Forum Inaktiva: Förlossningspedagogen - Fråga experten
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Lustgas,lugn och lättandning?

    Tor 25 feb 2010 14:37 Läst 1612 gånger Totalt 1 svar
    Anonym (Thank Heaven­)
    Visa endast
    Tor 25 feb 2010 14:37

    Hur får man ihop lustgas med lättandning?

    Hade en bra förlossning, som jag såg fram mot tack vare profylaxkursen, och jag kände mig både väl och tillräckligt förberedd. Väl inne i förlossningsarbetet gällde det dock att tänka om, lättandningen fungerade inte alls och bm och uskan bad mig att andas långsamt och djupt även i de mest smärtsamma värkarna. Det funkade bättre.

    Jag använde enbart lustgas som smärtlindring. Jag hade ingen som helst värkvila de sista timmarna utan det var som en enda lång jättevärk som höll på i timmar.

    Fick inte alls till det med lustgasen, särskilt inte mot slutet.

    Hur ska man göra för att få ett lugn i lättandningen?

    Vill tillägga att jag tack vare profylaxkursen blev av med min mycket djupa och svåra förlossningsskräck. Jag var så rädd att jag grät bara vid tanken och ville hellre adoptera. Nu efteråt kan jag nästan inte förstå vad jag var rädd för. Jag sprack nästan så mycket man kan (mycket) men inte ens det bekom mig.

    Panikkänslan som infann sig av lättandningen (ut-ut-ut-hets) vill jag lära bort till nästa gång, men hur?

  • Förlos­snings­pedago­gen
    Visa endast
    Fre 26 feb 2010 16:29 #1

    Hej!

    Tricket med lättandningen är att den behöver vara väldigt avslappnad och liten, mjuk och puffig. Det är lätt att andingen blir för ansträngd och det kräver en hel del disciplin att verkligen slappna av i ansiktet, särskilt läpparna och hakan. Inandningen är TYST och fokus ligger på UT-andningen. Låt varje andetag "landa" även de allra kortaste så att du inte av misstag klipper utandningen. Om du fokuserar inandningen låter det mer som när man fyller en madrass med luft och leder lätt till hyperventilering.

    När du tränar: Börja i det du tänker dig är värkvilan och andas lugna och fina andetag in genom näsan och ut genom munnen. Gör likadant under förlossningen, dvs andas medvetet och djupt i värkvilan, då är du "färdigladdad" och kan enkelt växla till den mjuka och lilla lättandningen. Lättandningen kan vara nästan osynlig, så stilla är den.

    Lättandning och lustgas
    Många får lättandningen att fungera genom att ladda med lustgas INNAN värken börjar (ca 20-30 s innan). Sedan andas de långa och djupa andetag med lustgas till toppen av värken för att sedan växla till lättandning sista delen av värken. Det gäller bara att lägga ner lustgasen...

    Vilan
    NÄr värkarna går i ett, som de gjorde för dig, kan det kännas som om man har en enda stor värk. För att kunna njuta av den lilla vila som ändå finns mellan värkarna är det bra om du kan ha en partner/stödperson som hjälper dig att slappna av in i vilan med hjälpa av långa strykningar uppifrån och ner samtidigt som du förösker förlänga andetagen och slappna av. Fortsätt sedan att andas djupt och långsamt under vilan så att du syresätter dig och redan är i andning när nästa kommer.

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll