• Anonym

Sambon vill inte att jag tar csn lån

Jag skulle inte ta enbart bidraget på heltid då man förbrukar dessa veckor för gott.
    Dvs vill du senare läsa en längre utbildning så kan du inte komma och ta lånet för veckorna då de redan är använda, och kanske får betydligt svårare att klara studiefinansieringen. Om jag var du skulle jag ta bidrag + lån på halvtid, blir ca 4000 kr i månaden och du borde då få en total skuld på dubbla beloppet du har idag. Inte så farligt, min egen är mer än tio ggr så stor! ;)

• Anonym

CSN-lånet är personligt. Dör du avskrivs lånet, skiljer ni er sedan så står lånet enbart på dig

• Anonym

Hade ungefär samma problem som dig, men det var jag som inte ville dra på mig några fler lån samtidigt som jag inte ville snåla hela tiden. Men jag hittade ett jättesmart extrajobb.  Jag svarar på marknadsundersökningar på nätet, det är främst amerikanska företag som skickar ut undersökningarna. Man sitter alltså hemma vid datorn och ger sina åsikter om saker och ting, det är mest kryssfrågor.
    I börjag gick det lite trögt, men efter ca 3 månader så tjänade jag ca 3500 til 4500 i månaden på det viset.

Enda kruxet är att man måste köpa en lista med företag som bedriver dessa marknadsundersökningar, tror att jagbetalade mellan 300-och 500kr, men det har jag ju tjänat igen flera gånger om nu så det var helt ok tycker jag.

Om du är intresserad så har jag länkarna till de företag jag köpte mina listor av.

alejol.surveys24.hop.clickbank.net http://alejol.2ndathome.hop.clickbank.net

• Anonym

Om ni klarar er utan lån, så ta den chansen att slippa mera skulder. Bröllop måste inte kosta mycket. Är det värt att ha studielån hängande efter sig bara för att ha ett lyxigt bröllop? Du kanske kan tjäna lite extra på något annat. I o m att ni kan klara er på sambons lön.

• Anonym

Var glad att han vill att ni har lite lån. Jag tycker din man verkar klok!
    Du klarar av att snåla i 1,5 år till. Det kommer kännas såååå bra den dagen du tar examen och är skuldfri!!!

• Anonym

Var glad att du har en kille som tycker det är ok att betala mer och snåla medan du pluggar. Det är många tjejer som inte har det, kan jag tala om.

Pluggade själv förra året och tog inga studielån. Min sambo jobbade och jag levde på honom. Vi har gemensam ekonomi och klarade oss bra. 
    Ang hur skulden delas vi ev skilsmässa. Skulden är din, den kan aldrig bli hans. Däremot så kan han få mindre av dina tillgångar alternativt att han måste ge dig mer av hans tillgångar då du får räkna av dina skulder först innan man ser vad som är giftorättsgods (det som ska delas på). Därför kan det drabba honom, men om ni skulle skilja er så spelar det väl inte så stor roll för dig då? Så länge ni är gifta så är lånet ditt och det är du som är skyldig att betala det.
  • Anonym
    Anonym (csn) skrev 2010-02-25 21:26:34 följande:
    Samtidigt så gynnar det ju honom om jag tar lånet, eftersom han får mer nöjespengar också :) Vete sjutton =/ han blir bara sur om jag nämner det.. Rent själviskt sett så skulle jag ju kunna ta csn utan att han märker det?
    Klart han blir sur när du snackar om att ta studielån när ni egentligen inte behöver. Lev snålt ett tag, om det ger er bättre förutsättningar framöver. Ta inte lån som inte behövs.
  • Anonym

hej

du skulle inte bidra med ngt eget för att det e ett lån som ska betalas tillbaka..

ta bidragsdel tog inget lån när jag pluggade,,, du kan ju bidra med den...

jag tog inget lån medans jag pluggade i 4 år... Vi är visserligen gifta så vi har delad ekonomi i alla fall...

Men första året som gifta körde maken buss o vi hade cirka 10 000 kr att leva på med hans lön (HAN JOBbADE DÅ HAN KALLADES IN BARA) o mitt bidrag.. Hyran var på 5000 kr o elen ca. 500 kr o sen lite fackavgifter...

det som var över var till mat osv. vi kännde inte att vi snålade precis.. var ute mkt ändå osv. men man prioriterade lite...

Nu 7 år senare, har vi cirka 41 000 kr efter skatt varje månad så det e skillnad ( inann räkningrna på cirka 20 000 kr e betalda)..... MEN han betalar av cirka 3000 kr i månaden för sin CSN skuld så man känner hur dessa pengar försvinner varje månad bara så där.. nu är det visserligen cirka 40000 krav att betala av o vi ska betala in så snart vi kan så blir man av med dem. Så kan man börja spara 3000 kr i mån istället...

• Anonym
    Anonym (csn) skrev 2010-02-25 23:41:39 följande:
    Men nu när jag har chansen att bidra med något så vill han inte det.
    Ja men du bidrar ju genom att låna pengarna. Det är ju pengar som ska betalas en dag. Jag förstår verkligen att din sambo inte vill det, och all heder till honom som verkar ha sunt förnuft när det gäller det ekonomiska. All heder till dig också som vill göra vad du kan för er ekonomi men lyssna på honom, bekosta inte nöjen och bröllop med lånade pengar! Sånt beteende kommer försätta er i framtida ekonomiska trångmål!

Låt honom stå för merparten av inkomsterna nu när du pluggar och när det är möjligt. Tids nog kommer du börjar jobba och då kanske dina inkomster är högre än hans och du får chans att 'ge igen'. Ni är en familj, en enhet och tillsammans jobbar ni väl för samma mål - dvs att familjen ska ha så bra förutsättningar som möjligt?
Svar på tråden Sambon vill inte att jag tar csn lån