• Angels

Passar inte ihop?!

Alltså, vad då "ni passar kanske inte ihop"? Vad menar folk med det? Vad är det som inte passar?

• Svar på tråden Passar inte ihop?!
  • Pimpinellan

Jag frågade vår IVF-läkare det där om att "passa ihop" och han skrattade och sa at det var rent skitsnack. Är ägget bra och spermien bra blir man gravid och när de förutsättningrana kommer vet man inte innan,kanske kan krävas IVF,men det finns ingen diagnos som heter "inte passa ihop".

• Ramnelia

Blir rent ut sagt förbannad på människor som kläcker ur sig såna saker,
    som att man inte skulle passa ihop!
    När man går igenom barnlöshetsfrågor så ska man inte behöva ta det tycker jag.
    Jag har också hört det, men så är det ju självklart inte!

• Lille Gris
    UpsyDaisy skrev 2010-02-25 17:54:13 följande:
    Låt oss säga att fertiliteten ligger på en skala mellan 1-10. Låt oss ta ett par, mannen är en 4, kvinnan en 9...de får barn ihop. Låt oss ta ett annat par, han är 5 och hon är 6...de lyckas INTE få barn. De är helt enkelt inte kompatibla med varandra. De kan få barn med andra, men inte med varandra.
    Men det handlar ju inte om att inte vara kompatibla utan det är bara ren och skär otur! Oddsen att lyckas tillsammans på "hemmasättet" är kanske drastiskt lägre men gör man ivf åtsidosätter man ju de oddsen. Beroende på vad de låga "fertilitetspoängen" beror på, förstås.

Det enda "inte passa ihop"-sättet jag kan tänka mig är om kvinnan bildar antikroppar mot mannens spermier. Men då handlar det kanske mest om att kvinnan har lite för starkt immunförsvar. Allt annat är bara BS.
  • UpsyDaisy
    Lille Gris skrev 2010-03-16 12:00:21 följande:
    Men det handlar ju inte om att inte vara kompatibla utan det är bara ren och skär otur! Oddsen att lyckas tillsammans på "hemmasättet" är kanske drastiskt lägre men gör man ivf åtsidosätter man ju de oddsen. Beroende på vad de låga "fertilitetspoängen" beror på, förstås.Det enda "inte passa ihop"-sättet jag kan tänka mig är om kvinnan bildar antikroppar mot mannens spermier. Men då handlar det kanske mest om att kvinnan har lite för starkt immunförsvar. Allt annat är bara BS.
    Jag läste faktiskt en artikel en gång om att kvinnan kan bli "immun" mot spermier. Så det var intressant att du tog upp det. Artikeln hävdade att när kvinnan först får en partner så reagerar kroppen med att "vilja" bli gravid...men om kvinnan sedan får en annan partner så reagerar kroppen på att det är en annan sorts spermier och tillslut så kan det resultera i att kroppen stöter bort spermierna. Enligt den här artikeln (nu var det aftonbladet så man vet inte hur sant det är) så menade de att ju fler partners en kvinna haft...dessto svårare är det för kvinnan att bli gravid eftersom hon tillslut blir "imun" mot spermier.
  • Sandra73

Ifall det är släktingar och vänner som kastat fram att ni kanske inte "passar ihop" har ni ingen anledning att lyssna på det. Min man och jag har försökt i tio år, börjat med inseminationer och sedan gjort fyra IVF-behandlingar. Vi har otaliga gånger fått höra att vi kanske inte "passar ihop". Det är oerhört sårande.

Jag har tagit upp det med en läkare, som också är en framstående infertilitetsforskare. Enligt henne finns det en försvinnande liten möjlighet att det är så. I så fall beror det på att paret ligger för nära varandra genetiskt. I Finland, där jag bor, är det vanligare på små, isolerade orter, eftersom genpoolen är liten och isolerad. I vårt fall bara skrattade läkaren åt att det kunde vara så, eftersom min man och jag har väldigt olika bakgrund.

