• varmchoklad

Otrevlig kundtjänst tele2

Det hela började när jag flyttade till mitt nuvarande hus, och blev kund hos tele2. Allt verkade till en början lovande: de skulle leverera bredband, internet och telefon via bredbandsuttaget. Detta har inte fungerat sedan dag 1. Jag betalar för en snabbare uppkoppling än jag erhåller. Telefonin fungerar sporadiskt och tvbilden "fryser" så att man får bryta strömmen för att få igång det igen. Jag har otaliga gånger ringt och ringt deras otrevliga kundtjänst för att felanmäla skiten men det enda svar jag får är att någon tekniker ska titta på det och återkomma... Vilket aldrig hänt (angående TV så sa de i somras att det skulle komma någon ny programvara till hösten som skulle avhjälpa problemet, men idag den 26/2 kvarstår samma bekymmer med att bilden fryser). Man känner sig som en stor idiot när man, efter att ha stått i telefonkö i timmar, få veta att en tekniker ska ta sig an detta. Men inget händer. Jag börjar ta det personligt nu, har de verkligen så låga tankar om mig som kund?
    Historien kulminerade i vintras då bredbandet var stendött från den 23/12 då jag åter ringde för att felanmäla bredbandet- till efter nyår, då jag fick samma besked: Tekniska problem, driftstörningar... en tekniker som ska åtgärda problemet. Jag påpekade att de borde skaffa sig en bättre tekniker. Om jag själv skött mitt arbete på detta vis hade jag blivit avskedad för länge sedan... Jul och nyår gick. Jag kunde inte skriva eller läsa epost, var helt avskuren från omvärlden. Till slut gick jag och köpte ett mobilt bredband för att kunna ringa min gamla mormor och önska henne gott nytt år... Tror ni att tele 2 återbetalade mig för det mobila bredbandet? Ha!
    Så efter att ha blivit kopplad från den ena kundtjänstmedarbetaren till den andra (märk väl att jag själv aldrig är otrevlig i telefonen trots att det bemötande jag fått hos tele2 är både snorkigt och kränkande) får jag veta att det är 3 månaders uppsägningstid på skiten och att jag måste säga upp avtalet skriftligen... Sagt och gjort. Jag skickade en avanmälan. Men farsen fortsätter!!! Nu ringde jag för att kolla vad som hänt i ärendet och får veta att det hela gått vidare till "reklamationsavdelningen". Kan jag bli kopplad dit, frågar jag snällt killen i kundtjänst. Nej, svarar han. De har ingen telefon... Jag frågar om de fakturor för bredband och TV som skickats till mig ska avräknas eftersom jag iprincip då betalar för luft. Nej, svarar nu tjejen i kundtjänst, du måste betala dem för annars går de till inkasso- "...men du får en ny faktura med ett minusbelopp på som du får till godo, och när du får dem så ska du ringa till oss igen så får vi lösa det då"

Jo, jag börjar ta detta smått personligt nu, de måste ta mig för en idiot eller något.
    Antingen det eller så vill jag å det starkaste att avråda alla framtida kunder till Tele2 att teckna något avtal med dem. De vill bara suga ut så mycket pengar som möjligt. De värderar inte sina kunder och gör ingenting för att reparera skador som de åsamkar sina kunder. Hade jag varit egen företagare beroende av internet, hade min firma nog inte existerat idag vågar jag påstå!

Förlåt att detta blev så långt och gnälligt men jag är i princip i tårar efter all energi som jag lagt ned på att försöka komma till rätta med detta...

Vill ju bara skrika rakt ut av frustration.

Tack om någon läste.

• Svar på tråden Otrevlig kundtjänst tele2
  • Cybermorsan

Tele2 suger kamelpung. I våras fick jag en räkning därifrån på "uppringt internet" vad det nu är för nåt. Jag är inte kund där, och har aldrig varit. Dessutom har jag bredband. På kundtjänst skyllde de på datorerna..när jag äntligen fick tag i dem. Hon sa att datorerna fått hjärnsläpp. Ja eller hur sa jag då. Datorer är ju dumma, och människan bakom ännu dummare. *ironi*

Nå, äh..för att göra en lång historia kort så tog det mej rätt många veckor att reda ut saken. Och jag har fått höra en hel del hårresande historier om tele2 sen dess..

Så jag förstår din frustration! Och kan bara hålla med. Teckna avtal med Tele2 ska man inte göra om man inte vill ha hjärtfel. Och tom plånbok..

• varmchoklad

Tack! Man blir ju jätteledsen, förstår du, de pratar på ett så nedlåtande vis. Men skönt att höra att man inte var ensam iallafall. Och att det ordnade sig för din del.

Jag kommer hädanefter att avråda alla mina bekanta och alla andra att teckna avtal med Tele 2.

• Cybermorsan
    varmchoklad skrev 2010-02-26 22:26:39 följande:
    Tack! Man blir ju jätteledsen, förstår du, de pratar på ett så nedlåtande vis. Men skönt att höra att man inte var ensam iallafall. Och att det ordnade sig för din del. Jag kommer hädanefter att avråda alla mina bekanta och alla andra att teckna avtal med Tele 2.
    Ja, den erfarenheten har jag med, att man blir snorkigt och nedlåtande bemött av deras kundtjänst. De gör fel och man får sitta i telefonkö i en halvtimme om man öht kommer fram. Jag blev bortkopplad ett par gånger innan jag lyckades..och sen när man äntligen kommer fram möts man av snorkig röst som försöker låta som om man vore mindre vetande. Det kallar inte jag service. Hur vore det med en ursäkt och en snabb korrigering av det som blivit fel? Alla kan göra misstag även om jag inte begriper hur man kan göra så MÅNGA misstag för så många..

