• Anonym (Natha­lie)
    Äldre 25 Feb 16:42
    1582 visningar
    2 svar
    2
    1582

    20 minuters träning om dagen?

    Hej Anna. Jag har läst din bok "innan du föder" (SKITBRA!). Jag har även gått en profylaxkurs (inte hos dig). Jag har varit VÄLDIGT dålig på att träna, jag har faktiskt knappt tränat någonting om jag ska vara ärlig, men i din bok så står det att om man har mindre än 2 månader kvar av gradiviteten ska man träna 20 minuter om dagen. Nu undrar jag hur ska jag lägga upp träningen?
    5 min djupandning, 5 min mellanandning, 5 min lättandning och avsluta med 5 min djupandning? Eller ska jag köra ett par djupa andningar för att övergå till mellanandning och sedan köra lättandningen så länge de känns bra för att sedan gå över till mellan och djup igen och växla mellan de andningarna?

    Anledningen till att jag inte har tränat så mycket är för att jag har en son på 21 månader som tar all min vakna tid. Han sover ca en timme på em, men oftast sover jag med honom den timmen.

    Jag känner också 0 procent stöd från min sambo, har provat att prata med honom, vi gick profylaxen ihop och jag har vid flera tillfällen frågat honom om vi ska träna men han har alltid haft annat för sig.
    Sedan bad jag honom skriva sin mardrömsförlossning respektive drömförlossning, han hade en vecka på sig sedan skulle vi jämföra våra. Kvällen innan denna veckan hade gått fick jag påminna honom och då satte han sig ner för att skriva, dagen efter hade han bara fått ner 2 rader!
    Hur ska jag göra för att få han att förstå att det inte bara är mig allt hänger på? Jag hade en väldigt jobbig första förlossning och han vet att jag är rädd att den kommande ska bli lika hemsk. Det är han också rädd för.

    Det kanske låter som att han inte bryr sig någonting men de vet jag att han gör, han är väldigt kärleksfull och omtänksam och den bästa pappan jag kan tänka mig. Men varför känns de som att jag lika gärna kunde föda utan honom? Men ändå vill jag ha honom vid min sida, som stöd och inte sovandes i en fåtölj jämte som sist.

    Tack!

  • Svar på tråden 20 minuters träning om dagen?
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 25 Feb 20:08
    #1

    Hej!
    Tack för ditt mail! Vad glad jag blir över att du gillar boken! Tack!
    Jag kan verkligen höra att du skulle vilja FÖDA närvarande och TILLSAMMANS med din partner! Jag känner igen känslan. Under mina första två förlossningar upplevde jag att det var jag som födde och min dåvarande man som gjorde sitt bästa. Han gjorde saker, men var inte DÄR. Jag upplevde att hade hela ansvaret. Det gick bra, jag hade min profylax, men jag kände mig på ett plan ensam och jag kände på mig att det skulle kunna kännas mer HELT om vi kunde samarbeta bättre.

    När värkarna är som starkast under en förlossning behöver vi ett aktivt, närvarande stöd. Så är det oavsett som vi tränat mycket eller lite. Inför min tredje förlossning, som kanske skulle vara den sista, bestämde jag mig därför att jag inte skulle nöja mig med mindre än en riktig "coach" vid min sida. Jag sa rakt ut att "Jag vill att vi tränar tillsammans och om du inte gör det kommer jag att ha med mig en doula (det var en närstående) på förlossningen". Mitt allvar visade bättre än något annat att jag verkligen menade det och, om än motvilligt, började vi träna tillsammans. Jag kan bara säga en sak - det var det bästa vi gjort! Det blev på många sätt en magisk förlossning där vi födde tillsammans och där han VISSTE hur han skulle stötta mig när det började blåsa runt öronen. Jag tror att vi båda hade hybris efteråt:)

    Det jag kan rekommendera dig är att vara så TYDLIG du bara kan: Jag VILL att vi tränar tillsammans! Det är VIKTIGT för mig. Jag behöver din hjälp, ditt stöd. Vänta sedan in honom.

    När det gäller andningsträningen så tänker jag på en sak - du är omföderska och det brukar betyda att det går lite (eller mycket) fortare. Rent praktiskt så betyder det att du antagligen bara kommer "doppa rumpan" i mellanandingen och i stället gå direkt till lättandningen. Sätt en miniminivå för din träning (ex tio-tjugo minuter om dagen måndag till fredag, ledigt lördag och söndag). Träna djupandning ett par värkar och resten lättandning. Ett par gånger i veckan kan du förlänga din andnings-och avslappningsträning (lyssna gärna på band eller dvd, det finns en sådan till boken nunmera). Avslappningen tar ofta längre tid att få in i kroppen. Det viktiga är att träna ofta än mycket och sällan - då blir betingningen mer effektiv. Se till att du klarar lättandningen minst två minuter gärna tre - då har du marginalerna på din sida!

    Stor kram och lycka till!

    Anna

  • Anonym (Natha­lie) Trådstartaren
    Äldre 25 Feb 21:08
    #2

    Tack för ditt svar!
    Jag har dvd också och har kollat på den, jag kanske inte behöver säga att  jag kollat på den själv?
    Jag har sagt till honom att läsa kapitlet partnens roll och han har faktiskt börjat göra idag. Jag har BF om ca 5,5 veckor och hoppas verkligen att det ordnar sig. Men jag ska sätta ner foten nu, annars kommer jag också "hota" med doula. Jag har funderat på de innan men vet inte om de skulle kännas olustigt med en helt "okänd" med.

    Du som är doula, hur fungerar de? Träffas man innan förlossningen och pratar igenom allt och sedan har hon "jouren" när det närmar sig och man ringer dit henne? Vad kostar det ungefär?

Svar på tråden 20 minuters träning om dagen?