Passar inte ihop?!
Alltså, vad då "ni passar kanske inte ihop"? Vad menar folk med det? Vad är det som inte passar?
Alltså, vad då "ni passar kanske inte ihop"? Vad menar folk med det? Vad är det som inte passar?
Jag frågade vår IVF-läkare det där om att "passa ihop" och han skrattade och sa at det var rent skitsnack. Är ägget bra och spermien bra blir man gravid och när de förutsättningrana kommer vet man inte innan,kanske kan krävas IVF,men det finns ingen diagnos som heter "inte passa ihop".
Blir rent ut sagt förbannad på människor som kläcker ur sig såna saker,
som att man inte skulle passa ihop!
När man går igenom barnlöshetsfrågor så ska man inte behöva ta det tycker jag.
Jag har också hört det, men så är det ju självklart inte!
Ifall det är släktingar och vänner som kastat fram att ni kanske inte "passar ihop" har ni ingen anledning att lyssna på det. Min man och jag har försökt i tio år, börjat med inseminationer och sedan gjort fyra IVF-behandlingar. Vi har otaliga gånger fått höra att vi kanske inte "passar ihop". Det är oerhört sårande.
Jag har tagit upp det med en läkare, som också är en framstående infertilitetsforskare. Enligt henne finns det en försvinnande liten möjlighet att det är så. I så fall beror det på att paret ligger för nära varandra genetiskt. I Finland, där jag bor, är det vanligare på små, isolerade orter, eftersom genpoolen är liten och isolerad. I vårt fall bara skrattade läkaren åt att det kunde vara så, eftersom min man och jag har väldigt olika bakgrund.
Istället för att lyssna på "experter" i bekantskapskretsen lönar det sig att sätta igång undersökningarna och ta reda på den verkliga orsaken till barnlösheten. Ofta är det faktiskt något som duktiga läkare kan ta sig förbi.
Lycka till!
Fast jag tolkar det som att om man inte "passar ihop" dvs ägg o spermier så skulle dom aldrig lyckas bli befruktade heller vilket dom flesta lyckas med någon gång i alla fall, eller har jag fel dvs kan det bli befruktning och sen bara blir det missfall pga att man "inte passar ihop"?? Någon som vet?
Fick också det kastat i ansiktet (det o 1000 andra saker som folk försökte "trösta" en med) otaliga gånger då vi försökte och ej lyckades bli gravida....Blir bara trött
Folk som säger så fattar inte hur sårande det är att höra att man inte "passar ihop".
Jag och maken var oförklarligt barnlösa, inga "fel" hittades på oss.
Jag kunde få kommentarer som din "ni kanske inte passar ihop", och även "vet ni inte hur man gör?"
Jättevitsigt att höra sådant när man mår som man gör?
Vissa folk vill bara göra en illa, andra är rent ut sagt klumpiga och fattar inte bättre.
Min man och jag gjorde flera inseminationer, för att slutligen prova med IVF.
Vi blev gravida direkt på första IVF försöket och senare även direkt på första syskonförsöket.
Vi har sedan också blivit spontant gravida en gång.
Vissa tror att bli gravid är någon slags prestation. Precis som med förlossningar.
Kram!
Jag har oxå hört den kommentaren flera gången, lika menlöst som "ni ska tänka på annat, då kommer det när ni minst anar det", jovisst, lätt efter flera år av försök...
Vi hade då kunnat försöka livet ut. Spelar ingen roll hur mycket vi försöker för det kommer aldrig bli något på naturlig väg ändå. Tänk om folk bara kunde hålla tyst!