Men att man sen är snorkig och öht har ett taskigt bemötande av kunderna - det är för mig obegripligt. Det går bara inte ihop. Jobbar själv inom ett serviceyrke och hade jag bemött kunder på det viset hade jag nog fått sparken rätt kvickt. Hoppas det reder upp sig för dig! Annars får du ta kontakt med konsumetrådgivare.
  • JessAnn

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av just tele2`s kundsupport men jaa har arbetat med klagomål för ett av de andra stora företagen i sverige.

Först tycker jag du ska ringa dit och berätta hur du känner och framför allt vad du vill ska hända.

Sen mailar/skickar in samma sak skriftligen till berörd avdelning. Var noga med att skriva vad du vill ska hända/kompensation osv.
    Du kommer säkert bli uppringd snarast o få en ursäkt.

• Prisssan

Åh vad tråkigt! Jag har tele2 i mobil, hemtelefon+ internet och är jättenöj och har fått jättebra bemötande i kundtjänst.
    Shit så tråkigt att höra att det inte alltid är så

I think I´m paranoid and complicated....
  • varmchoklad

JessAnn: Tack för svaret! Jag har redan skickat ett brev där jag förklarat vad som är oacceptabelt, dvs att de sänder räkningar till mig för varor/ tjänster som de inte levererar. Jag ville få fakturorna avskrivna. Detta brev skickades i början av året. Igår när jag ringde för att höra vad som gjorts åt mitt ärende fick jag veta att
    1) Brevet har kommit fram men är inte behandlat ännu
    2) Den som är ansvarig för reklamationer har ingen mailadress eller telefon. All kontakt måste ske via kundtjänst.
    3) Jag måste betala fakturorna ändå eftersom "de gått iväg". Annars får jag ett inkassokrav. Fröken jag talade med i telefon upplyste mig om att jag, när jag betalat fakturorna och det fattats något sorts beslut om min situation, kommer jag att få en faktura med ett minusbelopp som ska vara mig "till godo". Jag får väl snällt betala räkningarna då för inte vill jag ha inkassokrav...

Cellisen- hoppas att det fortsätter vara så!

• Prisssan

Varmchoklad: Ja det hoppas jag med, man blev ju lite nervig nu. Lycka till med allt!

I think I´m paranoid and complicated....
  • JessAnn
    varmchoklad skrev 2010-02-27 15:26:02 följande:
    JessAnn: Tack för svaret! Jag har redan skickat ett brev där jag förklarat vad som är oacceptabelt, dvs att de sänder räkningar till mig för varor/ tjänster som de inte levererar. Jag ville få fakturorna avskrivna. Detta brev skickades i början av året. Igår när jag ringde för att höra vad som gjorts åt mitt ärende fick jag veta att1) Brevet har kommit fram men är inte behandlat ännu2) Den som är ansvarig för reklamationer har ingen mailadress eller telefon. All kontakt måste ske via kundtjänst.3) Jag måste betala fakturorna ändå eftersom "de gått iväg". Annars får jag ett inkassokrav. Fröken jag talade med i telefon upplyste mig om att jag, när jag betalat fakturorna och det fattats något sorts beslut om min situation, kommer jag att få en faktura med ett minusbelopp som ska vara mig "till godo". Jag får väl snällt betala räkningarna då för inte vill jag ha inkassokrav...Cellisen- hoppas att det fortsätter vara så!
    Ja det stämmer det du skriver, att du måste betala fakturor som gått ut MEN de kan alltid kreditera i efterhand o lägga en utbetalning till dig. Naturligtvis ska du ha tillbaka pengar eller få en bra kompensation.
    Jag känner till att tele2 inte skickar vidare klagåsamtalen utan de loggar i sina system vad ni sagt o att du ringt in. Men ansvarig ska återkomma till dig både via samtal o brev. Stå på dig, det är den rätt. Lycka till.
  • Signatur

Kräv att få prata med en chef. Jag fick nästan utbrott på Bredbandsbolaget (som i kortversion ansåg att eftersom de inte kunde leverera vad de lovat så skulle vi betala mer för en sämre tjänst) och deras snorkiga kundsupport.

Med det tog skruv att be att få prata med en chef och problemet löste sig då också (vi fick säga upp abbonemanget utan uppsägningstid eftersom de faktiskt brutit sin del av kontraktet, fick pengarna tillbaka och löfte om att de aldrig någonsin skulle störa oss igen med något slags erbjudande eftersom vi aldrig någonsin kommer att bli kunder hos dem igen).

Tänk på att bestrida allt skriftligt om du inte tänker betala några fakturor.

• MickeN1973

Ja det kan man tacka callcenterbranchen för:

Problemet är att kundtjänstmedarbetarna blir mätta på hur många fall de löser, 

och tar det mer än en vissa tid, blir det ifrågasatt.

Därför är man så glad för att koppla vidare samtalen istället för att lösa kundens-problem.

TS har du möjlighet att byta leverantör? 

Svar på tråden Otrevlig kundtjänst tele2