• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • La Lola

Här säger vi chokladboll.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • MamaKajsa

säger chokladboll.

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • psychocandy

Nej, tycker det låter obildat.

Chokladboll säger jag.

• Bellaru

nej säger kokos boll har aldrig kallat den neger boll gillar inte det namnet tycker det låter fel!!

• Mithra

Jag har vuxit upp (Född -88) med att säga chokladboll. Men bryr mig inte nämnvärt vad folk kallar det för, men jag kommer alltid säga chockladboll och det är det jag säger till min dotter också. Min man däremot säger negerboll för det är det han lärt sig (Född -77).

Här för en vecka sedan kom det hem två killar från e-on. Ena var finne och den andra var mörkhyad/neger/afrikan/whatever varpå min dotter går fram till sistnämnde, känner på hans hand och säger "Varför är du helt svart?!". Han svarade skrattande "För att jag är så". Dottern lånade hans ID-kort med band runt halsen, när hon skulle lämna tillbaka den så sade dottern glatt "Den här ska jag ge till han som är brunast" Det var lite smålustigt, men killen i fråga tyckte det bara var roligt. Dottern är 4½år.

Frågade min granne, som är från afrika, vad hon tycker om ordet neger. Hon svarade bara "Så länge man inte använder det som skällsord, typ jävla neger eller negerjävel så har jag inget problem med det ordet" och vi diskuterade ordet negerboll och hon skrattade bara.

• kaffe

Både ock. Det hette nergerboll när jag var liten så ibland blir det det. Ser egentligen inget konstigt i att säga det. Försöker dock hålla mej till chokladboll när sonen hör. Det blir alltid så mycket dumma diskussioner om man säger negerboll, så jag vill att han ska kalla det chokladboll.

Min kompis som är adopterad från Etiopien och svart som ett lakritstroll säger alltid negerboll. Extra roligt tycker hon det är när hon beställer det när vi är ute och fikar.

• tjej87

Jag säger negerboll till de man gör själva för det är jag uppväxt med att det heter. Däremot säger jag delicatoboll eller chokladboll till sånna man köper som är fabriksgjorda...

• frukarlssonn
    kaffe skrev 2010-02-26 23:51:45 följande:
    Både ock. Det hette nergerboll när jag var liten så ibland blir det det. Ser egentligen inget konstigt i att säga det. Försöker dock hålla mej till chokladboll när sonen hör. Det blir alltid så mycket dumma diskussioner om man säger negerboll, så jag vill att han ska kalla det chokladboll. Min kompis som är adopterad från Etiopien och svart som ett lakritstroll säger alltid negerboll. Extra roligt tycker hon det är när hon beställer det när vi är ute och fikar.
    Kompisens man är från somalien och han tar heller inte illa upp av just ordet neger. Så länge man inte använder det som ett skällsord.
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • frukarlssonn
    Mithra skrev 2010-02-26 23:49:36 följande:
    Jag har vuxit upp (Född -88) med att säga chokladboll. Men bryr mig inte nämnvärt vad folk kallar det för, men jag kommer alltid säga chockladboll och det är det jag säger till min dotter också. Min man däremot säger negerboll för det är det han lärt sig (Född -77). Här för en vecka sedan kom det hem två killar från e-on. Ena var finne och den andra var mörkhyad/neger/afrikan/whatever varpå min dotter går fram till sistnämnde, känner på hans hand och säger "Varför är du helt svart?!". Han svarade skrattande "För att jag är så". Dottern lånade hans ID-kort med band runt halsen, när hon skulle lämna tillbaka den så sade dottern glatt "Den här ska jag ge till han som är brunast" Det var lite smålustigt, men killen i fråga tyckte det bara var roligt. Dottern är 4½år. Frågade min granne, som är från afrika, vad hon tycker om ordet neger. Hon svarade bara "Så länge man inte använder det som skällsord, typ jävla neger eller negerjävel så har jag inget problem med det ordet" och vi diskuterade ordet negerboll och hon skrattade bara.
    Gulligt, de är så spontana de små
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • Myngle

Säger chokladboll till de där mörkbruna och havreboll till de ljusbruna. Kokosboll är sådana där med skum i. För mig.

Svar på tråden Säger du negerboll?