Inlägg från: southernbelle |Visa alla inlägg
  • southernbelle

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Pralin M skrev 2010-02-25 20:54:04 följande:
    Då kan man väl fundera lite på varför barnet har så väldigt svårt att komma till ro hela tiden, och så kan man försöka få barnet att somna utan att ignorera dess rop på hjälp. Det finns en väldans massa andra mer humana metoder som man kan läsa in sig på och testa sig fram med. Men det beror som sagt på. Alla har ju sin gräns. Själv tycker jag att just anknytningen den första tiden är så pass viktig att jag aldrig skulle risker att överge mitt barn första året. Så jag har i perioder ammat varje timme. Min son är nu 11 månader och som mest har jag sovit 5 timmar i streck sen han föddes. Men det funkar det med, trots att han har storasyskon. För jag vet att det handlar om en begränsad tidsperiod.
    Vad är det som säger att barnet inte är trött och det enda barnet vill är att sova och det utan att någon pillar och donar på honom?
    Varför skall man inte se till alla sitt barns behov? Varför skall man överse att barnet kanske är trött och vill sova. Har man testat samsovning, gungningar osv, låter det inte då logiskt att det kan vara nåt så enkelt som att ditt barn är trött och vill somna själv men vet inte hur man gör för det är alltid någon som har varit där och fipplat varje gång barnet försökt?
    Allt är itne så himla svart eller vitt. Det är jätte bra att allt har funkat för dig, men bara för att det har funkat för dig så betyder itne det att det funkar för alla.
  • southernbelle
    Plutteli skrev 2010-02-25 20:35:14 följande:
    Alltså, än har jag faktiskt inte läst en enda i denna tråd som verkligen använt 5mm, bara en massa varianter av den men inte den riktiga 5mm... Så varför bli så upprörd när vissa här kritiserar 5mm? Det är ju ändå inte den ni använt, inkl dig TS!V
    Vad är det vi har gjort eller inte gjort att vi inte har följt 5 mm? Jag andvände iof Ferber som är princip samma sak, men jag är nyfiken på vad det är du tycker är att vi inte har följt och vad du tror hade hänt om vi hade följt 5mm av vad du verkar tycka att man måste göra för att få kalla att man har andvänt sig av den. Ren nyfikenhet
  • southernbelle
    Plutteli skrev 2010-02-25 21:51:20 följande:
    För det första är det ju flera som skrivit att de haft kroppskontakt med barnet, bland annat TS säger ju att de har stoppat om dottern igen och liknande. Enligt äkta 5mm får man inte ta i barnet alls, bara visa sig för barnet. Sen har även de flesta skrivit att de ibland gått in med 5 minuters mellanrum, ibland med 1 minut mellan. Enligt Eckerberg får man vänta absolut kortast 3 minuter, för annars hinner inte barnet försöka lugna sig själv menar han. Så bara där har du två delar som helt går emot 5mm. Så därför menar jag att ni inte följt 5mm, ni har tagit grunderna och gjort om den till er för att passa erat barn! Och det tycker jag är kanonbra och då tror jag heller inte erat barn mått dåligt av det! En stooor skillnad med riktiga 5mm och det ni gjort är ju att enligt 5mm får man INTE ta upp sitt barn eller avbryta om barnet skriker och gråter utan man skall enbart härda ut och låta barnet skrika tills det somnar av utmattning, inget annat (förutom att visa sig var 5:e minut). Och vad som verkar är det ingen i denna tråd som skulle ha lust med detta, således skulle ingen här som det verkar nu faktiskt vilja följa den riktiga 5mm!
