Inlägg från: southernbelle |Visa alla inlägg
  • southernbelle

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Plutteli skrev 2010-03-01 16:08:31 följande:
    Hade TS skrivit att hennes dotter skrikit i 2-3 timmar varje natt i en vecka innan hon började sova, eller skrikit tills hon spytt hade jag skitit högaktningsfullt i vilken metod hon än använde, jag hade tyckt det var fel i vilket fall! På samma sätt hade jag tyckt att det var precis lika OK som nu om TS faktiskt hade kört 5mm till punkt och pricka istället för en egen variant! Det som för mig är viktigt är att barnet verkar må bra och inte har fått vara ledsen långa stunder och lämnad att klara ut det på egen hand! TS har ju uppenbarligen gjort saker för att lugna sitt barn, tex kroppskontakt och kortare tid mellan stunderna då de gått in till barnet osv. Och ja, då tycker jag det är ok för hon har hela tiden sett till sitt barn! Fall jag läst och sett på nära håll där det gått fel är när föräldrarna slutat se till sitt barn och istället bara sett till metoden de kör.
    Fast du kommer ju ändå inte ifrån att hon har gjort en CIO metod även om det inte är 5 mm hon har gjort, så då måste du ju tycka att vissa CIO metoder är OK?

Så egentligen är det så att du inte gillar när folk gör CIO metoder om barnet inte svara bra på dem, fast om barnet svara bra ( vilket barnet gjorde i mitt och TS fall) så är det ok?

