• Anonym (Gravid och trött)

Jobbar du övertid frivilligt?

Om du har ett jobb där du vet att det finns mycket att göra och att du skulle behöva jobba över för att hinna, gör du det frivilligt då? Eller väntar du på att din chef säger åt dig att jobba övertid, så att man får kvalificerad övertid och därmed tjänar mer pengar på det?

Jag vet att det skulle vara bra om jag jobbade veckans alla dagar, men jag orkar inte. Är i v 31 nu. Jag är trött och har redan problem med magkatarr, så jag pallar inte mer jobb än vad jag har nu. Jag gör redan en timme övertid varje dag.

Det där med beordrad övertid är så knepigt tycker jag. Det är ju uppenbart att inte 40h/veckan räcker för mig.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Jobbar du övertid frivilligt?
  • Birgitta2

Självklart jobbar jag övertid utan att nån behöver säga åt mig. Det ät ju mitt eget arbete som blir lidande annars och därmed jag själv. Men jag är inte gravid och har jag har orken.

• MammaLillfis

Absolut inte, de får be mig jobba övertid. I många år jobbade jag hur mycket som helst, många 22 timmars pass men det var innan jag fick barn. Fick man nåt tack för det ? Nej, så jag gör det jag ska och måste inte mer som det är just nu. Energin lägger jag på familjen. Men är jag inte klar så går jag självfallet inte hem prick den tiden jag ska sluta så en stunds övertid hit och dit ingår väl varje vecka men inga större långa pass.

• Anonym

Frågan är väldigt bred och varierar oerhört för vilken bransch du jobbar i.

Jobbar över frivilligt. Jag är inte så lättstressad och är van vid att jobba mycket och tycker om det jag gör. Har aldrig haft en chef som tvingat mig jobba övertid med OB så det alternativet är uteslutet för mig.

I mina yngre år var jag mindre stresstolerant och jobbade många gånger mer än 24 timmar på raken. Skyllde mig själv för misstag i början men insåg till slut att det var min chef som satte orimliga deadlines. Misstag som skedde kl 04.00 på natten orsakat av stress kan endast skyllas den som sätter deadlinen och inte den som gör så gott det går. En nyttig lärdom.

Jobbar som konsult kan man säga.
    Alla inkl min chef är mycket väl medvetna om att de har räknat bort sig vad gäller deadlinen.

Om jag gör ett misstag pga av trötthet eller stress så kan resultatet bli att männsikor dör eller skadas allvarligt.

• Mirakel händer

Innan jag blev gravid gjorde jag det frivilligt.

Men inte nu. Går in i vecka 22 imorgon. Å, jag lider av svår foglossning, kräkningar samt illamående som hålls i styr med Lergigan eller Lergigan Comp.

Jag jobbar natt som avlösare/personlig assistent.

I helgen är jag inbeordrad att jobba lördag 9.30-15 och söndag 9-14. *SUCK*

♥Kim 950313♥ ♥BF 100709♥

Jag har bara lindriga problem med foglossning. Och illamåendet gav sig i v 25 eller så. Det enda är att jag får ont om jag sitter länge och denna trötthet. Och som sagt magkatarr.  

Så då känns det ännu värre att "skylla på" graviditeten och att man inte orkar mer. När man inte kan få ett intyg på att man är trött. Jag somnar senast nio och får då ca nio timmars sömn.

Som det är nu skulle jag vilja gå NER i arbetstid, men det känns ju ganska uteslutet..

• Wolfclaw

Jag får inte jobba övertid utan en order, jag har inte det mandatet. Hos oss är det så här:
    - Flextid - den tid JAG äger. Det ger mig rätt att föskjuta min arbetstid två timmar fram eller tillbaka, så länge det inte renderar extra kostnader som O.B. Eftersom flextiden är min kan inte min chef beordra mig att använda den för att jobba över.

- Övertid - den måste vara BEORDRAD av en högre chef. Jag får själv inte jobba över utan vidare för jag tycker det ger mer pengar. Visst kan jag påpeka att det kommer behövas men det är ändå min chef som fattar beslutet.

Just nu har vi mycket att göra och jag skulle inte ha några problem med att få övertid. Dock har jag en familj att ta hand om så det blir sparsamt för min del.

En chef har alltid rätt att beordra övertid inom vissa ramar. Hos oss brukar cheferna dock fråga om det går bra att jobba över. Bara några få gånger har jag inte kunnat neka.

Ett extremfall av övertid var efter 'Gudrun' när regementet skickade ner officerare för att hjälpa till i Småland. Varje timme av oplanerad arbetstid var ju övertid (där var det tjänst 24/7) och de som åkte när tjänade massor på det.

• Ungmamma83

Jag jobbar övertid utan att någon säger till mig men då handlar det om någon timme någon dag i veckan. Händer ibland att jag som jobba på min lediga dag och då får jag kvalificerad överti. 

• Anonym

Jag förväntas göra mitt jobb och det innebär övertid ibland - ganska mycket övertid i perioder. Skulle min arbetsgivare behöva säga till när jag måste jobba mer skulle jag nog få sparken. Jag förväntas förstå sådant själv och lösa på bästa sätt.
    Extra betalt för tiden - ja det får jag förhoppningsvis en gång om året när den prestationsbaserade bonusen betalas ut.

Olika i olika brancher och yrken. Det är givetvis skillnad om man int eorkar extra pga hälsan.

Svar på tråden Jobbar du övertid frivilligt?