    Tack, jag var som sagt nyfiken på vad du syftade på. Grejen är ju att om man tar upp Ferbers (som tillåter kroppskontakt) så börjar folk gapa om det med så jag tror det folk fokuserar på när dom läser om en CIO metod är att skaparna av teorierna förspråkar att man skall lämna sina barn ensamma i vilket stånd dom än befinner sig i.
    Detta går nog emot dom flesta mammors instinkter och mammor blir därmed väldigt avskräckta av CIO metoder.
    I praktiken dock så har jag aldrig varit med om att något barn har skrikigt sig fördärvad när en CIO metod har gjorts just för att skaparna pratar om att det viktigaste när man startar en metod är att man skall veta att ens barns basbehov är fyllda innan man lägger barnet och att det som saknas är behovet att sova.
    Så andvänder man metoden på ¨rätt¨sätt dvs att barnet är mätt, torr, och redo för att sova så kommer inte barnet med största sannolikhet vara ledsen.
    Men så kommer vi tillbaka till det här att alla barn är inte lika så vissa barn behöver mer närhet än andra och där felar CIO skaparnas teorier för alla barn är inte skapta för att somna i ensamhet och det är då som föräldrar man får andvända sina instinker och sunda förnuft och avbryta om man känner att CIO metod inte passar ens barn.
    Jag följde Ferbers i punkt och pricka och det är absolut det bästa jag någonsin har gjort (förutom sattit mitt barn till världen) och mitt barn mår så mycket bättre nu och jag har vunnit kunskapen att det finns inte bara en sanning utan man får testa sig fram till det som passar sitt barn.
  • southernbelle
    MalinEddie skrev 2010-02-25 23:40:06 följande:
    Charly: Vart i USA bor ni? Är det vanligt att de tar föräldrar på allvar när de berättar om barnens sömnproblem? Jag tycker att det låter så bra som du berättade i en annan tråd att man där faktiskt kollar om det rör sig om nåt fysiskt  först och om inte rekommenderar snälla metoder. Om sedan en CIO metod blir aktuell verkar det ju som att man har informerat om vikten av dagsrutiner samt att avryta om det inte fungerar som det ska? Här i Sverige är nog problemet att BVC delar ut ett häfte som beskriver 5mm eller säger "stå ut". Det finns ju så många mellanting. Det är inte konstigt att så många vänder sig till AW när hjälpen på BVC är skit. De borde ta efter USA eller ja iallfall vad du har berättat.
    Jag bor i Chicago och det stämmer bra att man har mycket mer stöd och hjälp från läkare än vad man har i Sverige.
    Somna utan gråt är superstort här och den och ferbers är väl dom två metoder folk följer.
    Grejen är att i USA ser man på sömn på ett helt annat sätt än vad man gör i Sverige eftersom många mammor arbetar och är mer beroende av sömn så är det inte frågan om att man skall göra en metod utan vilken metod man gör.
    Här tycker man bra sömnrutiner är väldigt viktig och även om det är normalt att ett barn vaknar X antal gånger per natt så försöker man guida sina barn till bättre sömn vilket oftast i slutändan gynnar hela familjen.
    Dagsrutiner är fruktansvärt viktiga för att lyckas med en sömnmetod och det pratar bla Ferber väldigt mycket om.
    Det är super synd att man inte får bättre stöd i Sverige och det är väl därför sådana som du och jag inte ger upp i trådarna på FL , informera informera..hehe
    Jag tycker det är superbra att det finns folk från alla sidor som kan dela sina erfarenheter och som vi har pratat om förut så är det ingen tvekan om att samsovning är det bästa för de barn som gillar det och annars så är tass, babywhisper, somna utan gråt och i vissa fall ferbers utomordentliga bra alternativ.