Märker att det är många som inte har nån som helst koll på hur CIO metoder fungerar i praktiken utan folk är bara snabba på att haka upp sig på BVCs häften som dom ger ut eller att ni läser skräckexempel skrivna av föräldrar här på FL som tyvärr har följt dessa häften från BVC.
  • southernbelle
    Plutteli skrev 2010-03-01 16:25:30 följande:
    Har jag egentligen skrivit någon stans att jag är emot alla CIO metoder rakt av? Jag har skrivit att jag inte gillar 5mm personligen just för att jag läst så mycket om hur fel den metoden blir när den följ till punkt och pricka, precis som med SHN. MEN jag har inget emot dessa metoder när de görs med barnet i fokus och avbryts om barnet svarar negativt på dem. Jag har inget emot dem heller om barnet svarar possitivt på dem direkt! Så ja, för mig är det OK med CIO metoder så länge barnet mår bra!
    Tack ,det var det jag ville veta
  • southernbelle
    MalinEddie skrev 2010-03-01 17:03:28 följande:
    Jag är väl medveten om att det finns fler CIO metoder än 5mm. De är väldigt olika varandra trots allt. Den värsta som jag vet om är väl "3 day sleep solution" vari man låter barnet gråta en timme innan man går in Jag tycker personligen det är stor skillnad på att vara hos barnet när det skriker även om man inte tar upp det ur sängen jämfört med att vara utanför.När det gäller 5mm tycker jag inte om metoden som skaparen beskriver den. Det är metoden och hur den enligt skaparen ska utföras jag dömer ut. Egna varianter kan ju uppenbarligen bli jättebra men säger någon att "vi ska köra 5mm" tänker jag att de ska köra 5mm och inte en egen variant. Jag tror att vilken metod man använder blir den bäst om man gör den till sin egen och inte stirrar sig blind på metodbeskrivningen. Gör man det kan det gå väldigt fel. Kolla bara in AW forumet, annan metod iofs men ändå.
    Håller helt med. Ville mest bara få fram att en CIO metod kan funka och att man kanske ibland dömmer ut något utan egentligen veta vad det är man gapar om.
    Mitt inlägg var inte riktat till dig (vet att du vet vad en CIO är och att det finns flera olika metoder) utan jag tänker mest på alla dom i denna tråd som ignorerar att det faktiskt är en CIO metod TS har gjort och det har funkat för henne och hennes barn.
    Sen säger inte jag att en CIO metod är det perfekta valet och att skaparna av både Ferber och 5 mm har helt rätt i deras tänkade och utförande för det gör jag absolut inte. Och det är väl där vi kommer tillbaka till att man får andvända sitt sunda förnuft.
    Jag tycker det har varit många bra inlägg på denna tråd men man märker att många egentligen inte har nån koll på vad olika metoder är och vad dess innverkan på barn kan vara (både dom positiva och negativa).
  • southernbelle
    vittra skrev 2010-03-01 17:18:25 följande:
    Hänger inte riktigt med i ditt resonemang faktiskt. CIO = cry it out = förutsätter att bebisen skriker och att man dessutom låter bebisen göra det utan att svara. Skriker inte bebisen, eller om man svarar på skriken genom tröst, fysisk närhet etc, så är det ingen CIO-metod. Skräckexemplen är i princip alla jag läst som använt sig av 5mm, och som använt sig av den på riktigt. Dvs inte hittat på en egen metod och sedan kallat den 5mm av misstag... så kan ju inte påstå att man kan kalla det skräckexempel ungefär som att det vore något enstaka undantagsfall där spädbarnen skriker hysteriskt väldigt långa stunder och väldigt många dagar. Som sagt, de fall där bebisen bara smågnäller lite är ju inte ens en CIO-metod, för bebisen skriker ju inte. Ge gärna din syn på CIO-metoder om du har en annan
