• versan

Ersättning för ärr

Kinderägg skrev 2010-02-24 21:18:13 följande:
    Ärret är som sagt lite längre och syns mer i verkligheten, svårt att fota när man inte har någon bra kamera. När hon gjorde illa sig så var vi till både läkare och tandläkare och det är anmält till försäkringsbolaget så vi har gjort allting rätt. Om man går till en fotograf, står f-bolaget för den kostnaden då ? Brukar ju inte vara allt för billigt att anlita en sån.
    Hejsan!
    Ja! hon får ut ersättning.
    Vilket bolag har ni?
    När detta hände borde ni ha fått ut första shablonersättningen som man får vid olycksfall. fick ni det?

Folksam ger ärr ersättning efter 2år
    & Trygghansa efter 1år.
    Även ev tandskador skall anmälas på en gång eftersom skador kan visa sig längre fram.
    Tandskador hålls öppna till som är 21 år eller nåt sånt.

Ja! Ni får ersättning från fotograf & fotografen kan fakturera föräkringsbolaget istället för att ni ligger ute med pengarna.
    men det är olika från olika fotografer hur dom gör.

Jag använde mig av fotograf & han fick ersättningen direkt från Trygghansa. 
    kostar 1000kr här att ta ett ärrfoto.

vad som är viktigt är att ni kollar alla föräkringsbolag som ni har tex genom jobb osv på så sätt kan ni få ersättning för ärr & invaliditets ersättning från flera bolag.

Våran dotter har ett liknande mindre ärr & hon kommer att få ut ersättning 1 bolag.
    & jag kommer att få ersättning för mitt ärr på armbågen från 2 bolag.
    Så kolla alla försäkringarna ni har genom jobb fack privata osv...   
  • versan
    Hallonmumsan skrev 2010-02-25 18:07:50 följande:
    nån som vet hur lång tid efter beslut man kan överklaga? som jag skrev i tidigare inlägg så fick min sambo endast 20000 för ett ärr som är enormt mitt i ansiktet av folksam.
    Upptill 10år.
  • versan
    Hallonmumsan skrev 2010-03-01 15:38:48 följande:
    att man ska ha råd att ta bort ärret anntar jag. sen kan jag tycka det är löjligt när det gäller små ärr.det var tillochmed ett försäkringsbolag som ringde och ville att jag skulle teckna en försäkring som även täcker benbrot som inget annat försäkringsbolag har. jag skrattade bara åt honom och sa att jag tyckte det var det löjligaste. barn råkar ut för små olyckor jämt och inte ska ban ha en föräkring för små saker.
    Hmm! Jag vet inte om jag kallar det småsaker att bryta ett ben.
    Dotter har försäkring Trygghansa & det täcker in benbrott.
    Det trodde jag alla föräkringar gjorde.
    Hon fick ut pengar för sitt benbrott.
    Skulle hon tex få probelm med benet när hon nu växer så är det ju superbra att hon har försäkringen.
  • versan
    mamma0104 skrev 2010-03-01 21:32:15 följande:
    Min dotter fick 15000 kr för ett ärr i pannan men det var tvungen att ha gått 2 år först.
    Vilket bolag var det!
    Och hur stort var ärret? & vars i pannan satt det!

en kompis barn fick 5000:- för ett ärr som satt i ögonbrynet på dottern hennes. 
    Tyckte det lät lite för ett sånt ärr.

Sen är det så att tycker man efter några år att ärret syns mera så kan man överklaga. den rätten har man på sig att göra upp till 10år.
    fast det vill helst inte försäkringsbolagen kännas vid men det har jag papper på hemma.
  • versan
    Smultron ett skrev 2010-03-02 17:05:53 följande:
    Opererade ni ärret för de pengarna?
    Skulle inte tro att man opererar ett ärr (skönhetskosmetik) när dom är under 18år om dom inte är riktigt stora.
  • versan
    Smultron ett skrev 2010-03-02 18:13:16 följande:
    hahaha... Du vet! Plåster på såren.
    nä det är väl tänkt att man får göra hur man vill den dag man är gammal nog att ta det beslutet.
    Vår dotters pengar hamnar på hennes konto så hon den dan hon vill operera sig eller inte....eller köper en moppe för pengarna.  
  • versan
    mamma0104 skrev 2010-03-02 23:07:27 följande:
    Det var länsförsäkringar och ärret är väl ca 2 cm mitt i pannan.
    Ska bli intressant att se vad Trygghansa ger i ärr utbetalningar
    Har hört att Folksam ger mindre.

Kom ihåg bara är ni inte nöjd med det dom ger så överklaga.
    & glöm inte om man lider av invalidet pga ärret så betalar försäkringsbolagen ut invaliditetsersättning.
  • versan
    loeli skrev 2010-03-04 00:17:02 följande:
    Har inte anmält till försäkringsbolaget. Trodde att det skulle gå bort. Var till BVC samma dag och vaccinera honom mot svininfluensa så de såg hur han såg men var  inte till läkare.
    Borde ju finnas nån notering om detta tycker man men anmäl det nu till försäkringsbolaget.
    Ju fortare desto bättre.
Svar på tråden Ersättning för ärr