vittra skrev 2010-03-01 19:01:08 följande:
Ok, förstår hur du menar.. håller med dig i det fallet att man inte bör lämna förtvivlat skrikande barn, men då undrar jag ju också i mitt stilla sinne varför man ens behöver en metod som cat36 också skriver. Och faktum kvarstår ju att 5mm i princip alltid resulterar i gråt och skrik. Så om nu CIO inte nödvändigtvis behöver bli just så, så är det ju ändå så det oftast blir. Och då är det fel. Och som cat36 skriver, problemen blir ju mycket påtagliga (tex i trådar som denna) när folk lovordar en metod de inte ens använt och oftast inte ens vet något om! Detta sprider ju det falska ryktet att 5mm fungerar bra och spiralen är igång...
vittra skrev 2010-03-01 19:16:09 följande:
Ska tillägga till detta att jag vet att du brukar prata mycket om hur viktiga rutinerna och förberedelserna är i de CIO-metoder ni har i USA och att så många använder sig av det tillvägagångssättet. Men så ser det ju inte alls ut här, 5mm är ju inte alls upplagd på det sättet!
Fast oftast med en CIO (kanske inte Eckerbergs då) så slutar det inte med förtvivlad gråt för att du har lagt ett barn som är torr, trygg, mätt och trött och barnet vill själv sova men har inte kunskapen att somna själv.
Man behöver denna metod om man har ett barn som jag som inte kommer i ro på annat sätt och vaknar och kan inte somna om. Han är en väldigt mysig pojke och älskar att kramas och gosa fast inte när han är trött, då vill han ha sin egen plats och komma till ro själv. Det tog tid för mig att förstå detta men när vi följde våran CIO så kom vi till insikt hur viktigt det var för honom att kunna lära sig att hantera sin trötthet själv. Jag håller med om att 5 mm verkar missandvändas väldigt i Sverige och då känns det ju ännu bättre när någon (TS) verkar ha lyckats väldigt bra (kanske itne då med 5 mm, men med en CIO metod) och verkar oxå ha förnuftet till att om hennes barn hade blivit väldigt ledsen så hade hon avbrytit och gjort något annat.
Om jag har förstått rätt så är det så att dom flesta följer något häfte som dom har fått ifrån BVC?
Har Eckerberg någon bok som folk läser? Pratar han om rutiner och andra förberedelser i den boken? Pratar han om vikten att behov är fyllda innan man startar metoden? Jag är som sagt inte så kunnig på Eckerbergs.
Det som är ett problem är att många googlar om en CIO (tex Ferbers) och får fram en eller två sidor av information. Enera så dömmer man efter dessa två sidor eller så följer man dessa två sidor, vilket egentligen är helt galet för det tre böcker jag har läst om CIO metoder är minst på 300 sidor (Ferbers bok är på 340 sidor) så förstå hur mycket viktig information dessa internet sidor lämnar ute!
Det är nog ett av de största problemen varför folk har helt fel bil av CIOs och varför folk misslyckas fullständigt när testar en CIO.