Inlägg från: BabyJia |Visa alla inlägg
  • BabyJia

Klyftpotatisen blir bara mjuk??

Jag kokar aldrig potatisen innan, utan klyftar potatisen rå. Jag använder bara mjölig potatis när de ska bli ugnspotatis i alla olika former.

Sen tar jag å blandar potatisen med olja, salt å peppar å sen kör den i mitten av ugnen i 225 grader brukar de oftast bli. Tiden tar jag aldrig, utan de e färdigt när potatisen e mjuk me krispig yta. Om du inte blandar me olja, så testa de å ta inte ut potatatisen å låt dem stå å gotta sej i ugnen tills dem fått riktigt med färg å yta. Ska tillägga att jag använder inte bakplåtspapper när jag gör klyftpotatis, utan låter dem va direkt på plåten. De enda e att man får röra om emellanåt.
  • BabyJia
    Eisa skrev 2010-02-25 10:42:57 följande:
    Jag är expert på att få klyftpotatis krispig Min blir så krispig att man nästan inte ens känner att det är mjukt inuti, allt är bara ett stort krisp typ. I alla fall 1. Skala inte potatisen 2. Förkoka den inte 3. Pensla den med olja (varje klyfta) In i ugnen på typ 200 grader. Jag lovar, det kommer bli som chips. (okej inte riktigt)
    Åh...tack för påminnelsen för de glömde jag skriva till. Jag skalar heller aldrig potatisen!
Svar på tråden Klyftpotatisen blir bara mjuk??