Måste iof hålla med TS att jag tycker svenskar är lite väl bra på att spela martyr och det är väldigt ofta man läser saker som ¨det skall kännas att man föder¨ ,¨är man inte utsliten som småbarn mamma så är man inte en bra mamma¨ osv och det håller inte jag alls med om. Varför skall man inte få må bra och vara utvilad bara för att man är mamma. Jag tycker mammor i Sverige borde sätta sig själv i centrum ibland och tänka som att det faktiskt gör en till en bättre mamma i längre.
    Fast det verkar inte vara den svenska mentaliteten att få säga att man mår bra eller lyckönska någon annan som har lyckats med något som gör att denna mår bättre (som i TS fall).
    Oj vad långt detta vart..hehe
  • southernbelle
    LivetMedLova skrev 2010-02-27 22:54:07 följande:
    Du frågar "hur vet man att barnet inte mår dåligt?"... haha. En fruktansvärt dum fråga, svaret är ju ganska uppenbart. Speciellt i mitt fall. Om min dotter aldrig har varit gladare än såhär och är jättepigg om dagarna och är nyfiken och utforskar omgivningen för fullt, med mera, så kan jag inte tolka det på något annat sätt än att hon är väldigt nöjd och trygg. Eller skulle du anta att ditt barn mår dåligt om det skulle bete sig så.....? Om ett barn inte är tryggt och mår dåligt så skriker/gnäller/gråter det ju?! Som hon gjorde tidigare. Det förstår ju vem som helst? I synnerhet du själv som är mamma? Och barnvakt har, som någon skrev tidigare, många inte råd med. Det skulle inte vi ha. Det är väl självklart att barn märker av ifall sina föräldrar inte mår bra och tex är stressade, osäkra och oroliga etc. Det är just då barn själva blir oroliga! Inge snack om saken. Föräldrarna är ju deras trygghet, men är inte föräldrarna trygga i sig själv så blir det som det blev för mig. Det började ju i mitt fall gå så lång att det var tungt att ta hand om Lova själv om dagarna samt att kunna ta hand om mig själv. Det gjorde mig inte mindre kärleksfull mot henne men hon kände med all säkerhet av att jag var orolig, stressad och hängig. Hon kände att något inte stämde, då blev det som en ond cirkel. Hon blev ännu mer gnällig och orolig och grät. Varje stund på dygnet kände jag oro att "snart kommer gnällen komma", och det kom ju ofta! Varje kväll när jag gick och la mig hade jag så svårt att somna för jag tänkte att snart kommer hon vakna och 'behöva mig', då ville jag ju vara där direkt för henne! Och varje gång började hjärtat bulta för fullt. Det var jättejobbigt! När hon väl sov stressade jag med att föröska hinna med de saker jag skulle göra, som att fixa mat och sedan Äta maten. Fick ju allt som oftast äta kall mat, och aptiten försvann ju rätt snabbt. Sen stressa för att göra mig i ordning om jag skulle iväg. Passa tidert var en omöjlighet. Jag slutade typ boka upp saker och stannade mest hemma. Jag har aldrig sett Lova varit så här nöjd och glad, det är ett stort bevis på att hon känner trygghet. Hon är glad heela dagarna Och kvällarna. Förut hade hon mest bara glada stunder på morgonen men sedan knappt alls då, utan det var gnäll dygnet runt. Hon kunde aldrig sova en längre stund, hade vi tur sov hon en timme i sträck. Men det var inte ofta utan det var typ 20 minuters intervaller, dygnet runt. Och hennes vakna tid var hon mestadels gnällig och obekväm av sig. Men nu mår hon så himla bra! :D Det känns helt fantastiskt. Hon har börjat skratta igen, hon tok-ler mest hela tiden, dag och kvällstid =D
    Jag känner igen mig i så mycket du skriver. Just det här med att inte kunna sova mellan uppvaknadena. Det var så himla jobbigt och man låg bara och tänkte att snart vaknar han.
    Jag mådde fruktansvärt dåligt under dom första 10 månaderna och mitt barn mådde inte mycket bättre heller.
    Vi har ingen familj i närheten och barnvakt var inte tänkbart för mig med ett sådant litet barn så man bet ihop och gjorde sitt bästa.
    Alla ni som mår bra och är super föräldrar fast att era barn vaknar massor av gr per natt kan jag bara gratulera. Underbart för er att ni klarar er på lite sömn och att ni är superförldrar ändå. Jag avundas er.
    Tyvärr så är inte jag så super så jag behöver ivarjefall tre timmars sträcksömn för att fungera som en human människa så jag valde att göra något åt det och det kan jag lova är det bästa valet för oss.