    Men du har nog missuppfattat hela grejen. Namnet på metoden måste förvirra dig. Skrik och gråt är inte ett måste i en CIO för att det skall vara en CIO. Grejen med en CIO är att du lämnar barnet till att somna själv sen så säger skaparna att man skall ignorera gråten om det blir en sådan, men gråten är ett KAN inte ett MÅSTE.
    Hela grejen med en CIO är att lära barnet att somna själv och vägen dit kan innehålla hetsig och hysterisk gråt. Det är den gråten som skaparna säger inte har en negativ effekt på ditt barn vilket jag inte håller med. Jag tycker inte man skall lämna sitt barn förtvivlad i ensamhet ( Fast i Ferbers CIO så får du ha kroppskontakt med barnet). Lämna ditt barn med lite gnäll över att den just är trött ser jag inget dåligt med, då jag har väldigt mycket erfarenhet av Ferbers så vet jag att det är ett gnäll som ofta slutar på några minuter när barnet stillsamt somnar.
    CIO innebär inte att ett barn måste skrika sig hysteriskt till sömns utan dom innebär att man lär barnen att somna utan hjälpmedel och det är vad en CIO går ut på.
  • southernbelle
    Catti41 skrev 2010-03-01 17:24:47 följande:
    Ja, jag säger som Vittra. Jag är dubbelt inställd till de olika CIO-metoder som finns. Om barnet skriker och blir lämnat i hysterisk panik, eller ledsen gråt, eller ilsket närhetsbehov så är det fel, oavsett om det lämnas en minut eller tre eller en timme. Om barnet gnyr en liten stund och sedan vänder upp rumpan i vädret ochs omnar gott så är jag positivt inställd till metoden, men då vete sjutton om vi ens kan kalla det för en CIO-metod. Och man undrar ju varför de ens behövde köra en "metod". Problemet blir ju när folk säger att de kört 5MM, får upprörda inlägg av såna som oss som vet lite om vad som händer med spädbarn som får skrika oreglerat, och sedan hela tiden modifierar sina inlägg med "nej men jag väntade bara någon minut innan jag gick in" eller "jag lyfte upp henne och lugnande henne innan jag lade ner henne igen". Då är det ju inte 5MM. Det är en egen hemmasnickrad metod som man TROR är 5MM. Så sprider man budskapet att 5MM funkade jättebra och sen kommer andra föräldrar och läser på lite och kör den "riktiga" 5MM och låter barnet skrika tills det kräks. Eckerberg är ju själv tydlig med att hans metod är till för föräldrarna, inte för barnet. och att det är till för föräldrarna för att dagens samhälle inte funkar ihop med barns naturliga sömnmönster.
    Antar att det är BVCs häfte som spökar igen.
    Eckerbergers metod tror jag inte ens är direkt känd utanför Sveriges gränser och är absolut inte den ¨ledande¨CIO metoden.
    Här där jag bor så andvänder nästan alla CIO metoder och det är som jag skrev i inlägget till Vittra här ovan. Det är inte SKRIKET som är fokuset i en CIO metod uan det är att mna skall lära barnet att somna utan hjälp och vägen dit kan innehålla gråt och gnäll.
    I andra CIO metoder så pratar man om vikten av rutiner och förberedelser inför att starta en metod och dt är når man har fått bra rutiner man startar CIO.
    Det barn bör inte skrika sig trött om du har följt vad skaparna skriver om förberedelser (att ditt barn är mätt, trygg, trött, torr osv) för då är det så att ditt barn vill sova men vet inte hur man somnar själv, det är där gråten komme rin. Vissa barn reagerar mer än andra. Mitt barn tex gnällde lite i 5- 10 min och sen somnade han.
    RUTINER och FYLLDA BEHOV är nyckeln i en CIO metod och det verkar man ha glömt att skriva i häftet på BVC.

