• babychillan

Kudde och täcke till spjällsäng.

Hej. Jag undrar om man ska ha kudde och täcke i spjällsäng till nyfödda??
    Och har ni i så fall tips på var man kan köpa bra sådant.
    Eller ska man hoppa kudde och bara ha en filt. Vårt barn kommer födas i sommar.

TAck för hjälp!

• Svar på tråden Kudde och täcke till spjällsäng.
  • Aurora Borealis

Det rekommenderas att ha kudde eftersom bebisens huvud är så mjukt och de sover mycket så huvudet kan bli plattare på någon sida.
    Min dotter som föddes på hösten har alltid tyckt om att sova bara med pyjamas/body och en tunnare filt. Men barn är ju olika varma.

• septemberbarn08

Åt sonen (född september -08) köpte vi en kudde från IKEA.. Dumt, dumt val eftersom den kudden gärna knölar ihop sig och blir helt platt på vissa ställen efter första tvätten.. Och de kan ju behöva tvättas några gånger när barnen är små. Nu ska vi ha nästa knodd i slutet av april och jag kommer försöka hitta en bättre kudde åt både honom/henne och en ny åt sonen, det bör finnas betydligt bättre på barnenshus t.ex. Kostar visserligen mer än IKEAs för 39kr, men lär vara värt det.

Vi fick höra att nyfödda inte behöver/ska ha täcke utan att det räcker med en bomullsfilt. Vi köpte ett täcke i alla fall (också från IKEA) och det är det bästa vi gjort. Våran son vägde 2720 vid födseln och var ganska frusen av sig. I början sov han med pyjamas på, en fleecefilt och det tjocka barntäcket från IKEA.. Först DÅ kunde han sova. Idag är det täcket det bästa han har och han sover inte utan det även om det är jättevarmt.

Så med andra ord, kudde bör du köpa, dock inte IKEAs. Täcke tycker åtminstone jag att ni ska köpa och ha hemma IFALL han/hon vill ha det istället för en filt. Barn är så olika så det är svårt för någon att säga vad erat barn trivs bäst med:)

• LAV0LINA

Vi har köpt en "platt" bebiskudde från Rätt Start (barnens hus köpte vi den).
    Den är jättebra, dottern har haft den från start. Har inte plockat bort den heller, men hon verkar släkta lite på mig och ligger väldigt stilla, både i sömnen och vid insomning/uppvaknande
    Vi har även ett tunnt tunnt täcke från det jag var barn, lika tunnt som en bebisfilt. Jag har sytt ett påslakan till det och använder det som täcke (inga mått stämmer med dagens ).
    Vi har också kudde och täcke från IKEA, tycker dock att täcket är allt för tjockt och fastän vi nu i typ en vecka haft -25 grader och lite svalare än vanligt inomhus är IKEA's täcke på tok för varmt för tösen.
    Lägger hellre på en en tunn fleecefilt på det tunnare täcket om hon verkar frysa.

• babychillan

Ah de var de jag tänkte. Var annars finns de bra kuddar?? och täcken. På Ikeas hemsida står det att kuddarna och täckena är rek från 12 mån.

• LAV0LINA
    babychillan skrev 2010-02-25 10:09:13 följande:
    Ah de var de jag tänkte. Var annars finns de bra kuddar?? och täcken. På Ikeas hemsida står det att kuddarna och täckena är rek från 12 mån.
    Min mamma hittade babysängklader (påslakan, täcke, kudde, örngott osv) på Jysk.
    Jag har dock haft svårt att hitta det hon hittade, jag tycker "vår" butik är jättestökig!!
  • Mirilla

Babyproffsen köpte jag en liten kudde och ett tunnt täcke, Fungerade bra

• fallingstar

Köpte en sån där sovpåse på barnenshus (dyr tycker jag), så kan bebben sparka hur mycket hon vill utan att tappa täcket. Pyjamas på oxå förståss.. Sen har jag lite olika filtar ifall de skulle behövas. Har ändå köpt två täcken, ett för sommar och ett för vintern...och visst ja ett mindre för vagnen oxå..så om de behövs så finns det :)
    Har tyvärr oxå köpt IKEAS kudde...ska nog köpa en ny snart, har hört att det inte rekommenderas kudde till alldeles nyfödda, men jag tror ändå jag vill köra med kudde, som sagt dom har ju så mjuka känsliga huvuden så dom kan behöva ha någon liten och tunn kudde. Lycka till!

