• Anonym
    Äldre 25 Feb 13:43
    3100 visningar
    6 svar
    6
    3100

    Spricka lika mycket igen?

    Jag sprack väldigt mycket när jag födde min dotter för 20 månader sedan. Fick partiell sfinkterruptur, grad 3. Jag frågade min BM om risken var stor att jag skulle spricka lika mycket igen. Hon sa att det inte alls behövde bli så. Att läkeköttet i underlivet är ungefär som i munnen, dvs man läker oerhört bra och det går knappt att se att man spruckit tidigare. Men visst måste det väl ändå vara så att huden är lite tunnare där man blivit sydd och att risken att spricka igen är större än om man inte spruckit innan?

  • Svar på tråden Spricka lika mycket igen?
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 27 Feb 12:32
    #1

    Hej!

    Jag känner verkligen att din oro är begriplig! Din barnmorska har rätt i att det är fint läkekött i underlivet, men visst kan det spänna och dra i ärret. Mitt förslag är att du masserar underlivet och säskilt ärret med en vegetabilisk olja utan tillsatser (Lundmyr har en fin som tagits fram samarbete med oss och Weleda har också fina oljor). Det går även bra med kallpressad olivolja eller en baserad på raps. Massera en gång om dagen i fyra-sex veckor innan förlossningen.

    Det viktiga är att du masserar LÄNGE med oljan. Det finns ett par studier som indikerar att man kan undvika allvarliga bristningar med olja som just masserats in länge. Massera både in och utsidan. Ta olja på tummen, stick in den på insidan av slidan och trycka, pressa och massera försiktigt utåt kanterna

    När det är dags att krysta ber du barnmorskan att vara din "polis" och försiktigt guida dig under krystningen. Välj gärna en position där trycket neråt inte är så hårt: ligg på sidan eller i halvsittande till exempel. Om hon säger "Försiktigt!", "Ta det lugnt!", "Sluta krysta..." så tänker du du dig att du SLÄPPER TAGET MED HELA KROPPEN och bara ANDAS. Du gasar genom att hålla andan och trycka på neråt, du bromsar genom att andas och släppa taget.

    Lycka till!

    Kram
    Anna

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Feb 14:04
    #2
    Förlossningspedagogen skrev 2010-02-27 12:32:04 följande:
    Hej!Jag känner verkligen att din oro är begriplig! Din barnmorska har rätt i att det är fint läkekött i underlivet, men visst kan det spänna och dra i ärret. Mitt förslag är att du masserar underlivet och säskilt ärret med en vegetabilisk olja utan tillsatser (Lundmyr har en fin som tagits fram samarbete med oss och Weleda har också fina oljor). Det går även bra med kallpressad olivolja eller en baserad på raps. Massera en gång om dagen i fyra-sex veckor innan förlossningen.Det viktiga är att du masserar LÄNGE med oljan. Det finns ett par studier som indikerar att man kan undvika allvarliga bristningar med olja som just masserats in länge. Massera både in och utsidan. Ta olja på tummen, stick in den på insidan av slidan och trycka, pressa och massera försiktigt utåt kanternaNär det är dags att krysta ber du barnmorskan att vara din "polis" och försiktigt guida dig under krystningen. Välj gärna en position där trycket neråt inte är så hårt: ligg på sidan eller i halvsittande till exempel. Om hon säger "Försiktigt!", "Ta det lugnt!", "Sluta krysta..." så tänker du du dig att du SLÄPPER TAGET MED HELA KROPPEN och bara ANDAS. Du gasar genom att hålla andan och trycka på neråt, du bromsar genom att andas och släppa taget. Lycka till!KramAnna
    Stort tack för ditt svar!

    Jag smorde och masserade med mandelolja flera veckor innan förlossningen, men sprack ändå. Min dotter var tvungen att tillslut tas med sugklocka, men BM höll emot jättebra och sa att det såg så fint ut. De lät huvudet stå ett bra tag så att underlivet fick töjas ordentligt innan de tillslut drog ut henne. BM trodde verkligen inte att jag skulle spricka så mycket, men det gjorde jag ändå.

    Jag har väldigt kort mellangård, kanske 1½-2 cm. Kan det ha betydelse för risken att spricka också?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Feb 14:06
    #3

    Kan tillägga att jag masserade 5 min/per dag i 6 veckor innan dottern föddes.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 10:00
    #4

    Puttar upp lite, då jag är väldigt nyfiken på det här med mellangården...

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Apr 13:32
    #5

    putt

  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 16 Apr 17:05
    #6

    Hej igen!
    Ber om ursäkt att du har fått vänta! Jag har varit bortrest ett par dagar i Umeå och inte varit uppkopplad. Där har jag coachat föräldrar på förlossningen och undervisat personalen. Fantastiskt roligt. Bland annat stöttade jag flera kvinnor under krystningen för att de skulle undvika bristningar. Barnmorskan gjorde perinealskydd (dvs höll emot med handen) samtidigt som jag hjälpte mamman att "släppa taget" och flåsa när barnmorskan indikerade att mamman behövde ta det försiktigt. Det gick väldigt bra.

    Angående din kortare mellangård så tror jag det är bra att prata med din barnmorska om det. Jag har ingen egen erfarenhet av att det skulle vara ett problem. En sak som du skulle kunna tänka på däremot, är att välja en ställning som inte i onödan belastar mellangården. Du skulle kunna stå på alla fyra och luta dig neråt, framåt och på det sättet minska trycket. Ligga på sidan är också bra.

    Varmt lycka till!

    Anna

Svar på tråden Spricka lika mycket igen?