Det verkar som dom flesta här inte alls verkar egentligen veta hur man går tillväga med en CIO.
  • southernbelle

cat36, sorry för alla stavfel. Mulitaskar här hemma så det vart lite konstigt, men jag tror du förstår ändå.

• southernbelle
    vittra skrev 2010-03-01 19:01:08 följande:
    Ok, förstår hur du menar.. håller med dig i det fallet att man inte bör lämna förtvivlat skrikande barn, men då undrar jag ju också i mitt stilla sinne varför man ens behöver en metod som cat36 också skriver. Och faktum kvarstår ju att 5mm i princip alltid resulterar i gråt och skrik. Så om nu CIO inte nödvändigtvis behöver bli just så, så är det ju ändå så det oftast blir. Och då är det fel. Och som cat36 skriver, problemen blir ju mycket påtagliga (tex i trådar som denna) när folk lovordar en metod de inte ens använt och oftast inte ens vet något om! Detta sprider ju det falska ryktet att 5mm fungerar bra och spiralen är igång...
    vittra skrev 2010-03-01 19:16:09 följande:
    Ska tillägga till detta att jag vet att du brukar prata mycket om hur viktiga rutinerna och förberedelserna är i de CIO-metoder ni har i USA och att så många använder sig av det tillvägagångssättet. Men så ser det ju inte alls ut här, 5mm är ju inte alls upplagd på det sättet!
    Fast oftast med en CIO (kanske inte Eckerbergs då) så slutar det inte med förtvivlad gråt för att du har lagt ett barn som är torr, trygg, mätt och trött och barnet vill själv sova men har inte kunskapen att somna själv.
    Man behöver denna metod om man har ett barn som jag som inte kommer i ro på annat sätt och vaknar och kan inte somna om. Han är en väldigt mysig pojke och älskar att kramas och gosa fast inte när han är trött, då vill han ha sin egen plats och komma till ro själv. Det tog tid för mig att förstå detta men när vi följde våran CIO så kom vi till insikt hur viktigt det var för honom att kunna lära sig att hantera sin trötthet själv. Jag håller med om att 5 mm verkar missandvändas väldigt i Sverige och då känns det ju ännu bättre när någon (TS) verkar ha lyckats väldigt bra (kanske itne då med 5 mm, men med en CIO metod) och verkar oxå ha förnuftet till att om hennes barn hade blivit väldigt ledsen så hade hon avbrytit och gjort något annat.

Om jag har förstått rätt så är det så att dom flesta följer något häfte som dom har fått ifrån BVC?
    Har Eckerberg någon bok som folk läser? Pratar han om rutiner och andra förberedelser i den boken? Pratar han om vikten att behov är fyllda innan man startar metoden? Jag är som sagt inte så kunnig på Eckerbergs.
    Det som är ett problem är att många googlar om en CIO (tex Ferbers) och får fram en eller två sidor av information. Enera så dömmer man efter dessa två sidor eller så följer man dessa två sidor, vilket egentligen är helt galet för det tre böcker jag har läst om CIO metoder är minst på 300 sidor (Ferbers bok är på 340 sidor) så förstå hur mycket viktig information dessa internet sidor lämnar ute!
    Det är nog ett av de största problemen varför folk har helt fel bil av CIOs och varför folk misslyckas fullständigt när testar en CIO.
  • southernbelle

Nu har jag googlat Eckerberg (jag som just trasha googling ) och det var verkligen inte informativt.
    Hans hemsida är dålig och är det bara så att han har skrivit två små häften som folk får ta del av?
    BVC borde ha vett till att rekommendera andra CIO metoder (eller andra sömnmetoder) tycker man.

