• Snarkofagen

Klyftpotatisen blir bara mjuk??

Oavsett vilken potatis jag använder (fast eller mjölig), om jag förkokar potatisen eller kör den direkt i ugn blir slutresultatet det samma - klyftpotatisen blir mjuk. Den blir inte alls sådär krispig på utsidan som köpepotatisen blir. 

Nån som har några förslag på hur jag ska göra? 
  • Svar på tråden Klyftpotatisen blir bara mjuk??
  • MissLillan

jag förkokar inte utan rätt in i ugnen med flytande smör och kryddor som jag blandat runt. 175-200 grader 30 min beroende på stl.

• Firefairy

testa att avsluta med att höja plåten högt i ugnen och sätt på grill effekt.

• ALJO

Inte för tätt mellan potatisen, och högre värme. Köpepotatisen är ju friterad så det är ju lite skillnad.

• Blitz

testa mer olja o hög värme, blir ju lite som fritering då..

Att hälla ströbröd på efter du haft på olja brukar göra de ännu krispigare {#lang_emotions_laughing}

• BabyJia

Jag kokar aldrig potatisen innan, utan klyftar potatisen rå. Jag använder bara mjölig potatis när de ska bli ugnspotatis i alla olika former.

Sen tar jag å blandar potatisen med olja, salt å peppar å sen kör den i mitten av ugnen i 225 grader brukar de oftast bli. Tiden tar jag aldrig, utan de e färdigt när potatisen e mjuk me krispig yta. Om du inte blandar me olja, så testa de å ta inte ut potatatisen å låt dem stå å gotta sej i ugnen tills dem fått riktigt med färg å yta. Ska tillägga att jag använder inte bakplåtspapper när jag gör klyftpotatis, utan låter dem va direkt på plåten. De enda e att man får röra om emellanåt.
  • Eisa

Jag är expert på att få klyftpotatis krispig Min blir så krispig att man nästan inte ens känner att det är mjukt inuti, allt är bara ett stort krisp typ.

I alla fall
    1. Skala inte potatisen
    2. Förkoka den inte
    3. Pensla den med olja (varje klyfta)

In i ugnen på typ 200 grader.

Jag lovar, det kommer bli som chips. (okej inte riktigt)

• BabyJia
    Eisa skrev 2010-02-25 10:42:57 följande:
    Jag är expert på att få klyftpotatis krispig Min blir så krispig att man nästan inte ens känner att det är mjukt inuti, allt är bara ett stort krisp typ. I alla fall 1. Skala inte potatisen 2. Förkoka den inte 3. Pensla den med olja (varje klyfta) In i ugnen på typ 200 grader. Jag lovar, det kommer bli som chips. (okej inte riktigt)
    Åh...tack för påminnelsen för de glömde jag skriva till. Jag skalar heller aldrig potatisen!
  • Southern Belle

Blanda smör och olja för att få både den goda smaken och krispigheten! Salta efteråt. Använd grillfunktionen de sista minuterna för att få extra krisp!

a balanced diet is Chocolate in both hands
  • carola1977

Hög värme och inte för blött av olja eller så. Vi använder en teflon-långpanna som är bra och ger potatisen färg. Helst bara ett lager av potatisen så de inte ligger på varandra.

• Hallonröd
    Eisa skrev 2010-02-25 10:42:57 följande:
    Jag är expert på att få klyftpotatis krispig Min blir så krispig att man nästan inte ens känner att det är mjukt inuti, allt är bara ett stort krisp typ.I alla fall1. Skala inte potatisen2. Förkoka den inte3. Pensla den med olja (varje klyfta)In i ugnen på typ 200 grader.Jag lovar, det kommer bli som chips. (okej inte riktigt)
    Står du och penslar varje klyfta? Bättre att ha i olja och kryddor i en bunke och sedan ner med klyftorna och moffsa runt...{#lang_emotions_wink} Blir skitbra och går betydligt snabbare...{#lang_emotions_smile}
    // Bad sound kills good music...
  • Snarkofagen

Hmmm, jag börjar misstänka att jag snålat med olja tidigare {#lang_emotions_undecided} Tack för era toppenidéer!

Nu jäklar ska det bli krispiga(re) potatisar i morgon!  
  • Wilmis07

Ett tips,häll olja och kryddor i en plastpåse i med potatisen och "gojsa" runt lite.Alla potatisar får olja och krydda på sig

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • mammakalmar

Jag brukar lägga den på ett bakplåtspapper på plåten, ringla över olivolja och krydda med flingsalt, vitlökspulver och timjan och sen in i ugnen i 250 grader i ca 30 minuter och de blir inte mjuka utan lite bruna och knapriga, mjuka blir de först när de får stå och kallna.

• PMD

Jag brukar alltid ha 200 grader i ugnen, skalar potatisen och gör klyftor, kokar upp vatten och häller i klyftorna där i ca 4 minuter (vattnet måste koka innan du lägger i klyftorna), lägger upp dem på en plåt med smörpapper i botten. Ringlar över matolja och strö flingsalt + svartpeppar över..

De blir alltid krispiga för mig och får fin färg..

• PMD
    PMD skrev 2010-03-02 00:03:45 följande:
    Jag brukar alltid ha 200 grader i ugnen, skalar potatisen och gör klyftor, kokar upp vatten och häller i klyftorna där i ca 4 minuter (vattnet måste koka innan du lägger i klyftorna), lägger upp dem på en plåt med smörpapper i botten. Ringlar över matolja och strö flingsalt + svartpeppar över..De blir alltid krispiga för mig och får fin färg..
    Just ja.. du ska sätta plåten ett hack ovanför mittenhacket i ugnen..
  • Zezana

Vi lägger klyftorna på rad (ganska tätt) på en oljad plåt, har på rapsolja eller olivolja & kryddor, in i ugnen på varmluft/grill tills dom fått fin färg..

• Kinya

Vi kokar klyftorna (smala klyftor) i 7 minuter. Sen läggs de i en ugnsform och så på med olja, smör och kryddor (timjan, peppar, salt mm) och åker in i ugnen på ca 225 grader. Där får de vara rätt så lång tid. De blir fina och krispiga

Svar på tråden Klyftpotatisen blir bara mjuk??