Jobbar du övertid frivilligt?
Jag får inte jobba övertid utan en order, jag har inte det mandatet. Hos oss är det så här:
- Flextid - den tid JAG äger. Det ger mig rätt att föskjuta min arbetstid två timmar fram eller tillbaka, så länge det inte renderar extra kostnader som O.B. Eftersom flextiden är min kan inte min chef beordra mig att använda den för att jobba över.
- Övertid - den måste vara BEORDRAD av en högre chef. Jag får själv inte jobba över utan vidare för jag tycker det ger mer pengar. Visst kan jag påpeka att det kommer behövas men det är ändå min chef som fattar beslutet.
Just nu har vi mycket att göra och jag skulle inte ha några problem med att få övertid. Dock har jag en familj att ta hand om så det blir sparsamt för min del.
En chef har alltid rätt att beordra övertid inom vissa ramar. Hos oss brukar cheferna dock fråga om det går bra att jobba över. Bara några få gånger har jag inte kunnat neka.
Ett extremfall av övertid var efter 'Gudrun' när regementet skickade ner officerare för att hjälpa till i Småland. Varje timme av oplanerad arbetstid var ju övertid (där var det tjänst 24/7) och de som åkte när tjänade massor på det.