• Anonym (csn)

Sambon vill inte att jag tar csn lån

jag började skolan nu i jan och pluggar med csn bidrag enbart. Har 1 år kvar i skolan efter sommarn, dvs 3 terminer sammanlagt.

Vill gärna ta csn bidrag + csn lån efter sommarn fram tills jag slutar, dvs 1 år.

Men han vägrar! Han vill inte dra på sig mer lån säger han.. Jag har ett csn lån på 20.000 kr som jag betalar på redan. Jag anser att studiemedel är en investering i mina studier som sedan leder fram till jobb.

Dom 20.000 är från en annan termin när jag pluggade.

Det är skitjobbigt att snåla och tanken på att göra det i 1,5 år till känns inte kul alls!

Fattar ju hur han tänker också.. Tips? Eller håller ni med honom?

• Svar på tråden Sambon vill inte att jag tar csn lån
  • Fiyali

Går ni runt och kan leva utan lån förstår jag honom till 100%. Ska ni leva livet tillsammans som de flesta räknar med att göra när man är sambos, så är det klart att han inte vill gräva gropar för er ekonomi om det går att lösa på annat sätt!
    Däremot är det ju fortfarande bara DU som kan bestämma hur DU ska göra!

• minst

Det är underbart att slippa lån. Vilket fantastiskt erbjudande din sambo ger dig. Jag skulle acceptera direkt, bara ni slipper svälta. Jag håller med honom!
    {#lang_emotions_smile}

• psychocandy

Jag skulle älska att inte behöva ta lån. Men det beror ju också på vad som menas med "snåla", det kan betyda olika för olika människor... tycker inte att det är rimligt att leva på svältgränsen, men om man kan ha en hyfsad standard ändå så är det ju helt klart värt det i slutändan.

• Mallas

Jag har tagit fullt lån under hela min studietid och har idag en skuld på ca 180 000 kr. Det kostar mig ca 700 kr i månaden att betala tillbaka. Jag bodde visserligen själv under majoriteten av tiden och hade kanske inte möjligheten att undvika lån men tycker att helt klart är värt att betala den summan för att ha en bra tid även under studierna.

Hur du ska göra tycker jag beror på hur er situation ser ut, dvs har ni gemensam ekonomi? Hur fungerar det med "fickpengar"? Det är inte så kul om du exempelvis behöver fråga honom om pengar varje gång du vill hitta på något som tex fika med en kompis.

Bästa är att prata om saken och berätta hur du tänker och låta honom göra likadant. Att kunna låna för studier är en enorm möjlighet men det är trots allt ett lån som ska betalas av de kommande åren.

• Anonym (csn)

vi har två barn och vill även gifta oss så det är ju ett stadigt förhållande så att säga...

Hade jag tagit csn lån så hade vi kunnat spara 4000 kr i månaden till bröllopet. Men eftersom lånet är på 5000 kr så är det ju egentligen plus minus noll liksom.

Inget csn lån = inget sparande till bröllop. Men då blir det ju indirekt att man lånar till bröllopet? Och så ska det ju inte vara =/ Gahh,, vill bara känna att man har mer pengar att röra sig med..

Men kanske smart att klara sig utan. Vill ev plugga vidare sen i 4 år och det kanske är smartare att ta csn lån den perioden? Istället för att ha 5,5 år av lån.

Vi vill ju ha hus också..

• Anonym (hmm)

Beror ju helt på hur ni gör. om du bara får snåla eller om ni båda får snåla å har gemensam ekonomi.

• Fiyali
    Anonym (csn) skrev 2010-02-24 23:39:48 följande:
    vi har två barn och vill även gifta oss så det är ju ett stadigt förhållande så att säga... Hade jag tagit csn lån så hade vi kunnat spara 4000 kr i månaden till bröllopet. Men eftersom lånet är på 5000 kr så är det ju egentligen plus minus noll liksom. Inget csn lån = inget sparande till bröllop. Men då blir det ju indirekt att man lånar till bröllopet? Och så ska det ju inte vara =/ Gahh,, vill bara känna att man har mer pengar att röra sig med.. Men kanske smart att klara sig utan. Vill ev plugga vidare sen i 4 år och det kanske är smartare att ta csn lån den perioden? Istället för att ha 5,5 år av lån. Vi vill ju ha hus också..
    Lån=Ränta. Att låna för att kunna spara är som att betala ränta för att spara, när man egentligen ska tjäna ränta på sitt sparande. Förstår din sambo ännu mer nu, det du säger är ju att ni ska betala mer för att kunna spara mindre!?
  • sirisdotter

Att gifta sig behöver inte kosta någonting.

• Anonym (csn)

ja jag fattar hur fel det blir ang spara pengar osv.. Men vill ha mer att röra mig med.

Vi har gemensam ekonomi.

Utöver mat, bensin och räkningar så har vi 5200 kr kvar till att spara, köpa kläder, nöjen, fika, krogen.. köpa kläder till barnen osv.

Svar på tråden Sambon vill inte att jag tar csn lån