• MassiiMotoo

Ser du ner på de som jobbar som städare?

Är det verkligen ett så hemskt yrke att ha i andra ögon?

Verkar vara många som ser ner på yrket.

• Svar på tråden Ser du ner på de som jobbar som städare?
  • Mashenjka

Tycker mest att det är så jäkla orättvisst att så många har dåligt betalt och ofrivilliga deltider. Borde vara ett arbete som det går att leva på men ofta får man bara 50% ell liknande.

• Drakfisk
    vintjej skrev 2010-02-27 15:50:39 följande:
    Nej, det är inget fult med det. Men i mina ögon verkar det så tråkigt och enahanda. Och så inbillar jag mig jag mig att det är dåligt betalt. Och så har jag förstått att många som städar har annan kompetens, men inte kan få jobb ino den sektorn. Så det är därför. Men visst är det nedlåtande av mig att faktiskt inte bara kunna tänka att man trivs med det man gör och är nöjd. Det håller jag med om.
    Stort av dig att kunna "medge" dina "fördomar" (använder citationstecken eftersom jag inte kommer på några bättre ord).

Det är faktiskt inte SÅ himla dåligt betalt att städa som många tror. Nej det är ingen superlön, men sett till den utbildning som krävs för att jobba som städare är lönen helt okej.

På den yngre bronsåldern, när jag pluggade sommarjobbade jag som städare inom industrin, och den lönen hette minsann duga. Sommaren efter när jag "avancerat" till jobb som kontorsråtta var lönen faktiskt lägre (detta berodde på att städarna inom den fabrik jag jobbade på räknades till ett stort och mäktigt fackförbund, och räknades som industriarbetare som omfattades av ett generöst kollektivavtal).
  • Rigmor Mortis

Jag tycker synd om städare för att det är ett jävla skitjobb (ja, jag dömer efter egna erfarenheter - vad skulle jag annars döma efter?). Däremot ser jag inte ner på städare. 

Och ja, lönen är helt ok. Jag hade 17500/mån för en heltidstjänst (2006). 
  • vintjej
    Drakfisk skrev 2010-02-27 15:57:25 följande:
    Stort av dig att kunna "medge" dina "fördomar" (använder citationstecken eftersom jag inte kommer på några bättre ord). Det är faktiskt inte SÅ himla dåligt betalt att städa som många tror. Nej det är ingen superlön, men sett till den utbildning som krävs för att jobba som städare är lönen helt okej. På den yngre bronsåldern, när jag pluggade sommarjobbade jag som städare inom industrin, och den lönen hette minsann duga. Sommaren efter när jag "avancerat" till jobb som kontorsråtta var lönen faktiskt lägre (detta berodde på att städarna inom den fabrik jag jobbade på räknades till ett stort och mäktigt fackförbund, och räknades som industriarbetare som omfattades av ett generöst kollektivavtal).
    Haha, (jag skrev faktiskt tidigare att jag insåg att det var nedlåtande att "tycka synd om").;)
    Men det är ju bra att det är OK betalt, för det borde det vara.
    Jag har f ö också jobbat som städare på laboratorier, lab disk-coh städ hette det.
    Det var inte bra betalt och rätt trist. Tjejen jag jobbade med hade fått för sig att an skulle jobba på som en idiot på morgonen. Så efter två timmar var man klar. Sedan satt vi i vårt rum resten av dagen. Ibland fick vi ta på oss våra labrockar och ta en vända i korridoren för att det skulle se ut som vi gjorde nå't.Värre jobb kan man väl ha antar jag.
  • Drakfisk
    vintjej skrev 2010-02-27 16:04:00 följande:
    Haha, (jag skrev faktiskt tidigare att jag insåg att det var nedlåtande att "tycka synd om").;) Men det är ju bra att det är OK betalt, för det borde det vara. Jag har f ö också jobbat som städare på laboratorier, lab disk-coh städ hette det. Det var inte bra betalt och rätt trist. Tjejen jag jobbade med hade fått för sig att an skulle jobba på som en idiot på morgonen. Så efter två timmar var man klar. Sedan satt vi i vårt rum resten av dagen. Ibland fick vi ta på oss våra labrockar och ta en vända i korridoren för att det skulle se ut som vi gjorde nå't.Värre jobb kan man väl ha antar jag.
    Jag tänkte närmast att många är så inne i sina egna åsikter att de inte vill acceptera att åsikterna är trångsynta eller fördomsfulla (nu tänker jag inte på dig, utan resonerar mer allmänt). Inser man själv att man är fördomsfull, finns det ju hopp om att man förändrar sitt sätt att tänka

17 500 för ett jobb som kräver ungefär en veckas utbildning (enligt tidigare inlägg) är inte fy skam.

Finna många yrken som kräver högskoleexamen som är väldigt dåligt betalda i förhållande till vilken utbildning som krävs.
  • Bjornis

Ärligt så gjorde jag det förr men så för 7 år sen jobbade jag själv med städ när jag pluggade och har sjuk respekt för städare nu, det är så tråkigt och tungt (tyckte jag). Men, som alla serviceyrken, så jag har bara respekt för trevliga människor så exempelvis sura "städtanter" eller otrevliga butikskassörer har jag noll respekt för.

• Kegge

Ja ibland faktiskt om jag står på en stege tex eller om jag är en våning upp å ser någon städa en våning ner!

Det har väl varit ett yrke som ingen vill ha men i dessa tider får man ta det man kan och även städbranchen har blivit lite mer städad så att säga med ordentliga redskap, lön och annat!

Jag har funderat på städ då människan alltid kommer grisa ner men jag funderar på om min rygg fixar det annars är det kul å städa (Inte hemma hos mig dock) för man ser ju ofta resultat på en gång å det känns ju bra!

♥~♥ Son 070630 ♥ ~♥~♥ Dotter 090710! ♥~♥
  • Eisa
    Kegge skrev 2010-02-27 16:20:20 följande:
    Ja ibland faktiskt om jag står på en stege tex eller om jag är en våning upp å ser någon städa en våning ner!
  • TrumPappa0406

Man ska se upp till dom som har mindre attraktiva jobb!

• Eisa
    Bjornis skrev 2010-02-27 16:11:21 följande:
    Ärligt så gjorde jag det förr men så för 7 år sen jobbade jag själv med städ när jag pluggade och har sjuk respekt för städare nu, det är så tråkigt och tungt (tyckte jag). Men, som alla serviceyrken, så jag har bara respekt för trevliga människor så exempelvis sura "städtanter" eller otrevliga butikskassörer har jag noll respekt för.
    respekt ska man väl visa alla? var tror du att du kommer genom att disrepektera somliga sura kärringar? (de är säkert de som mest behöver respekten)
Svar på tråden Ser du ner på de som jobbar som städare?