• Anonym (Anna)

Hur göra för att särkullbarnet inte ska ärva huset?

Vår situation är den här:

Jag och min sambo har två små barn gemensamt. Han har även en son på 17 år sedan ett tidigare förhållande. Sonen bor med sin mamma och kontakten med sonen är ganska dålig, det är mycket problem kring sonen såsom missbruk och kriminalitet.

Jag och min sambo har precis byggt ett nytt hus och tagit ett gemensamt banklån för detta. Vår önskan är att den dagen som min sambo går bort ska endast våra gemensamma barn ärva vårt hus/värdet av det. Huset är något som vi gemensamt byggt upp för att våra barn ska växa upp där och det känns verkligen fel om hans äldsta son ska få del av den ekonomiska vinst som skulle bli vid en framtida försäljning.

Så min fråga är alltså hur man gör för att endast våra gemensamma barn ska ärva vårt hus? Kan min sambo skriva över sin del av huset på mig så att jag äger allt på "pappret"? Borde vi gifta oss?  Tacksam för råd.

• Svar på tråden Hur göra för att särkullbarnet inte ska ärva huset?
  • Stinky

Särkullbarnet har rätt till sin lott, och det är inget ni kan testamentera bort. Varför är ni så sviniga att ni inte vill att han ska ärva något? Din sambo verkar ju ha kunnat sätta honom till världen, så nu får han stå för det också. Helt rätt.

• Anonym

Ni kan inte göra något för att era gemensamma barn ska ärva större andelar än hans son sedan tidigare. Alla barn har samma rättigheter.

Jag har svårt att förstå att man som pappa vill göra ett barn näst intill arvlöst, medan man gärna gynnar sina andra barn. 
    Ni kan ju givetvis skriva över mer av huset på dig, men om ni gifter er så kommer man ändå att göra en bodelning och halva giftorättsgodset kommer ju ändå att tillfalla dödsboet. Skillnaden blir att hans barn sedan tidigare kan kräva sin laglott direkt (en tredjedel) medan du ärver de andra två tredjedelarna som tillfaller era gemesamma barn när du går bort. 
    Om jag vore er skulle jag ta en livförsäkring som kan ersätta pojken för den andel i huset som ni inte vill att han ska få. Målet måste ju ändå vara att alla tre barnen får samma summa i arv.
  • Anonym

Va, man kan väl visst testamentera mer till vissa av sina barn? Man kan inte göra ett biologiskt barn helt arvlöst, men man kan minimera dess andel. Väl?

• varfördåför

sonen ärver ju bara en tredjedel av huset och rästen ligger kvar och väntar på att du skall dö så att dina barn ärver dig då. Jag vet inte om man kan göra något annat än att skriva att barnet inte får ärva innan barnet är 18. Men det går nog att skriva ett testamente att alla barnen ärver samtidigt. dock skulle jag kolla upp allt jätte noga med tinget innan jag gjorde något!

Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Anonym (Jodå)

Ni borde definitivt gifta er det är lättare rent juridiskt. Dessutom så kan ni göra så att du ensam äger huset, men då måste banken gå med på att du ensam står för lånen.

• Anonym (usch o fy)

Fy för såna tankar!!!!
    Man kan ALDRIG ta bort barnens arv!!!

Undrar varför grabben har problem med kriminalitet o droger...? Kan det bero på hans frånvarande far till viss del kanske???
    Ta er an grabben och gör han till en i familjen istället för att fundera ut sätt att "bli av" med honom!

Usch!!! Sånt här gör mig mörkrädd!! DET ÄR HANS BARN!!!!

• Anonym

Dessutom måste ni ju se till så att du får bo kvar i orubbat bo om din sambo dör, dvs. att han inte får ut sitt arv förrän även du trillat av pinn. Annars kan du bli tvungen att lösa ut honom, har du inte råd med det får du sälja och flytta...er bank kan hjälpa er.

• Anonym (Sorgligt)

Jag förstår att du vill bo kvar i huset om din sambo går bort före dig, det skall du självklart få göra. Ni har byggt huset tillsammans, därför skall era barn, självklart även hans ärva sin del. Dock får ju dina barn ärva mer eftersom de även ärver din del.

Jag tycker det är vidrigt att ni vill vända honom ryggen så, redan nu har han det svårt. Finns ni där för honom? Att neka honom hans arv är som att säga ifrån sig föräldraskapet, är det verkligen vad den pojken behöver tror du?

• Anonym (Jodå)

Min man har oxå ett barn sedan tidigare och dels har han testamenterat så mycket som möjligt till mig och jag ENSAM äger vårat hus. Så hans barn ärver inte det! Naturligtvis ärver barnet dock sådant som är gemensamt ägt. Ta kontakt med er bank och en jurist så får ni hjälp istället för massa sentimentalt dravel på FL.

• Stinky
    Anonym (Jodå) skrev 2010-02-25 20:48:43 följande:
    Min man har oxå ett barn sedan tidigare och dels har han testamenterat så mycket som möjligt till mig och jag ENSAM äger vårat hus. Så hans barn ärver inte det! Naturligtvis ärver barnet dock sådant som är gemensamt ägt. Ta kontakt med er bank och en jurist så får ni hjälp istället för massa sentimentalt dravel på FL.
    Din man kan inte fortfarande inte testamentera bort sin/sina barn(s) arvslott, hur girig du än är.
Svar på tråden Hur göra för att särkullbarnet inte ska ärva huset?