• Anonym (ballong)

Svullen mage!

Hej på er!

Jag har sedan länge haft problem med magen, och efter diverse undersökningar är det enda som framkommit att jag har väldigt känslig mage samt reflux, och brock på magmunnen.

Men, jag är så förbannat jävla trött på att mer eller mindre vara konstant svullen i magen. Ibland blir jag orolig jag är gravid men så svullen som jag blir ser jag ut att vara i 5:e månaden och en sådan sak bakas in i ugnen över en dag. Och inte heller försvinner en gravidmage om man lägger sig ner. {#lang_emotions_laughing}

Jag får lätt magknip, mycket gaser och denna svullnaden. Det gör så ont ibland att gå och dra in magen, om jag struntar i det får jag frågan om jag är gravid. Jag är väldigt smal i övrigt vilket gör att min mage ser väldigt stor ut proportionerligt.

Och jag vill så gärna höra av er, vet nämligen att det är ett tämligen vanligt problem, har ni hittat något som fungerar bra för er? Jag märker att det blir bättre för mig av att äta täta, samt mindre mål. Men ändå, får jag som perioder med svullen mage. Har en ordentligt sådan nu. Gjorde enormt ont idag att hålla in den för att slippa gravid frågor. Det är generellt bättre på morgonen och blir värre ju längre dagen lider. Jag är så trött på det här! {#lang_emotions_throwup} Funderat över om det kanske finns något hälskostpreparat, eller någon diet? Vad som helst, känner mig desperat efter att få en mage som inte ser ut som en ballong. Den är inte bara svullen, den blir så hård också.

Ikväll funderade jag över om jag inte är gravid ändå, för hur fan kan man bli såhär svullen? Men logiken i mig säger att det är orimligt och testet jag tog för säkerhets skull visade negativt. Har skyddat mig ordentligt och haft mens som jag bör också. Men ändå, den här svullnaden!!!!!

Någon, med samma problem måste finnas väl?

• Svar på tråden Svullen mage!
  • Anonym (samma här)

jag har också alltid svullen magen, inte kul!
    man får gå och spänna in magen och det är inte speciellt kul heller.

• Anonym (J)

Hej!

Jag lider precis som dig av ballongmage! Det hela började när jag arbetade på en förskola med helfabrikat och väldigt fet mat, min mage klarade inte av att ständigt irriteras så tillslut var den stor som en gravidmage varje dag efter lunch och större delen av eftermiddagen. När jag slutade på det stället var den fortfarande svårhanterlig, jag gick över till laktosfri mjölk och grädde och det har faktiskt hjälpt en del. Jag kan inte äta för fet mat, för fiberrik mat, för mycket rå mat osv. Jag äter mycket pasta eftersom det är snällt mot min mage. Jag äter frukt, grönsaker, godis ibland, popcorn, pommes osv, men på egen risk. Jag har inte blivit trodd i min ångest över detta problem utan fått dölja det bäst jag kan, men nu för ett par veckor sedan när jag hade en ganska åtsittande klänning på mig noterade min särbo hur min mage verkligen såg ut som en gravidmage i 5-6 månaden om inte mer.
    Han som inte trott mitt magont och min mathysteri fick nu se hur fan jag ser ut när jag ätit "fel". Jag har tidigare haft ätstörning så jag vågar inte bli för hård vad gäller maten men försöker tänka på vd jag äter. Nu verkar det som om mitt problem är bestående, ibland går det inte över från dag till dag innan det är dags igen och vissa dagar har jag snabb mage, ibland ultrasnabb och ibland kan det dröja 3 dagar innan jag kan gå på toa.

Det är ett pinsamt problem att vara pruttig och svullen och allt vad det innebär, jag har inte sökt hjälp men ska göra det, jag klarar snart inte av att inte veta vad och varför jag har det så här!

Hoppas du hittar en lösning på ditt problem!

Ps, du är absolut inte ensam om att ha detta problem! ds.

• Anonym (samma här)

jag har inte varit hos läkare,men troligtvis har jag också ballong mage! min mage putar nästan alltid, även fast jag inte ätit på flera timmar.

