• tebax

Är jag en dålig mamma för att jag ger...

Mariekex, bullar, kakor och glass till min son som är ca 15 månader gammal ?

Nu menar inte jag varje dag men tillexempel när man får besök, har besök eller ska ta en fika ute på stan. Av familjeliv att dömma så verkar man vara värsta gangstern för att man ger sitt barn godsaker. Vilket i mina ögon är ett jävla jippo.
    Jag själv anser att man kan äta det mesta med måtta. Det handlar om "sunt förnuft"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är jag en dålig mamma för att jag ger...
  • Lady Dahmer
    Fraggelgirl skrev 2010-02-28 21:34:08 följande:
    Baraför att jag tycker att frukt är bra innebär inte att jag inte ger grönsaker. Det ena utesluter inte det andra.Och vad då bekvämt? Det är väl bekvämare att låta bli att ge frukt än att ge frukt. Lika som det är bekvämare att låta bli att ge grönsaker. Vuxna ska äta frukt och då ska barn också äta det. Sen är det inte bättre med grönsaker än frukt. Det är socker i grönsaker med. Och att ge barn lite sötsaker en gång i veckan är inte farligt. Inte ens lite varje dag. Bara det är måtta med det hela. (Sen undrar jag om ni kommer vara lika hårda mot alkohol som ni är mot socker när barnen blir äldre - men det är en annan diskussion så den tar vi inte här).Saxat från livsmedelsverket(www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/B.../):Mer frukt och grönt Frukt och grönsaker innehåller många näringsämnen, bland annat vitaminer, mineraler och kostfibrer.  Barn mellan fyra och tio år behöver ungefär 400 gram frukt och grönt per dag. Det motsvarar exempelvis två frukter och två rejäla nävar grönsaker. Hälften av grönsakerna bör vara grova grönsaker, till exempel morötter, broccoli, bönor, blomkål, kålrot eller vitkål.   För barn under fyra år är det bra om frukt och grönsaker ingår i kosten varje dag, gärna vid varje måltid. Med stigande ålder ökas mängden successivt så att de vid fyra år äter cirka 400 gram.   För barn över 10 år och ungdomar gäller samma rekommendation som för vuxna, det vill säga 500 gram frukt och grönt per dag.   Tips för att äta mer frukt och grönt: Skiva grönsaker eller frukt och lägg på smörgåsen eller lägg frukt eller bär i filen på morgonen. Skicka med frukt till skolan. I förskolan får barnet ofta frukt i samband med en fruktstund.  Låt barnet äta grönsakerna först, sedan resten av maten eller lägg upp maten enligt tallriksmodellen, se ovan.  Ge barnet stavar av gurka, morötter, broccoli- eller blomkålsbuketter medan du lagar maten.  Ha grönsaker och rotfrukter i maten, till exempel rivna morötter eller vitkål i köttfärssås, pannbiff eller grytor.  Mindre barn tycker ofta det är roligt med ”båtar” av äpplen och päron eller bananslantar. Det är också lättare att äta. Servera fruktsallad eller fruktspett till efterrätt i stället för glass och andra sötsaker.Hälften så mycket godis, läsk, glass, kakor, bullar och snacks Livsmedelsverkets undersökning av barns matvanor visar att barn äter alldeles för mycket feta, sockerrika men näringsfattiga livsmedel. Nästan en fjärdedel av kalorierna kommer från dessa livsmedel.   Om barnet ska få i sig alla näringsämnen kroppen behöver, utan att gå upp i vikt, finns det inte plats för särskilt mycket sådan mat.   Om barnet äter "nyttigt" i övrigt, det vill säga inte så mycket mättat fett och mycket frukt och grönt, finns det plats för sötsaker som motsvarar cirka 80-200 kalorier per dag, beroende på barnets ålder.   För barn 2-6 år motsvarar det för en vecka ½ bulle 2 småkakor 3/4 dl glass 1/3 dl smågodis, 25 gram 4 små rutor chokladkaka, 15 gram ½ minipåse snacks, 20 gram 1 glas läsk och saft, 2 dl. För barn 7-15 år motsvarar det för en vecka 1 bulle  4 småkakor 2 dl glass  1 dl smågodis, 60 gram  1 liten chokladkaka, 40 gram 1 minipåse snacks, 50 gram  5 dl läsk och saft. Antingen kan barnet välja en "sort" varje dag – eller allt på en gång, en gång i veckan. I dag äter svenska barn i snitt 150 gram godis i veckan. Vart tionde barn äter mer än 300 gram godis i veckan.
    livsmedelsverket ger jag inte mycket för. De tycker att man ska trycka i sig 7-8 mackor om dagen samt margarin.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Tonx
    Lady Dahmer skrev 2010-02-28 23:06:38 följande:
    livsmedelsverket ger jag inte mycket för. De tycker att man ska trycka i sig 7-8 mackor om dagen samt margarin.
    7-8 mackor? Margarin?
    {#lang_emotions_surprised}

