• perdy

semper lemolac, era erfarenheter tack!

Har idag varit på bvc och fick där rekommendationen att pröva med semper lemolac eftersom att våran dotter varit väldigt gnällig över magen, verkar ha ont och mycket gaser. Vi har tidigare gett babysemp 1 och tänker nu försöka med semper lemolac för att se hur det går.

Ni som använder/använt lemolacen, hur gjorde ni? bytte ut alla mål mot lemolac eller bara några? Hur reagerade era barn och för er som märkte skillnad när började ni märka den skillnaden?

• Svar på tråden semper lemolac, era erfarenheter tack!
  • perdy
    Mamma matte hustru skrev 2010-02-26 20:48:45 följande:
    messmör hjälper mot båda :)
    åh va bra! Ska pröva om hennes mage inte blir bättre av lemolacen :) Tack för dina svar och tips!!!
  • Takhiza
    perdy skrev 2010-02-26 15:24:16 följande:
    Har idag varit på bvc och fick där rekommendationen att pröva med semper lemolac eftersom att våran dotter varit väldigt gnällig över magen, verkar ha ont och mycket gaser. Vi har tidigare gett babysemp 1 och tänker nu försöka med semper lemolac för att se hur det går.Ni som använder/använt lemolacen, hur gjorde ni? bytte ut alla mål mot lemolac eller bara några? Hur reagerade era barn och för er som märkte skillnad när började ni märka den skillnaden?
    Jag började med messmör i den vanliga ersättningen.
    När de inte gav önskad effekt gick jag över till Lemolac (enbart Lemolac). Den funkade bättre än annat vi provat. Vi gav honom även Semper magdroppar för att det inte skulle blidas lika mycket magskum och för att han skulle få goda bakterier som hjälpte till.

Vi provade aldrig med messmör i Lemolacen eftersom de senare visade sig att våran son hade och har, kronisk förstoppning men de skulle säkert funka det med. Hade nog inte börjat med det dock
  • perdy
    Takhiza skrev 2010-02-26 20:51:29 följande:
    Jag började med messmör i den vanliga ersättningen.När de inte gav önskad effekt gick jag över till Lemolac (enbart Lemolac). Den funkade bättre än annat vi provat. Vi gav honom även Semper magdroppar för att det inte skulle blidas lika mycket magskum och för att han skulle få goda bakterier som hjälpte till. Vi provade aldrig med messmör i Lemolacen eftersom de senare visade sig att våran son hade och har, kronisk förstoppning men de skulle säkert funka det med. Hade nog inte börjat med det dock
    Nej känns som att vi ska hålla oss till lemolac och se om det kan funka för henne. En sak i taget annars vet man inte vad hon blev hjälpt av :) Så hoppas hennes mage blir bättre av lemolacen, första dagen vi ger henne det så får se imorgon om vi märker någon förändring :)
  • Takhiza
    perdy skrev 2010-02-26 20:55:42 följande:
    Nej känns som att vi ska hålla oss till lemolac och se om det kan funka för henne. En sak i taget annars vet man inte vad hon blev hjälpt av :) Så hoppas hennes mage blir bättre av lemolacen, första dagen vi ger henne det så får se imorgon om vi märker någon förändring :)
    För oss tog det ca 2-3dagar innan uppvisad effekt
  • perdy
    Takhiza skrev 2010-02-26 20:57:01 följande:
    För oss tog det ca 2-3dagar innan uppvisad effekt
    DÅ ska jag ha lite is i magen och avvakta några dagar :)
  • Ibby

Vi kör med lemolac och tycker att det funkar bra, A har lite gaser men verkar inte så besvärad av det. Däremot blev han hård när jag slutade helt att amma, vi fick rådet att ge ett mål Semper Bifidus varje dag istället för att blanda i massa annat i ersättningen . Det fungerar jättebra, han bajsar nu en gång om dagen och det är lös konsistens... Den är lite dyrare (finns på apoteket) men ger man bara ett mål om dagen så räcker den ju länge...

• perdy

Ger ni semper bifidus och lemolac? Alltså ett mål bifidus och resten lemolac? :)

• Ibby
    perdy skrev 2010-02-28 16:46:38 följande:
    Ger ni semper bifidus och lemolac? Alltså ett mål bifidus och resten lemolac? :)
    Ja det gör vi...svårt att veta om han skulle klara sig utan lemolac nu men man vill liksom inte bryta ett fungerande koncept... Men bifidus ett mål och lemolac resten!
  • perdy
    Ibby skrev 2010-02-28 17:10:56 följande:
    Ja det gör vi...svårt att veta om han skulle klara sig utan lemolac nu men man vill liksom inte bryta ett fungerande koncept... Men bifidus ett mål och lemolac resten!
    Ah men då ska vi försöka med det, vi har bifidus hemma men vågade inte ge både det och lemolac visste inte om man kunde det men då ska vi köra på lemolac och bifidus :)
  • Cello69

Ett alternativ är att blanda i några ml (2-3) lactulos i vanlig baby semp. Detta görs en gång/dag. Hör med ditt BVC vad de säger om det. Vi gör så istället för att ge Lemolac för av Lemolacen blev vår dotter mer gasig hela dagen. I Lemolac är det tillsatt just Lactulos.

Lactulos finns att köpa på apoteket.

Vår dotter bajjar nu 1-4 ggr/dag istället för varannan var tredje som det kunde bli med vanlig baby semp. Det märks att det är lugnare för henne nu (och även för oss föräldrar som har ett mindre gnälligt barn).

Lycka till!

• Hallonp

Min dotter hade jätteproblem med gaser och hård mage, testade minifom, magmassage, lactosal, äta oftare, äta med längre mellanrum, ge extra vatten osv. Nu bytte vi tvärt från nan 1 till semper lemolac och har nu en dotter som kan sova längre på nätterna eftersom hon inte störs av gaser och magen blivit bättre.

Svar på tråden semper lemolac, era erfarenheter tack!