Inlägg från: Myngle |Visa alla inlägg
  • Myngle

Säger du negerboll?

Säger chokladboll till de där mörkbruna och havreboll till de ljusbruna. Kokosboll är sådana där med skum i. För mig.

• Myngle
    {#lang_emotions_laughing}
    Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg skrev 2010-02-27 00:13:49 följande:
    In sweden we call them.. wienerbroads..
  • Myngle
    kaffe skrev 2010-02-27 00:28:23 följande:
    Då kanske du är så begåvad att du inte använder ordet lapskojs heller?
    Eller prinsesstårta{#lang_emotions_undecided}
  • Myngle
    kaffe skrev 2010-02-27 00:35:49 följande:
    Därför att laps i ordet lapskojs syftar på lappar,  vilket inte heller anses riktigt rumsrent att säga.
    Tar de illa upp av det? Hmm, inte så vanlig rätt som chokladbollar kan jag tänka.

Är det en stor diskussion detta? Alla jag känner säger chokladboll. Skulle jag gå ut och fika med någon och denne utan blink skulle beställa en negerboll skulle jag skämmas. Ja, faktiskt. Kanske har att göra med var i Sverige man bor.
  • Myngle
    felicityporter skrev 2010-02-27 00:40:59 följande:
    Jepp, det säger jag och jag tänker fortsätta säga det eftersom inget annat faller sig naturligt. Chokladboll låter jättefel i mina öron eftersom bakverket inte har något med choklad att göra. Mina färgade vänner och bekanta säger också negerboll.
    Kakao har väl med choklad att göra? Förstår inte.
  • Myngle
    kaffe skrev 2010-02-27 00:41:16 följande:
    Kan så vara, men ändock är det en rätt som sammankopplas med lappar / samer enligt min svärmor som har rötter i det folket. By the way så kommer kommer ordet neger från negro som beyder svart.
    Men tar de illa upp av det? Äter nästan aldrig lapskojs. Typ tio år sedan. Fast det är rätt gott med rödbetor.
  • Myngle
    Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg skrev 2010-02-27 00:45:33 följande:
    Nej jag håller nog med.. Mest för att det känns som att de flesta människor som säger negerboll är ute efter att provocera, för att de mycket väl vet att en del människor kan bli sårade. (givetvis kan väl tungan slinta för någon i enstaka fall, men jag satsar mina cojones på att det i de allra flesta fall handlar om provokation) Ifrågasätter man eller påtalar det, då heter det lite halv-aggro att "jag får säga vad jag vill, vi bor i ett fritt land, förresten har de alltid hetat så sen jag var ung" yada, yada..
    För min del skulle en sådan person ¨gå bort¨. Ingen mer fika liksom. Men det kanske har med var i Sverige man bor att göra.
  • Myngle
    kaffe skrev 2010-02-27 00:47:59 följande:
    Ingen aning faktist. Dom lappar jag känner gör det inte. Men att säga lapp om samer anser en del vara skällsord, så egentligen borde ju det vara lika tabu som negerbollar. Och kanske ska men inte heller säga Indiansommar? indaner är ju en ras likväl som negrer är en...
    Fast Brittsommar heter det väl och lapskojs inte lappskojs. Nej, dåliga argument tycker jag. Fast återigen det kanske beror på var i sverige man bor. Är det gängse någonstans blir det väl så. På något sätt.
  • Myngle
    SweetNilam skrev 2010-02-27 00:51:50 följande:
    Jag växte upp med chockladboll och det kommer det alltid att heta för mig. Har inget emot de som säger negerboll. Jag förstår ju att de menar chokladboll
    Konstigt detta. Har inte hört någon säga negerboll sedan jag var liten. Jag skulle ha något mot det och skulle förmodligen inte inleda en bekantskap med någon som sa så ute på stan. Hemma om man skulle baka kunde det nog vara OK, kanske. Någon annan mamma men jag skulle höja på ögonbrynet.

Inget jag tänkt på förut. Är nog lite knäpp för så farligt är det inte, egentligen.
  • Myngle
    psychocandy skrev 2010-02-27 01:04:14 följande:
    Jag har en bekant som säger "neger" om mörkhyade personer och jag får rysningar i nacken varje gång för det låter så hemskt illa. Hon är en jättesnäll person och menar inget illa, är uppvuxen i någon håla långt ut på landet där det förmodligen är helt normalt. Hon har förmodligen aldrig reflekterat över det, men jag tycker det är jobbigt. Har funderat på om jag ska säga något men det känns också olustigt. Vet inte om jag borde.
    Jo, det borde du. Det blir ett socialt handikapp om hon inte förstår hur det kan uppfattas.
  • Myngle
    SweetNilam skrev 2010-02-27 01:03:09 följande:
    Vad är konstigt? Vi har ju samma erfarenheter?! Jag har heller inte växt upp med negerboll...
    Nej, inte det du skrev mer det jag skrev{#lang_emotions_smile}. Jag har vuxit upp med ordet negerboll men har inte använt det själv sedan jag var liten. Säger inte ordet neger öht. Det låter illa för mig. Håller med den som skrev bonnigt. Så tänker jag också. Och lite ointelligent. Jag har helt enkelt fördomar mot människor som säger negerboll. Det är inget jag tänkt på förut.
  • Myngle
    kaffe skrev 2010-02-27 01:05:49 följande:
    Jo, helt riktigt lapskojs stavas med ett p, men det uttallas lappskojs. På vilket sätt är argumenten dåliga? Lapp eller Indian borde väl vara lika tabu som neger? Eller sitter det bara i vårt dåliga samvete?
    Orkar inte gå i diskussion. Tycker så helt enkelt.
  • Myngle
    southernbelle skrev 2010-02-27 01:11:59 följande:
    Om du någonsin skulle få för dig att åka till USA så kan jag tipsa dig om att andvända svart man när du tilltalar en Afrikan- Amerikan.
    Ja, eller hur? Afro american blir bra.
  • Myngle
    southernbelle skrev 2010-02-27 01:14:43 följande:
    ??
    {#lang_emotions_smile} Ja, om man är i USA som svensk och pratar om svarta. Då är det bra att säga afro americans. Eller? Gäller inte det längre?
  • Myngle
    Marinero skrev 2010-02-27 07:34:09 följande:
    Verkligen intressant att läsa era åsikter Det är ju ett laddat ord detta! Många kopplar det inte till ett skällsord medans andra gör det. Jag får nog personligen säga att även jag tycker just ordet neger låter aggressivt och en del kan ta illa upp. Inte alla, kompisens man är somalier och tar inte alls illa upp, han säger bara: Men vadå jag är ju neger Men som ngn annan skrev så skulle jag aldrig säga negerboll på café och skulle nog rycka till om kompisen hade bestället en negerboll. Sen kan man ju undra varför inte finska pinnar ex anses som provocerande. Finnjävel va ju väldigt laddat på 70-talet, då de va ungefär lika illa omtyckta som jugoslaver på 90-talet och somalier på 00-talet. (Mina föräldrar är finnar) Jag säger aldrig neger utan svart. Men samtidigt är det ett folkslag och om en kompis skulle säga neger utan ngn aggressiv ton skulle jag inte tycka det lät lika illa som ngn som säger j-a neger. Beror på vilket sätt man säger ordet Men jag har full förståelse för att många tar illa upp av ordet Och som ngn annan skrev, det är så lätt att anpassa sig och använda ett annat ord, så tänker jag med.
    Fast finska pinnar handlar väl mer om att receptet är från Finland. Att det är eller att någon trott det är en kaka som kommer från Finland. Det är ju en stor skillnad!
Svar på tråden Säger du negerboll?