Jag har inte kollat mycket på livsmedelsverket men man trodde ju bättre om dem.
  • Lady Dahmer
    Tonx skrev 2010-02-28 23:18:21 följande:
    7-8 mackor? Margarin? Jag har inte kollat mycket på livsmedelsverket men man trodde ju bättre om dem.
    de baserar mycket av sina råd på bluff-forskning från 50-talet. Och diverse annat trams som inte har folkhälsan i första rummet. Tyvärr.

boktips:  Ideologin och pengarna bakom kostråden
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Tonx
    Lady Dahmer skrev 2010-02-28 23:22:51 följande:
    de baserar mycket av sina råd på bluff-forskning från 50-talet. Och diverse annat trams som inte har folkhälsan i första rummet. Tyvärr. boktips:  Ideologin och pengarna bakom kostråden
    Intressant. Ska läsa på om det. Tack för boktipset!
  • Fraggelgirl
    Thursday skrev 2010-02-28 22:13:36 följande:
    Det var du som skrev, mer eller mindre ordagrant, att allt annat än att ge sitt barn nödvändiga vitaminer via frukt är onödigt komplicerat. Vi pratar inte om att antingen svälta barnet eller att inte göra det, utan om att ge barnet vad det behöver utan att ge en massa extra saker som potentiellt sett kan orsaka skada. Vi pratar inte heller om kolhydraternas existens i kosten eller ej, du verkar ha svårt att hålla isär begreppen. Vi pratar om MÄNGDEN, och kan du nämna en frukt som har samma kolhydratsinnehåll som exempelvis blomkål? Knappast. Det är betydligt mycket värre att ge "lite då och då" än att de tar allt på en gång, det sliter enormt på insulinproduktionen, och är i princip receptet på diabetes typ 2. Men fortsätt så om du tror det är vettigt, det är ju den kosten som gjorde att jag för tio år sedan, när jag var 20, testades för att se om jag var på väg att få diabetes. Vet inte riktigt varför du blandar in alkohol, kan inte se någon annan anledning än att det är ett taffligt försök till att avstyra diskussionen. Dock kan jag informera dig om att på grund av det faktum att Livsmedelsverkets kostråd är så besudlade med felaktigeter så arbetas just nu nya riktlinjer fram.
    Ja... man kan ju alltid tolka det som skrivs på det sätt som passar en själv bäst. Då har du läst in mer än vad som skrivits. I alla fall av mig. Jag nyttjar en allsidig kost, där både frukt och grönsaker finns med. Jag anser att lite sötsaker inte alls skadar barnet, inte heller den vuxne. Jag anser att en smakbit av en kaka, eller lite glass på helgen inte är så farligt. Jag kommer personligen hellre köpa in lite goda och annorlunda frukter och grönsaker som lördagsgott än lösgodis. Där bryr jag mig inte om att vissa anser att frukt är lika skadligt som godis.
    Jag kommer inte låta mina barn sitta inne hela tiden utan kommer få dem i aktivitet den mesta av tiden. För man ska göra sig av med det man tar in.

Att ge lite sötsaker i samband med fika på stan, eller besök hemma eller när  man själv är på besök är ju individuellt för alla. Själv så tar jag sällan en fika på stan, kanske en eller två gånger per år, och då kan mina barn få smaka på det jag själv äter, beroende på ålder förståss. Besök hemma, det har vi sällan. Och när vi väl har besök så har vi inga kakor eller bullar att bjuda på. När vi åker iväg till andra på helgerna så har vi hittills inte gett våran dotter något av det vi äter, utan vi har tagit med majskrokar som hon får äta. Vi har fullt upp under veckorna, med jobb och umgås med varandra som familj på kvällarna att vi inte hinner med så mycket mer. Så för mig innebär det inte alls titt som tätt att ge sitt barn sötsaker i de sammanhang som ts skriver.

