Mamma matte hustru skrev 2010-02-26 15:51:35 följande:
man ska fråga annars får man inget veta.. för det första bör du kolla med ditt bvc att du kan ge ditt barn messmör.. vi la 1 tesked i vanliga ersättningen har vi gjort med båda våra barn då varken lemolac eller såna där droppar (glömt namnet) fungerat. Vi körde med lemolac ibland då det inte gav den effekt som behövdes... (personligen tyckte jag att de blev mer gasiga av den) När hon försöker bajsa kan du hjälpa henne genom att vänligt men bestämt trycka hennes knä mot hennes mage ungefär som om hon skulle sitta upp på potta räkna till sju sedan släpper du efter och gör sedan samma sak igen räkna till sju (sekunder) och släpp ehfter jag brukar köra 3-5 gånger och det har underlättat för mina ungar när de försökt bajsa men varit hårda/gasiga i magen,.
Bvc rekommenderade messmör i ersättningen idag, men tänkte pröva lemolac...hon har ätit ett mål och kräktes en del av den...annars brukar hon sällan kräkas. Men hjälper messmör mot gasighet eller förstoppning? för är gaserna som är det största problemet här...antar att bajset blir lite jobbigare att få ut när de äter ersättning...så sa bvc i alla fall. Ska ge lemolac en chans och kolla hur hon reagerar, kanske var en engångsgrej med spyan, annars blir det messmör i vanliga ersättningen! :)