förvärkar under ett par timmar efteråt. Det kan ju inte vara så nyttigt, så därför tänker jag undvika att bubbla mer innan bebben är ute! Att det kunde vara bakterier i poolen tänkte jag inte ens på, men det är ju också sant...

• Malinski 82

Bastu är helt OK, men se till att inte få vätskebrist. Du kan drabbas av värmeslag, men inte din bebis. Jag kommer från en fisnsk släkt, så jag har aldrig tvekat att basta. Däremot har andra ifrågasatt mitt bastande, så jag kollade upp hur läget var.

Simma tänker jag också fortsätta med tills slemproppen går, liksom 79Carolina. Man är ju så skönt viktlös i vattnet, enda gången magen inte väger 2 ton.

• Fru Ludvigsson

Ursäkta, jag undrar om jag får lägga in en liten undran... Det gäller bada i varmt, nästan hett vatten hemma i sitt eget badkar. På pampers hemsida, så stog det att man skulle undvika detta, det kunde rent av vara farligt för barnet?! Vad säger ni om detta?

• Malinski 82

Fru Ludvigsson: Jag skulle tro att det är ofarligt. Eftersom det är hemma - inte samma bakterierisk. Sen kan man ju använda bad som smärtstillande vid förlossningen (fast det då kan vara värkavstannande). Mitt svar är helt ovetenskapligt och spekulativt...

• Stromboli

Jag frågade för en vecka sedan för vi skulle till ett hotell med bubbelbad på rummet. BM sa att det var ok om det inte var för länge eftersom vi själva tappade i vatten (inte samma bacillrisk) men jag skulle inte sitta med magen direkt mot strålarna.
    Bastu var helt ok så länge jag själv hade det ok + att jag skulle dricka mycket vatten så det är nog ingen fara. Lyssna till sin egen kropp tror jag absolut på!

• amandin

min bm sa att bubbelbad gör stark ljud i magen, det låter för mycket i magen med alla bubblor. självklart ska man inte utsätta magen mot strålarna.

Svar på tråden Simning/jacuzzibad