Nu förstår jag varför man har en annan kunskap om CIO och varför CIO är mer lyckade här om det enda man får är hans lilla häfte. Troode ivarjefall att han hade en bra bok att komma med.

Nä jag rekommenderar att investera pengar i en anna bok om CIOs om man skall testa en CIO metod.

• southernbelle
    Catti41 skrev 2010-03-01 20:16:50 följande:
    Det är lugnt. Jag vet att Eckerbergs metod inte är känd utanför Sverige, men det är den metod som de flesta svenskar kör med när de använder en CIO. Mina amerikanska vänner använder, om de använder någon metod, oftast Ferber. Men för det mesta är mina amerikanska vänner samsovare och långtidsammare och sjalbärare. (Och jag vet att det är udda existenser i USA) Hursomhelst. Min poäng är just att min huvudsakliga svenska erfarenhet gällande CIO-metoder är just att folk använder 5MM, utan att vara särskilt pålästa, och UTAN att genomföra de här rutinerna som du pratar om. För det enda de har hört är att man ska låta barnet skrika och titta till det då och då. Och jag håller med om att vikten med en "riktig" CIO-metod är just att införa de här rutinerna och att se till att barnet är nöjt, och också har tankat närhet, när det läggs i sängen. Problemet är ju snarare med de föräldrar som inte har gjort det, som kör business as usual och sen lägger barnet i sängen och barnet reagerar så som jag har hört talas om otaliga gånger och också läst om här på FL,dvs med hysteri och panik. Förstås.Och då tror föräldrarna att det ska vara så, så de låter barnen skrika och skrika och skrika.
    Måste nog bara klargöra en liten detalj
    Samsovning, långtidsammning och sjalbärare är verkligen inte udda existens i USA. Det beror helt på vart i USA du befinner dig. I områden där folk är medelklass och nåt så där bildade så är det väldigt vanligt att man långtids ammar (minst ett år), bär i sjal och samsover.
    Tyvärr så är informationen inte lika bra i dom fattiga områdena och där stämmer det nog tyvärr att ammnng inte är så vanligt.
    Jag tror tom att dom flesta sjalarna tom är ifrån USA?
    Vi har en affär här i mitt område som enbart satsar på sjalar och man kan tom gå kurser i att knyta sjalar där (www.bebybaby.com/category.cfm/baby/baby-slings-and-accessories ). Alla mina vänner (vi bor i Chicago) här har ammat och många har sjal och samsover. Fast en sak som dom flesta nog har gemensamt är nog att deras barn har blivit Ferberizade förr eller senare i livet (om dom inte fortsätter att samsova vill säga).
    Jag har märkt att många tror att folk i USa inte gör dessa saker men det är faktiskt fel. Det enda stora felet jag tycker vi gör i detta land är väl kanske att vi vänder bilbarnstolen lite väl tidigt
  • southernbelle
    MalinEddie skrev 2010-03-01 20:49:45 följande:
    Ja det enda är väl att han förespråkar en nattningsrutin. Rutiner dagtid för mat och sömn tror jag inte han förespråkar?
    Jag har nu läst på lite om Herr Eckerberg (kan väl erkänna att jag varit lite insnöad på andra CIO skaparna) och han känns som en dålig kopia på Ferber.
    Han verkar inte ens ha fört någon som helst forskning i sin metod? Vad är det med Svenskar och deras crazy sömn människor (AW och denna snubbe)
  • southernbelle
    vittra skrev 2010-03-01 21:28:06 följande:
    Tjaa om man inte tycker att en minimal undersökning på 95 barn bör ses som forskning så Det är nästan skrattretande att han ens nämner den... Men som Plutteli skriver, det blir liksom så fel när de båda är så anti forskning och inte vill räkna med den etablerade kunskapen som man faktiskt har, och samtidigt liksom hävdar att metoden fungerar skitbra och snurrar in sig i en massa ombeskrivningar som ofta är rätt långt ifrån den flerdimensionella verkligheten! AW är ju om möjligt expert på just det... även om Eckerberg också drar en hel del minst sagt märkliga resonemang!
    Nä 95 barn är kanske inte så mycket att gå på. Ferber har forskning att stå sig på som är gjord över många år. Om jag inte minns fel så började han sin forskning i början av 80 talet så då borde det ha framkommit om barnen har blivit skadade eller inte vid det här laget
  • southernbelle