• UnderYtan

Skippa Ikeas kuddar, täcken för dom är rekommenderade från 12 månader.

Kudde bör du köpa för det rekommenderas av Socialstyrelsen. Det ska vara en platt babykudde. Titta på t.ex. babyproffsen, babyland, barnens hus. Där finns det platta kuddar för ca 150 kr. Det man ska tänka på är att barnet ska INTE ligga med bara huvudet på kudden utan även axlarna ska ligga på kudden.

Om du inte vill köpa kudde så kan du ta en tunn filt och vika ihop, det går bra det med. Du kan köpa ett tunt täcke för ungefär samma pris och på samma affärer som kudden.

Jag har köpt ett täcke men vet inte än om det kommer att användas så flitigt faktiskt. Jag har köpt gallerfilt och fleecefilt också till min kommande majbebis. För täcke kan bli för varmt. Men jag har garderat mig för säkerhetskskull :) 

?*¨*?.¸¸❤ 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • lokisse

täcke rekomenderas inte pga psd utan en sovpase

Difficile est saturam non scribere
  • UnderYtan
    lokisse skrev 2010-02-25 13:04:31 följande:
    täcke rekomenderas inte pga psd utan en sovpase
    Det är stoppade täcken som inte rekommenderas före ett års ålder. Ett vanligt tunt täcke går lika bra som en sovpåse (som ska vara i rätt storlek och inte för varm)
  • carola1977

Har aldrig hört att man inte ska ha täcke till barn under 1 år. Vår dotter föddes i augusti och hon hade täcke, även om hon snabbt blev en fena på att mata ned det längst ned i sängen... Jag är en sådan som inte kan sova utan täcke så jag tycker det ser omysigt ut utan. Filt känns märkligt i sängen för mig.
    Vi köpte både täcke och kudde från Rätt start på Babyland (tror jag).

• lokisse
    UnderYtan skrev 2010-02-25 13:10:37 följande:
    Det är stoppade täcken som inte rekommenderas före ett års ålder. Ett vanligt tunt täcke går lika bra som en sovpåse (som ska vara i rätt storlek och inte för varm)
    igentligen är ju rekomendationen att man inte ska ha nagot i sängen inte nagon kudde heller ur psd synpunkt. inget täcke eller andra lösa saker (nallar och liknade) och sovpase. eller inget alls.
    Difficile est saturam non scribere
  • UnderYtan
    carola1977 skrev 2010-02-25 13:16:21 följande:
    Har aldrig hört att man inte ska ha täcke till barn under 1 år. Vår dotter föddes i augusti och hon hade täcke, även om hon snabbt blev en fena på att mata ned det längst ned i sängen... Jag är en sådan som inte kan sova utan täcke så jag tycker det ser omysigt ut utan. Filt känns märkligt i sängen för mig.Vi köpte både täcke och kudde från Rätt start på Babyland (tror jag).
    Anledningen till att filtar rekommenderas till bebisar är ju för att det ska vara lätt att reglera temperaturen för dom. Det är samma sak med kläder... hellre lager på lager än ett enda tjockt lager. För då kan man enkelt "skala" av de lager som inte behövs.
  • Toppluvan

Vi har köpt kudde och täcke från Rätt Start. Om vi har täcket redan från början får vi se. Har hört att många är nöjda med märket i allafall. Vi köpte det på Babyproffsen.

• paola

köpt både täcke o kudde från rättstart,dem e ju super sköna...men täcket känns liiite stort för en nyfödd...kommer nog ha filt o kudden o sen täcket kommer jag rulla ihop o ha i sängen för att den ska bli "mindre"

Svar på tråden Kudde och täcke till spjällsäng.