• A7411

Ersättning för ärr

Min son fick ärr av vattenskoppor, bland annat i ansiktet. Han fick 13 000 kr av Länsförsäkringar för dessa, det var blandat på kroppen och i ansiktet. Vi hade varit i kontakt med sjukvården som tur var, annars hade vi inte fått något.

Det är viktigt att man skickar in bra foton annars kan man få för lite ersättning. Ersättningsbeloppet beror också på vad man har för försäkringsbelopp i sin försäkring, vilken premie man betalar.

Tyvärr har min son väldigt lätt för att få ärr, så vi har fått söka ersättning några gånger. Man får alltid mer för ärr i ansiktet. Folksam var betydligt hårdare i sin bedömning än Länsförsäkringar, det var när vi sökte från kommunens olyckfallsförsäkring (Folksam). Vår kommun har olycksfallsförsäkring för skolbarn dygnet runt, så när han råkade ut för en olycka kunde vi söka även från Folksam. Vi fick för 2% invaliditet därifrån men inget för ärr på armbågen. Från Länsförsäkringar fick vi 2500 kr för det ärret.

• A7411
    Hallonmumsan skrev 2010-02-25 18:07:50 följande:
    nån som vet hur lång tid efter beslut man kan överklaga? som jag skrev i tidigare inlägg så fick min sambo endast 20000 för ett ärr som är enormt mitt i ansiktet av folksam.
    Det står i beslutet att man har en viss tid på sig att överklaga, jag kommer inte ihåg hur lång tid men det var ett eller två år. Att man tar emot pengarna ska inte ha någon betydelse.
  • A7411
    Kinderägg skrev 2010-02-26 21:20:11 följande:
    Jag trodde inte att man kunde få ersättning för ärr efter vattkoppor, kan man få det även som vuxen ? Min sambo hade nämligen vattkoppor nu som vuxen och han har stor fula ärr i hela ansiktet, det är som gropar överallt.
    Vi fick det för sonen därför att vi har en sjuk- och olycksfallsförsäkring, så kallad barnförsäkring. När man blir vuxen är det ofta väldigt dyrt att behålla sjukförsäkringen, så de flesta vuxna har inte sjukförsäkring utan bara olycksfall. Men har man som vuxen en sjukförsäkring kan man nog få ut för ärr som beror på sjukdom.
Svar på tråden Ersättning för ärr