Frösöblomster, jag håller med dig att Ferber har en väldigt hård syn på gråt. Jag tror egentligen inte ens att han skulle behöva ha den med i sin teori då vad jag har upplevt (och säkert dina vänner i USA som har gjort Ferbers)att om man har strukturerade rutiner och behoven fyllda så blir det inte fråga om någon ledsen gråt. Vi får väl hoppas på att det kanske kommer ut ännu en ny upplaga av hans bok
    Om du är intresserad av vad hans bok innehåller så kan du gå till Amazon och googla boken och sedan trycka Index så får du upp alla kapitel så får du en liten mer klar bild av vad han skriver om.
    Dock är inte hans bok den som hjälpte mig mest utan Healthy Sleep Habits, Happy child var den som funkade bäst för oss.

• southernbelle
    LivetMedLova skrev 2010-04-13 13:21:09 följande:
    På ett sätt blir jag lite irriterad på när fler av er skriver att det ligger i barns natur att vakna flera ggr per natt, att sova dåligt både det första och det andra halvåret och att de hamnar i olika separationsfaser osv. Att man liksom inte ska ha något där att göra, att man inte ska göra någonting för att riskera att "förstöra" naturens gång. Som att det skulle kunna ske något hemskt! Att ens barn kanske blir helt galen eller psykiskt sjuk eller får ngn sorts trauma av att få styras in i bättre rutiner... Man ska bara vänta ut tiden och hoppas på att det blir bättre..Att det är naturligt att bebisar vaknar på nätterna och att de hamnar i olika faser, ja, det må vara så. Men om man KAN göra något åt det, varför inte försöka göra det då? Jag menar att man kan styra in sitt barn i bättre vanor. SÅ mycket handlar om vanor och rutiner. Det är A och O. Man kan göra det på ett bra sätt som inte behöver vara hemskt. Vi försökte såklart göra mycket saker innan vi valde att göra detta. För jag var också emot 5MM innan. Men istället blev det bara alldeles för mkt för min dotter och blev bara som en röra av allt. Vi kanske var för ivriga. Men det hade nog gått lite för långt också innan vi verkligen försökte göra ngt åt hur tillvaron såg ut. Men en del saker kunde vi inte styra över så bra heller, vi flyttade och det var mkt nytt för oss och Lova.Jag blir också helt less på att en del hävdar att deras barn minsann är hungriga på nätterna och ska ha välling när de är 2 år! Det är ju nästan skrattretande. Säger bara stackars barn och framförallt föräldrarna. Det handlar endast om en dålig vana. Sedan finns det väl undantag om barn som faktiskt behöver det av någon anledning. Men om man då ska följa naturens gång så sägs det ju att bebisar ska sluta med nattmålen/målet runt 5-6 mån. För då behöver de inte äta på nätterna. Men det är ju svårt att styra bort det för att det har blivit en vana att vakna och få mat av mamma/pappa. Det finns metoder för det med. Men tänk om det också är farligt för ens barn!?.....Man gör sitt barn och sig själv en tjänst om man försöker skaffa bra rutiner och vanor tidigt.Ett barn anpassar sig snabbt! Så är det.Varför ska man som mamma låta det bara vara på ett visst sätt för att man har hört att "så här ska det vara". Det är som att man är rädd för att något hemskt ska hända om man försöker styra in sitt barn i bra vanor? Det är inget Fel i det!! Det är ju precis det dom behöver! Ett barns föräldrar, inte minst mamma är sitt barns vägledare. Dom vet ju själva inte hur saker och ting ska vara. De följer sin mamma och pappa. VEM mår inte bra utav att få sova hela nätterna liksom? Eller att kanske bara ha 1-2 uppvak där barnet snabbt somnar om. Ännu bättre om de kan somna om på egen hand. Ens barn mår definitivt bra av det och även då föräldrarna. Det blir oftast bara onda cirklar annars. Det är så jäkla tabu att be om hjälp, att prata om att något är jobbigt med föräldrarskapet eller ens barn, det är tabu att klaga över det. Man som mamma ska bara acceptera, oavsett hur man själv mår! Annars kan det ju misstolkas.. typ som att man inte skulle orka med sitt eget barn. Att man i värsta fall inte vill ha det eller ångrar sig eller något sånt. Inte undra på att det är rätt vanligt med förlossningsdepression. Det är ju så mkt nytt, sådan omställning, sömnen blir dålig och man känner sig lätt otillräcklig och hjälplös som mamma.Men så ska det vara misann! Det är så det är att vara morsa. Man ska bara ta emot och acceptera, oavsett om man själv håller på rasa samman. Man kan ju inte göra något annat än att låta det vara som det är. Man ska bara vänta ut tiden liksom.. För snart går det nog över. Det är bara en fas de är i. Snart kommer dock en ny. Har jag läst. Hm. oj, nu blev det knepigt! Får Hoppas att den blir bättre..  För så här är det, det har vi läst och så säger barnmorskorna. Man ska bara bita ihop. Oavsett om man som mamma håller på att gå närmre och närmre in i väggen. Men det är ju också tabu att tala om, som mamma ska man ju ha omänskligt mycket tålamod!? Varför ska man låta det vara på ett dåligt sätt !? Varför ska man acceptara att må dåligt? Ännu mer låta sitt barn må dåligt pgr av att bara låta det vara som det är, "för det är ju naturens gång att det är såhär"... Jag var nära att brista, mitt tålamod skulle inte hålla så mycket längre. Jag var livrädd. Tänk om man skulle göra något fruktansvärt dumt!? Man har ju hört om knäppa hemska föräldrar som tex skakar sitt barn. Men inte skulle jag kunna göra något sånt!! Nej gud nej! Men i de värsta stunderna kunde jag faktiskt förstå att en del gör något så hemskt! För man är så jävla hjälplös och förståndet håller på att brista. Ingeting