Istället för att lyssna på "experter" i bekantskapskretsen lönar det sig att sätta igång undersökningarna och ta reda på den verkliga orsaken till barnlösheten. Ofta är det faktiskt något som duktiga läkare kan ta sig förbi.

Lycka till!

• Lille Gris
    UpsyDaisy skrev 2010-03-16 13:15:05 följande:
    Jag läste faktiskt en artikel en gång om att kvinnan kan bli "immun" mot spermier. Så det var intressant att du tog upp det. Artikeln hävdade att när kvinnan först får en partner så reagerar kroppen med att "vilja" bli gravid...men om kvinnan sedan får en annan partner så reagerar kroppen på att det är en annan sorts spermier och tillslut så kan det resultera i att kroppen stöter bort spermierna. Enligt den här artikeln (nu var det aftonbladet så man vet inte hur sant det är) så menade de att ju fler partners en kvinna haft...dessto svårare är det för kvinnan att bli gravid eftersom hon tillslut blir "imun" mot spermier.
    Hittar du den artikeln igen får du gärna skicka en länk till mig! Skulle vara intressant att läsa.
    Sandra73 skrev 2010-03-17 07:59:53 följande:
    Ifall det är släktingar och vänner som kastat fram att ni kanske inte "passar ihop" har ni ingen anledning att lyssna på det. Min man och jag har försökt i tio år, börjat med inseminationer och sedan gjort fyra IVF-behandlingar. Vi har otaliga gånger fått höra att vi kanske inte "passar ihop". Det är oerhört sårande.Jag har tagit upp det med en läkare, som också är en framstående infertilitetsforskare. Enligt henne finns det en försvinnande liten möjlighet att det är så. I så fall beror det på att paret ligger för nära varandra genetiskt. I Finland, där jag bor, är det vanligare på små, isolerade orter, eftersom genpoolen är liten och isolerad. I vårt fall bara skrattade läkaren åt att det kunde vara så, eftersom min man och jag har väldigt olika bakgrund.Istället för att lyssna på "experter" i bekantskapskretsen lönar det sig att sätta igång undersökningarna och ta reda på den verkliga orsaken till barnlösheten. Ofta är det faktiskt något som duktiga läkare kan ta sig förbi.Lycka till!
    Det där har jag hört förut, om att ligga "för nära" varandra genetiskt. Hur skulle det kunna vara en faktor? I så fall borde det inte vara sån hysteri runt att syskon har sex med varandra, om risken för graviditet är så liten när man ligger genetiskt nära varandra... (Observera att jag vrider upp det här ett snäpp medvetet, det är inte på något vis min åsikt att syskon ska få ha sex med varandra) 
    Men det där är också något jag gärna skulle vilja läsa mera om, tycker det är väldigt intressant med sådana här teorier om det ligger något mer än bara en vild tanke bakom.
  • mammahärochnu

Fast jag tolkar det som att om man inte "passar ihop" dvs ägg o spermier så skulle dom aldrig lyckas bli befruktade heller vilket dom flesta lyckas med någon gång i alla fall, eller har jag fel dvs kan det bli befruktning och sen bara blir det missfall pga att man "inte passar ihop"?? Någon som vet?

Fick också det kastat i ansiktet (det o 1000 andra saker som folk försökte "trösta" en med) otaliga gånger då vi försökte och ej lyckades bli gravida....Blir bara trött{#lang_emotions_embarassed}