Det är så lätt att peka på andra och säga att man aldrig skulle göra si eller så när man aldrig varit i en situation som den jag och säkert många andra mammor varit i.
    Jag valde min familj bästa och det var i vårat fall Ferbers sömnmetod och så är det med det
  • southernbelle

Malineddie och Frösöblomster, grejen är att jag har nästan en hel fil kand i psy så jag har läst mycket om sömn och tagit flertal kurser i barnpsy och även om man har kunskapen att ens barn inte kommer sova timmar i sträck och att det är normalt att dom inte gör det (jag hade förberett mig på det värsta i allt ) så funkar det inte så i praktiken.
    Jag var inte ett dugg chockad över att mitt barn ville amma 12 gr per dag och inte sov längre än några timmar i stöten, men månad efter månad (10 mån) av högst 5 timmar osammanhängande sömn var rena tortyren.
    Jag tycker oxå det är synd att BVC inte informerar bättre, men jag tycker absolut inte att mammor skall behöva stå ut och må dåligt under dom månaderna som skall vara dom bästa i ens liv.
    Mår man dåligt pga av sömnbrist (vilket med all sannolikhet går ut över barnet) så ser jag inget fel i att man försöker göra något åt det. Sen får man väl testa sig fram till vad som är bäst och det är då böckerna kan komma väl till hands så man börjar i rätt ordning (i många fall kan det nog bara vara så att vissa rutiner behöver ändras).
    Jag förstår faktiskt inte alls mentaliteten att man skall stå ut när man faktiskt kan göra förändringar som inte påverkar barnet negativt (kanske tom så enkelt som samsovning).

• southernbelle
    konkelbär skrev 2010-02-28 11:48:23 följande:
    Jag använde mig av 5 mm när dottern var 10 månader. Då blev jag ensamstående och var desperat efter sömn. Det fungerade, även om det tog många timmars skrik i över en veckas tid. Men sedan sov hon, blev pigg och var glad. ....Tills hon fyllde 2 år och fick en juniorsäng.  Nu fungerar inte längre skrikmetoder och det krävs samma ansträngning att få ner henne i varv som innan jag använde 5mm. Hon kommer upp på nätterna, och krånglar otroligt mycket just nu. När jag tänker tillbaka önskar jag att jag fortsatt använda den "snällare" strategin, att mysa, kramas, killa i håret. Det hade säkerligen varit mer hållbart.
    Fast om barnet skrek i timmar så är nog så att 5 mm inte passade ditt barn och det är därför barnet gör som hon gör nu.
    Du har nog helt rätt i att en annan metod hade passat er bättre. Grejen med 5 mm är inte att barnet skall skrika tills den ger upp utan barnet skall lära sig att känna igen trötthet och lära sig att somna själv och vägen dit kan innehålla gråt vilket man som förälder får avgöra vad som är bra för barnet. Själv hade jag aldrig lämnat min lilla till att somna i ensamhet om jag kände att han var upprörd, men så var det ine för oss när vi gjorde våran metod.
  • southernbelle

Ni och några till här på tråden kanske skulle starta en www.sovhjälpen.se (jag är allvarlig nu) precis som det finns nåt som heter ammningshjälpen (visst finns det något sådant?).
    Jag tror precis som jag och Malin har pratat om förrut att här i USA så har man ett helt annat stöd när det kommer till att få hjälp med sömn och det är nog därför folk har en helt annan syn på sömnmetoder.
    Jag frågade min barnläkare om medicinering och dom stödjer inte alls det här (ivarjefall inte min läkagrupp) utan tycker att det är bättre att man får rätsida på barnens rutiner och hjälper barnen till att känna igen sina egna trötthets känslor och att man guidar barnet till kunskapen att somna själv. Här andvänder man främst somna utan gråt och ferbers. Finns en väldigt käck bok som heter Healthy Sleep habits, Happy baby som jag följde och den passade oss väldigt bra. Den pratar väldigt mycket om CIO metoder så det är det negativa, men det jag gillade med den är att man pratar väldigt mycket om rutiner och dess innebörd på våra barn.