hjälper och frustrationen är ett faktum. Men jag hade det i mina tankar ofta, att inte bli en sån/göra något sånt hemskt. Och när det blev för jobbigt tog jag djupa andetag och gjorde något annat för en liten stund. Gick iväg till ett annat rum. Det hjälpte. Fyfan, skulle ju aldrig kunna skada mitt eget barn!!! Men att man kände att tålamodet höll på brista var ju inget man ville säga till folk. Inte heller barnmorskan. Man sa väl kanske att det bara var lite jobbigt, med sömnen och sådär. Men de sa också att de bara var i någon fas och att det går över.. Men skulle jag berätta hur jag egentligen kände och hade det då kanske man skulle anses vara en lite sämre mamma som inte orkar med sitt eget barn.. något i den stilen. Att man är lite knäpp eller inte mår bra psykiskt. Men jag bet ihop ett jäkla bra tag. Höll skenet uppe. Höll allt inne líksom. Men det är ju faktiskt sällan bra att göra det. Till slut mådde ingen av oss i min familj speciellt bra av hur vi hade det. Jag är SÅ glad över att vi gjorde något åt saken, och det gick ju så snabbt och lätt. Det var kanske precis Det min dotter behövde för att komma till ro och slappna av. Det var kanske därför hon inte gjorde något speciellt motstånd. Men i andras ögon låter det kanske som att hon typ har lärt sig att mamma och pappa inte bryr sig, dom kommer inte och ger upp och skrika. SÅ var det definitivt inte! Hade det varit en pers och tagit mkt längre tid, och om hon tex gallskrikigt och gjort motstånd så hade jag inte gjort det där! Man känner rätt tydligt vad som är rätt coh fel. Man hör skillnad på skrik och skrik.Det där funkade bra för henne. Det var rätt för oss alla. För hon sover i princip varje natt hela natten i sitt eget rum sedan dess. Vaknar hon till någon gång, vilket sker sällan, så är det bara små små gnäll, i sömnen i princip. Och hon blir lugn av sig själv och somnar om. Ibland går jag in och klappar på henne i alla fall, anske säger något lugnt för att hon ska höra mig, eller ger henne nappen, för att jag inte vill att hon varenda natt ska känna sig ensam och kanske rädd. Men hon har aldrig vaknar och skrikigt.Sedan håller jag med om att man in första taget inte ska hålla på exprimentera för fullt, att ett barn vaknar 1-3 ggr per natt är väl rätt normalt. Att man faktiskt kan bita ihop ett tag. Man orkar mkt mer än vad man tror. Men om det blir som det blev i mitt fall, att Lova själv tydligt inte mådde bra och inte sov mer än 1 timme i sträck dygnet runt. Och att när hon var vaken var gråtig och irriterad mest hela tiden och inte specellt nyfiken osv av sig.. DÅ är det inte normalt. Jag tycker det är heeeelt otroligt fantastiskt hur vi har det nu. Lovas utveckling har gått i rasande takt och är så jääkla glad och sprallig om dagarna. HELA dagarna. Alla vi känner och andra v träffar säger det med. OJ vilken glad liten tjej! Jäämt glad! Det är ju ett tydligt tecken på att hon mår bra och känner trygghet Det känns nästan som att hon tar igen den där tiden då det var dåligt och har galet mycket energi att bli av med nu. hehe. Hon är så himla sprallig och energisk. Och det ger mig så mycket energi med =) ÅH vad jag älskar mitt liv och min fina dotter!Hoppas att fler vågar göra något åt problem de har. Man ska inte behöva ta vad som helst. Man ska inte behöva känna att tålamodet håller på att brista. Att man bara ska acceptera en jobbig tillvaro en längre tid. Inget blir bra om man själv mår uselt. Man måste tänka på sig själv Också. Men självklart går ens barn i första hand. Det är inget jag ens ska behöva säga. Men det är superviktigt att inte glömma bort sig själv.
    I hear you honey
    Förstår inte heller varför man skall må dåligt när man ofta kan göra något åt det utan att ens barn behöver ¨offras¨.
  • southernbelle
    Glitter2 skrev 2010-04-19 01:09:58 följande:
    Nej, ts. Jag håller inte med dig. Det du skriver är vinklat utifrån en förälder som inte är påläst. Fröblomster förklarar ju precis vad som gäller utifrån barnets utveckling. Det är inget hon hittat på, varför inte läsa tex Lars H Gustafssons senaste bok om barn och uppfostran. Eller läs på Growing people, deras senaste utskick om sömn. Min dotter blev aldrig utsatt för någon cio-metod men idag sover hon oftast hela nätter, ibland med ett uppvak. Det var en tuff tid men man är ju också två (oftast)?Ett barn ska inte tvingas till sömn utan få hjälp att lära sig. Jag tror på rutiner och jag tror på att lära barnet sova men man kan inte lära barnet något det inte är mottagligt för, tids nog kommer den fasen i utvecklingenOch ts, det är inte så att ni som kört cio är de enda med glada, pigga, och utvecklade barn, det verkar vara något slags mantra för "er"Min dotter är en pigg liten skrutta som "alla" säger är såå glad jääämt www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2...www.norstedts.se/bocker/utgiven/2010/Var/gust.../
    Fast nu kommer vi tillbaka till samma grej igen.......Alla barn och vuxna är inte LIKA!!!!!!!
    Att allt funkade bra för er och ni klarade er bra på lite sömn och att erat barn sover ganska bra har INGET att göra med TS situation. Man kan inte utgå ifrån sig själv hela tiden utan tänka sig in i att alla människor inte känner inte likadant.
    Visst 5 mm är en jäkla skit metod men du kan ändå inte jämföra dig med TS. Du har ingen aning om hur TS barn känner sig.

Jag orkar inte gå in på allt om CIOs och andra metoder igen för det är redan ganska uttjatat i denna tråd.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!