MalinEddie skrev 2010-02-25 23:40:06 följande:
Charly: Vart i USA bor ni? Är det vanligt att de tar föräldrar på allvar när de berättar om barnens sömnproblem? Jag tycker att det låter så bra som du berättade i en annan tråd att man där faktiskt kollar om det rör sig om nåt fysiskt först och om inte rekommenderar snälla metoder. Om sedan en CIO metod blir aktuell verkar det ju som att man har informerat om vikten av dagsrutiner samt att avryta om det inte fungerar som det ska? Här i Sverige är nog problemet att BVC delar ut ett häfte som beskriver 5mm eller säger "stå ut". Det finns ju så många mellanting. Det är inte konstigt att så många vänder sig till AW när hjälpen på BVC är skit. De borde ta efter USA eller ja iallfall vad du har berättat.
Jag bor i Chicago och det stämmer bra att man har mycket mer stöd och hjälp från läkare än vad man har i Sverige.
Somna utan gråt är superstort här och den och ferbers är väl dom två metoder folk följer.
Grejen är att i USA ser man på sömn på ett helt annat sätt än vad man gör i Sverige eftersom många mammor arbetar och är mer beroende av sömn så är det inte frågan om att man skall göra en metod utan vilken metod man gör.
Här tycker man bra sömnrutiner är väldigt viktig och även om det är normalt att ett barn vaknar X antal gånger per natt så försöker man guida sina barn till bättre sömn vilket oftast i slutändan gynnar hela familjen.
Dagsrutiner är fruktansvärt viktiga för att lyckas med en sömnmetod och det pratar bla Ferber väldigt mycket om.
Det är super synd att man inte får bättre stöd i Sverige och det är väl därför sådana som du och jag inte ger upp i trådarna på FL

, informera informera..hehe
Jag tycker det är superbra att det finns folk från alla sidor som kan dela sina erfarenheter och som vi har pratat om förut så är det ingen tvekan om att samsovning är det bästa för de barn som gillar det och annars så är tass, babywhisper, somna utan gråt och i vissa fall ferbers utomordentliga bra alternativ.
Måste iof hålla med TS att jag tycker svenskar är lite väl bra på att spela martyr och det är väldigt ofta man läser saker som ¨det skall kännas att man föder¨ ,¨är man inte utsliten som småbarn mamma så är man inte en bra mamma¨ osv och det håller inte jag alls med om. Varför skall man inte få må bra och vara utvilad bara för att man är mamma. Jag tycker mammor i Sverige borde sätta sig själv i centrum ibland och tänka som att det faktiskt gör en till en bättre mamma i längre.
Fast det verkar inte vara den svenska mentaliteten att få säga att man mår bra eller lyckönska någon annan som har lyckats med något som gör att denna mår bättre (som i TS fall).
Oj vad långt detta vart..hehe