MalinEddie skrev 2010-02-28 16:18:48 följande:
    Jag håller med dig helt om detta. Jag menade alltså inte bara att BVC ska informera om hur barn sover utan också ge konkreta råd som kan underlätta och förändra situationen om man upplever den som ett problem.
    Catti41 skrev 2010-02-28 16:14:32 följande:
    Det här tycker jag inte heller är konstigt. Det jag tycker konstigt det är att man "drar till" med 5MM som första åtgärd. Istället för att titta på en massa andra saker som kan påverka sömnen och åtgärda dem först. Som samsovning så att föräldrarna inte behöver gå upp, eller testa eget rum om man tror att man väcker barnet, eller göra förändringar i kosten, eller förändringar i vad man gör på dagen (mycket färre intryck kan behövas, eller mycket mer action i livet) eller att man testar små, mindre invasiva, metoder osv osv. Och om allt det här inte funkar, efter tillräckligt lång utvärderingstid, så ska man ju ha en psykologisk och en medicinsk utredning INNAN man gör något så drastiskt som 5MM. För jag kan se tillfällen när 5MM kanske kan vara en bra åtgärd, men då är det ju den absolut sista åtgärden man gör efter en lång rad av åtgärder under lång tid. Och frågan är ju om inte sömnmedicin är en bättre åtgärd i de fallen, det är iallafall skonsammare för barnets psyke. För det är just det här som du säger att man ska börja i rätt ordning. Jag tycker från FL-trådar att väldigt många börjar med det mest drastiska. Kanske har de prövat en massa andra åtgärder först, det framgår kanske inte, men om barnet som utsätts för 5MM bara är 5 månader så tvivlar jag ju på det. Och dessutom verkar många pröva 5MM som inte är ett dugg pålästa om vad metoden innebär, och som inte verkar veta något om vad en sådan metod kan göra med ett spädbarns psyke. Och jag är inte förvånad över att BVC kan rekommendera 5MM för de verkar ju inte heller särskilt pålästa om spädbarnens utvecklingspsykologi och den senaste forskningen. Det är ju väldigt synd för det är ju BVC som borde vara den verkliga auktoriteten på det här området, så det är svårt för föräldrar att veta att BVC kommer med gammal, ovetenskaplig information.
  • southernbelle
    MalinEddie skrev 2010-02-28 16:28:20 följande:
    Jag förstår verkligen. Ni verkar ha haft tur med ert BVC eller den amerikanska motsvarigheten. Jag gläds åt att ni får sova gott nu. Jag minns ju hur tufft ni hade det och ni tog ju knappast till 5mm som första grej, precis som det borde vara. Att använda BW var det bästa vi gjort så jag förstår som sagt hur skönt det måste kännas nu.
    Det känns skönt och jag blir faktiskt helt tårögd (kanske kan vara gravhormoner med) när jag tänker tillbaka på dom där 10 månaderna
    Jag kommer ihåg när vi var på samma trådar när lillen var runt halvåret och jag kände att det verkligen skulle kvitta om jag hoppade ut för balkongen. När nästa kommer så hoppas man ju såklart på att denne vill samsova eller av någon anledning gillar att sova mer än nån timme isträck. Denna gång tänker jag ivarjefall inte vänta så länge som jag gjorde utan ta tag i problemet så jag kan njuta av tiden med lillbebisen istället
  • southernbelle

Jag måste fråga av nyfikenhet till er som tycker att TS inte har gjort 5 mm vad det är som gör det mer Ok att hon har har gått in med 3 min mellanrum och tagit på barnet. Det finns andra CIO metoder som man får ta på barnet och där tiden inte spelar lika stor roll så länge man inte tar upp barnet så tycker ni då att dessa CIO metoder är OK??
    För vilket fall som helst så har TS gjort en CIO metod. Är det för att det funkade så bra för henne ni stör er eller vad är grejen?
    Ni måste förklara detta för mig för jag förstår faktiskt inte varför ni har hakat upp er så på detta.
    Skulle det kännas bättre om TS ändrade sin rubrik till  ¨WOW en CIO metod funkade SUPER BRA¨?
    Ni är medvetna om att det finns flera CIO metoder än Eckerberg va?

Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!