Inlägg från: kaffe |Visa alla inlägg
  • kaffe

Säger du negerboll?

Både ock. Det hette nergerboll när jag var liten så ibland blir det det. Ser egentligen inget konstigt i att säga det. Försöker dock hålla mej till chokladboll när sonen hör. Det blir alltid så mycket dumma diskussioner om man säger negerboll, så jag vill att han ska kalla det chokladboll.

Min kompis som är adopterad från Etiopien och svart som ett lakritstroll säger alltid negerboll. Extra roligt tycker hon det är när hon beställer det när vi är ute och fikar.

• kaffe
    psychocandy skrev 2010-02-27 00:23:58 följande:
    Jag växte upp med "negerboll" jag också, men det var jättelätt att ändra till "chokladboll". Jag kanske är extra begåvad.
    Då kanske du är så begåvad att du inte använder ordet lapskojs heller?
  • kaffe
    psychocandy skrev 2010-02-27 00:31:31 följande:
    Haha, det där var jag tvungen att googla. Men varför skulle man inte använda det?
    Därför att laps i ordet lapskojs syftar på lappar,  vilket inte heller anses riktigt rumsrent att säga.
  • kaffe
    Mithra skrev 2010-02-27 00:29:28 följande:
    Vad ska det annars heta?
    Tja, inte vet jag. Jag säger lapskojs. Kanske samepytt?
  • kaffe
    psychocandy skrev 2010-02-27 00:37:09 följande:
    Ordet kommer från engelskans lobs-cou(r)se med osäker betydelse (Wikipedia)
    Kan så vara, men ändock är det en rätt som sammankopplas med lappar / samer enligt min svärmor som har rötter i det folket.

By the way så kommer kommer ordet neger från negro som beyder svart.
  • kaffe
    Myngle skrev 2010-02-27 00:39:06 följande:
    Tar de illa upp av det? Hmm, inte så vanlig rätt som chokladbollar kan jag tänka. Är det en stor diskussion detta? Alla jag känner säger chokladboll. Skulle jag gå ut och fika med någon och denne utan blink skulle beställa en negerboll skulle jag skämmas. Ja, faktiskt. Kanske har att göra med var i Sverige man bor.
    Ingen aning faktist. Dom lappar jag känner gör det inte. Men att säga lapp om samer anser en del vara skällsord, så egentligen borde ju det vara lika tabu som negerbollar.

Och kanske ska men inte heller säga Indiansommar? indaner är ju en ras likväl som negrer är en...
  • kaffe
    Myngle skrev 2010-02-27 00:51:13 följande:
    Fast Brittsommar heter det väl och lapskojs inte lappskojs. Nej, dåliga argument tycker jag. Fast återigen det kanske beror på var i sverige man bor. Är det gängse någonstans blir det väl så. På något sätt.
    Jo, helt riktigt lapskojs stavas med ett p, men det uttallas lappskojs.

På vilket sätt är argumenten dåliga? Lapp eller Indian borde väl vara lika tabu som neger? Eller sitter det bara i vårt dåliga samvete?
  • kaffe
    psychocandy skrev 2010-02-27 01:04:14 följande:
    Jag har en bekant som säger "neger" om mörkhyade personer och jag får rysningar i nacken varje gång för det låter så hemskt illa. Hon är en jättesnäll person och menar inget illa, är uppvuxen i någon håla långt ut på landet där det förmodligen är helt normalt. Hon har förmodligen aldrig reflekterat över det, men jag tycker det är jobbigt. Har funderat på om jag ska säga något men det känns också olustigt. Vet inte om jag borde.
    För min del reagerar jag mer på folk som blir obekväma av ordet neger och konstruerar alla möjliga ord för att undvika just det ordet. Det beror kanske på att en av mina bästa vänner är neger/ mörkhyad / färgad och hon själv använder ordet neger helt obesvärat. Jag förknippar inte det ordet med något fult. Jag förundras mer över hur just ordet neger kan ha blivit så laddat.
  • kaffe
    psychocandy skrev 2010-02-27 01:23:31 följande:
    Jag upplever ordet "neger" som förlorat, ungefär som med svastikan. Ord och symbolers laddning och betydelse förändras, och visst kan det vara intressant att diskutera varför men jag ser ingen poäng i att klamra sig fast vid dem bara för sakens skull när det är så enkelt att anpassa sig. Anledningen till att jag reagerar när någon i min närhet använder ett sådant ord är dels att jag tycker det är synd att de inte vet hur de framstår (korkade/obildade eller dylikt) och att jag själv inte vill förknippas med vissa värderingar genom dem. Det låter kanske snobbigt, men så är det.
    Du har nog rätt. Ordet neger är nog så nedsvärtat (obs skämt) att det kanske är ett förlorat ord.  Jag reagerar ju också negativt om någon säger det, trots att jag önskar att jag inte gjorde det. 
Svar på tråden Säger du negerboll?