Jag ska bli mamma maj 2010!
  • Sandra73
    Lille Gris skrev 2010-03-17 08:37:06 följande:
    Hittar du den artikeln igen får du gärna skicka en länk till mig! Skulle vara intressant att läsa. Det där har jag hört förut, om att ligga "för nära" varandra genetiskt. Hur skulle det kunna vara en faktor? I så fall borde det inte vara sån hysteri runt att syskon har sex med varandra, om risken för graviditet är så liten när man ligger genetiskt nära varandra... (Observera att jag vrider upp det här ett snäpp medvetet, det är inte på något vis min åsikt att syskon ska få ha sex med varandra) Men det där är också något jag gärna skulle vilja läsa mera om, tycker det är väldigt intressant med sådana här teorier om det ligger något mer än bara en vild tanke bakom.
    Det att man kan ha svårare att bli gravid om man ligger för nära partnern genetiskt har att göra med att "felaktiga" drag blir för starka när de kommer från båda parter. (Jag ber om ursäkt om mitt ordval inte är det bästa. Jag bor i Helsingfors och pratar finska med min läkare. Lite svårt att översätta termer ibland...) Också genetiskt betingade sjukdomar kan lättare förekomma. Det här kan leda till att befruktning sker men att det blir missfall i ett så tidigt skede att man inte ens har varit medveten om graviditeten. Resultatet blir helt enkelt inte ett livsdugligt foster.

Kanske hysterin kring syskon (eller andra nära släktingar) som ligger med varandra beror just på det? Risken för missbildningar och genetiskt betingade sjukdomar blir mycket större.
  • Lille Gris
    Sandra73 skrev 2010-03-17 10:44:51 följande:
    Det att man kan ha svårare att bli gravid om man ligger för nära partnern genetiskt har att göra med att "felaktiga" drag blir för starka när de kommer från båda parter. (Jag ber om ursäkt om mitt ordval inte är det bästa. Jag bor i Helsingfors och pratar finska med min läkare. Lite svårt att översätta termer ibland...) Också genetiskt betingade sjukdomar kan lättare förekomma. Det här kan leda till att befruktning sker men att det blir missfall i ett så tidigt skede att man inte ens har varit medveten om graviditeten. Resultatet blir helt enkelt inte ett livsdugligt foster.Kanske hysterin kring syskon (eller andra nära släktingar) som ligger med varandra beror just på det? Risken för missbildningar och genetiskt betingade sjukdomar blir mycket större.
    Ordvalet är bra tycker jag 
    Jo, anledningen till att "samhället" ogillar att nära släktingar skaffar barn tillsammans är just risken för missbildningar osv. Jag drog det bara ett steg längre, om "lika gener" vore en stark faktor för infertilitet så skulle inte tex syskon kunna få barn tillsammans. Teoretiskt alltså, jag vet förstås att genetik är bra mycket mer komplicerat än så. Så egentligen beror det i dessa eventuella fall inte på "lika gener" utan på ärftliga sjukdomar. Vilket i o för sig indirekt har med generna att göra, man kan ju se saker på olika sätt.
    Det blev ett litet sidospår bara   Men intressant.
  • BlommanFörDagen

Folk som säger så fattar inte hur sårande det är att höra att man inte "passar ihop".
    Jag och maken var oförklarligt barnlösa, inga "fel" hittades på oss.
    Jag kunde få kommentarer som din "ni kanske inte passar ihop", och även "vet ni inte hur man gör?"
    Jättevitsigt att höra sådant när man mår som man gör?
    Vissa folk vill bara göra en illa, andra är rent ut sagt klumpiga och fattar inte bättre.

Min man och jag gjorde flera inseminationer, för att slutligen prova med IVF.
    Vi blev gravida direkt på första IVF försöket och senare även direkt på första syskonförsöket.
    Vi har sedan också blivit spontant gravida en gång.

Vissa tror att bli gravid är någon slags prestation. Precis som med förlossningar.

Kram!

• WeWant

Jag har oxå hört den kommentaren flera gången, lika menlöst som "ni ska tänka på annat, då kommer det när ni minst anar det", jovisst, lätt efter flera år av försök...

• Angels

Vi hade då kunnat försöka livet ut. Spelar ingen roll hur mycket vi försöker för det kommer aldrig bli något på naturlig väg ändå. Tänk om folk bara kunde hålla tyst! Skrikandes

Svar på tråden Passar inte ihop?!