Inlägg från: UnderYtan |Visa alla inlägg
  • UnderYtan

Kudde och täcke till spjällsäng.

Skippa Ikeas kuddar, täcken för dom är rekommenderade från 12 månader.

Kudde bör du köpa för det rekommenderas av Socialstyrelsen. Det ska vara en platt babykudde. Titta på t.ex. babyproffsen, babyland, barnens hus. Där finns det platta kuddar för ca 150 kr. Det man ska tänka på är att barnet ska INTE ligga med bara huvudet på kudden utan även axlarna ska ligga på kudden.

Om du inte vill köpa kudde så kan du ta en tunn filt och vika ihop, det går bra det med. Du kan köpa ett tunt täcke för ungefär samma pris och på samma affärer som kudden.

Jag har köpt ett täcke men vet inte än om det kommer att användas så flitigt faktiskt. Jag har köpt gallerfilt och fleecefilt också till min kommande majbebis. För täcke kan bli för varmt. Men jag har garderat mig för säkerhetskskull :) 

?*¨*?.¸¸❤ 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • UnderYtan
    lokisse skrev 2010-02-25 13:04:31 följande:
    täcke rekomenderas inte pga psd utan en sovpase
    Det är stoppade täcken som inte rekommenderas före ett års ålder. Ett vanligt tunt täcke går lika bra som en sovpåse (som ska vara i rätt storlek och inte för varm)
  • UnderYtan
    carola1977 skrev 2010-02-25 13:16:21 följande:
    Har aldrig hört att man inte ska ha täcke till barn under 1 år. Vår dotter föddes i augusti och hon hade täcke, även om hon snabbt blev en fena på att mata ned det längst ned i sängen... Jag är en sådan som inte kan sova utan täcke så jag tycker det ser omysigt ut utan. Filt känns märkligt i sängen för mig.Vi köpte både täcke och kudde från Rätt start på Babyland (tror jag).
    Anledningen till att filtar rekommenderas till bebisar är ju för att det ska vara lätt att reglera temperaturen för dom. Det är samma sak med kläder... hellre lager på lager än ett enda tjockt lager. För då kan man enkelt "skala" av de lager som inte behövs.
Svar på tråden Kudde och täcke till spjällsäng.