• Anonym (ballong)
    Anonym (samma här) skrev 2010-02-25 23:53:34 följande:
    jag har också alltid svullen magen, inte kul! man får gå och spänna in magen och det är inte speciellt kul heller.
    Nej, och ont gör det! Hoppas det blir bättre för dig snart!
    Anonym (J) skrev 2010-02-25 23:54:31 följande:
    Hej! Jag lider precis som dig av ballongmage! Det hela började när jag arbetade på en förskola med helfabrikat och väldigt fet mat, min mage klarade inte av att ständigt irriteras så tillslut var den stor som en gravidmage varje dag efter lunch och större delen av eftermiddagen. När jag slutade på det stället var den fortfarande svårhanterlig, jag gick över till laktosfri mjölk och grädde och det har faktiskt hjälpt en del. Jag kan inte äta för fet mat, för fiberrik mat, för mycket rå mat osv. Jag äter mycket pasta eftersom det är snällt mot min mage. Jag äter frukt, grönsaker, godis ibland, popcorn, pommes osv, men på egen risk. Jag har inte blivit trodd i min ångest över detta problem utan fått dölja det bäst jag kan, men nu för ett par veckor sedan när jag hade en ganska åtsittande klänning på mig noterade min särbo hur min mage verkligen såg ut som en gravidmage i 5-6 månaden om inte mer. Han som inte trott mitt magont och min mathysteri fick nu se hur fan jag ser ut när jag ätit "fel". Jag har tidigare haft ätstörning så jag vågar inte bli för hård vad gäller maten men försöker tänka på vd jag äter. Nu verkar det som om mitt problem är bestående, ibland går det inte över från dag till dag innan det är dags igen och vissa dagar har jag snabb mage, ibland ultrasnabb och ibland kan det dröja 3 dagar innan jag kan gå på toa. Det är ett pinsamt problem att vara pruttig och svullen och allt vad det innebär, jag har inte sökt hjälp men ska göra det, jag klarar snart inte av att inte veta vad och varför jag har det så här! Hoppas du hittar en lösning på ditt problem! Ps, du är absolut inte ensam om att ha detta problem! ds.
    Skönt att höra att det finns fler! Eller ja, det vill man ju inte men man känner sig inte ensam om att tycka att det hela är väldigt jobbigt. Just nu är min mage fruktansvärt svullen och hård. Kan lätt missta mig för en gravid kvinna, och jag blir nästan som sagt lite nojjig själv emellanåt. Kan inte begripa hur man kan bli såhär svullen alltså. Jag vill ha bort den NU. Prövade också laktosfritt, men för länge sedan. Blev också lite bättre, ska nog köra på det igen och se. Min rara mamma, som vet att jag just nu är väldigt svullen och har ont i magen, handlade något på apoteket åt mig som var för spänd och svullen mage. Ska testa det också, har du prövat något preparat av något slag? Har ibland läst om hälsokostgrejer man kanske skulle gett en chans.

Jag har dock bra och dåliga perioder. Just nu en väldigt dålig och då väldigt svullen. Annars kan det emellanåt flyta på ganska bra, är det så för dig med? Att det går lite upp och ner liksom.

Hoppas verkligen vi alla snart hittar något som hjälper, är så trött på det här nu.
    Anonym (samma här) skrev 2010-02-25 23:57:31 följande:
    jag har inte varit hos läkare,men troligtvis har jag också ballong mage! min mage putar nästan alltid, även fast jag inte ätit på flera timmar.
    Ok, jobbigt är det. För mig blir det iaf värre vid måltid även om den konstant blir svullen längre på dagen.
  • jesgad

Kunde nästan varit jag som starta denna tråden, känner igen mig exakt. Vet inte hur många som frågat om jag är gravid..Nä jag bara slappnar av svarar jag då..
    Känner oxå att nu får det va bra, vill oxå ha tips o råd för en förbättring. Har dock inte provat att utesluta laktos  o se  om det hjälper.

• Anonym (jag)

Jag har börjat tugga kumminfrön efter ett tips jag fick, och jag tycker det hjälper men det är väldigt väldigt äckligt, men hellre att jag pinar i mig det än att jag går med uppblåst mage.

Googla på kumminfrön, så ska det finnas med en tråd från nån bröllopssida där de diskuterar just detta med kumminfrön.

• Anonym (oxå)

Jag har också haft mycket besvär med svullen mage och har lite tips, flera har ni redan varit inne på.

Testa laktosfritt!

Ät probiotika!! Probiotika är snälla tarmbakterier (tex lactiplus, hälsokost, eller proviva shots). Gaser och uppblåsthet beror ofta på att man har för mycket av de "dumma" bakterierna i sina tarmar. Äter man snälla bakterier normaliseras tarmfloran, dvs de bra bakterierna manövrerar ut de dumma.

Ät mindre portioner! Bättre att äta lite och ofta än mycket och sällan. Helst ska man äta något var 3:e timme dagtid.

Dra ner på vitt mjöl, socker och kaffe.

Hjälper inget av ovanstående, och om man dessutom gjort utredning inom vården, och uteslutit födoämnesintoleranser, ja då finns det ändå fler saker man kan göra, tex akupunktur! Men jag skulle bli förvånad om det ovan inte hjälper (såvida man inte är allergisk mot nåt man äter då).

• Anonym (ballong)

Hett tips, jag är nämligen av med 90% av min svullna magen nu:

Dimetikon på Apoteket. HALLELUJA!

Kan givetvis få lite svullen mage om jag ätit mig proppmätt fortfarande, men det här är fantastiskt. Om ni inte provar får ni skylla er själva haha. Jag har redan gjort allt av det ni skriver, och lidit fortfarande.

Så dessa tabletter är underbara för mig. Ni får läsa på fass om ni är nyfikna!

• AnnikaK

Jag har alltid haft samma problem, men det blev bra när jag uteslöt ALL lök och vitlök. Titta på innehållsförteckningen i all halvfabrikat, kryddmixer, färdiga såser, korv mm. Det är vitlök i precis allting, även ketchup. Prova även utesluta bröd, pasta och frukt. Det funkar inte heller för min mage. Prova allt detta en vecka och berätta hur det gick! Testa sedan att tillföra olika saker som du uteslutit för att se vad du tål. Blir det bättre men inte helt, uteslut mjölkprodukter. Lycka till!

• Anonym (Stor)

Ungefär samma problem här. Känner mig ständigt uppsvälld.

Svar på tråden Svullen mage!