• Anonym

Jobbar du övertid frivilligt?

Frågan är väldigt bred och varierar oerhört för vilken bransch du jobbar i.

Jobbar över frivilligt. Jag är inte så lättstressad och är van vid att jobba mycket och tycker om det jag gör. Har aldrig haft en chef som tvingat mig jobba övertid med OB så det alternativet är uteslutet för mig.

I mina yngre år var jag mindre stresstolerant och jobbade många gånger mer än 24 timmar på raken. Skyllde mig själv för misstag i början men insåg till slut att det var min chef som satte orimliga deadlines. Misstag som skedde kl 04.00 på natten orsakat av stress kan endast skyllas den som sätter deadlinen och inte den som gör så gott det går. En nyttig lärdom.

• Anonym

Jag förväntas göra mitt jobb och det innebär övertid ibland - ganska mycket övertid i perioder. Skulle min arbetsgivare behöva säga till när jag måste jobba mer skulle jag nog få sparken. Jag förväntas förstå sådant själv och lösa på bästa sätt.
    Extra betalt för tiden - ja det får jag förhoppningsvis en gång om året när den prestationsbaserade bonusen betalas ut.

Olika i olika brancher och yrken. Det är givetvis skillnad om man int eorkar extra pga hälsan.

Svar på tråden Jobbar du övertid frivilligt?