Jag har vuxit upp (Född -88) med att säga chokladboll. Men bryr mig inte nämnvärt vad folk kallar det för, men jag kommer alltid säga chockladboll och det är det jag säger till min dotter också. Min man däremot säger negerboll för det är det han lärt sig (Född -77).
Här för en vecka sedan kom det hem två killar från e-on. Ena var finne och den andra var mörkhyad/neger/afrikan/whatever varpå min dotter går fram till sistnämnde, känner på hans hand och säger "Varför är du helt svart?!". Han svarade skrattande "För att jag är så". Dottern lånade hans ID-kort med band runt halsen, när hon skulle lämna tillbaka den så sade dottern glatt "Den här ska jag ge till han som är brunast"
Det var lite smålustigt, men killen i fråga tyckte det bara var roligt. Dottern är 4½år.
Frågade min granne, som är från afrika, vad hon tycker om ordet neger. Hon svarade bara "Så länge man inte använder det som skällsord, typ jävla neger eller negerjävel så har jag inget problem med det ordet" och vi diskuterade ordet negerboll och hon skrattade bara.