• Sandra73

Passar inte ihop?!

Ifall det är släktingar och vänner som kastat fram att ni kanske inte "passar ihop" har ni ingen anledning att lyssna på det. Min man och jag har försökt i tio år, börjat med inseminationer och sedan gjort fyra IVF-behandlingar. Vi har otaliga gånger fått höra att vi kanske inte "passar ihop". Det är oerhört sårande.

Jag har tagit upp det med en läkare, som också är en framstående infertilitetsforskare. Enligt henne finns det en försvinnande liten möjlighet att det är så. I så fall beror det på att paret ligger för nära varandra genetiskt. I Finland, där jag bor, är det vanligare på små, isolerade orter, eftersom genpoolen är liten och isolerad. I vårt fall bara skrattade läkaren åt att det kunde vara så, eftersom min man och jag har väldigt olika bakgrund.

Istället för att lyssna på "experter" i bekantskapskretsen lönar det sig att sätta igång undersökningarna och ta reda på den verkliga orsaken till barnlösheten. Ofta är det faktiskt något som duktiga läkare kan ta sig förbi.

Lycka till!

• Sandra73
    Lille Gris skrev 2010-03-17 08:37:06 följande:
    Hittar du den artikeln igen får du gärna skicka en länk till mig! Skulle vara intressant att läsa. Det där har jag hört förut, om att ligga "för nära" varandra genetiskt. Hur skulle det kunna vara en faktor? I så fall borde det inte vara sån hysteri runt att syskon har sex med varandra, om risken för graviditet är så liten när man ligger genetiskt nära varandra... (Observera att jag vrider upp det här ett snäpp medvetet, det är inte på något vis min åsikt att syskon ska få ha sex med varandra) Men det där är också något jag gärna skulle vilja läsa mera om, tycker det är väldigt intressant med sådana här teorier om det ligger något mer än bara en vild tanke bakom.
    Det att man kan ha svårare att bli gravid om man ligger för nära partnern genetiskt har att göra med att "felaktiga" drag blir för starka när de kommer från båda parter. (Jag ber om ursäkt om mitt ordval inte är det bästa. Jag bor i Helsingfors och pratar finska med min läkare. Lite svårt att översätta termer ibland...) Också genetiskt betingade sjukdomar kan lättare förekomma. Det här kan leda till att befruktning sker men att det blir missfall i ett så tidigt skede att man inte ens har varit medveten om graviditeten. Resultatet blir helt enkelt inte ett livsdugligt foster.

Kanske hysterin kring syskon (eller andra nära släktingar) som ligger med varandra beror just på det? Risken för missbildningar och genetiskt betingade sjukdomar blir mycket större.
Svar på tråden Passar inte ihop?!