Men medan andra springer på fik var och varannan dag och har en massa besök hemma, så för dem innebär ju att man då proppar i barnet sötsaker. Och en smakbit för mig är inte att ge en hel bulle utan kanske en eller två småtuggor av det jag själv äter.

Men egentligen spelar det väl ingen roll vad man skriver här, för alla tolkar ju på sitt sätt och vänder och vrider så tillslut så har jag väl skrivit att jag bara ger min dotter frukt och godis och inte ger några grönsaker alls eller vanlig mat för den delen. Men det får stå för er. Min dotter lever ett bra liv och det är huvudsaken. Nu ska jag låta er familjelivsmoraltanter fortsätta diskutera som sockrets vara eller icke vara. Själv ska jag nog ta en frukt som efterrätt och låta min kära lilla dotter få lite fruktmos (utan tillsatt socker) på havregrynsgröten. Usch vad jag måste känna mig dålig som "sötar" gröten. Personligen tycker jag synd om de som måste äta havregrynsgröten utan något som helst till.

Punkt!
  • Thursday
    Fraggelgirl skrev 2010-03-01 18:30:29 följande:
    Jag anser att lite sötsaker inte alls skadar barnet, inte heller den vuxne. Jag anser att en smakbit av en kaka, eller lite glass på helgen inte är så farligt.
    Lustigt att du tolkat detta ämne som en fråga om åsikter. Det är nog därför du ser dig själv som ett offer och martyr så fort du blir ifrågasatt. Men detta är faktiskt inte en fråga om att anse saker och ting, för socker, oavsett hur det transporteras in i ditt barns ämnesomsättning, är alltid lika skadligt. Oavsett vad din åsikt i frågan är.
    Visst kan man göra sig av med det man tar in, men ingen mängd motion och liknande hindrar dig från att få diabetes. Insulinproduktionen slits inte mindre om du är vältränad, och sakerna du ger dina barn, som exempelvis majskrokar (hur vettig mat är det för barn?) och havregrynsgröt, har samma effekt som socker på insulinproduktionen.
    Ingen vill känna sig som en dålig förälder, men vill du inte sluta ge dina barn dålig mat så behöver du åtminstone inte skylta med det på bred front på forum som dessa.
  • Fraggelgirl

Jaja.. skit samma... de flesta anser i vart fall att ts inte är en dålig mamma för att hon ibland ger lite sötsaker. Och det gör inte jag heller. Och jag är således inte heller en dålig mamma som ger min dotter lite sötsaker ibland.

Och jag känner mig varken som offer eller martyr, vet inte vart du fått det ifrån. Att jag enligt er andra borde känna mig som offer eller martyr är en helt annan sak.

• Thursday
    Fraggelgirl skrev 2010-03-01 19:22:49 följande:
    Jaja.. skit samma... de flesta anser i vart fall att ts inte är en dålig mamma för att hon ibland ger lite sötsaker. Och det gör inte jag heller. Och jag är således inte heller en dålig mamma som ger min dotter lite sötsaker ibland. Och jag känner mig varken som offer eller martyr, vet inte vart du fått det ifrån. Att jag enligt er andra borde känna mig som offer eller martyr är en helt annan sak.
    Offer: "Men egentligen spelar det väl ingen roll vad man skriver här, för alla tolkar ju på sitt sätt och vänder och vrider så tillslut så har jag väl skrivit att jag bara ger min dotter frukt och godis och inte ger några grönsaker alls eller vanlig mat för den delen."

Martyr: "Nu ska jag låta er familjelivsmoraltanter fortsätta diskutera som sockrets vara eller icke vara."

Men för att återgå till ditt inlägg, du är INTE per automatik en bra mamma bara för att X antal personer anser att så är fallet. Åter igen; dessa saker är inte åsiktsfrågor. Det handlar inte om att övertyga tillräckligt många om att ens egna beteende är korrekt, då det inte gör beteendet mer korrekt. Du, och alla andra, kan anse precis vad som helst om socker och dess effekter på era barns kroppar, men detta förändrar inte faktum.

Ovanstående kallas för argumentum ad populum-argumentation, och är en logisk felaktighet.
  • Caranlachiel

Tycker snarare det är ganska förnuftigt att låta barn få smaka på allt som finns, i rätt mängd givetvis. Vet barn som aldrig fått smaka minsta lilla sötsak de första åren av sina liv och som när de sedan väl fått smak för det inte kunnat hejda sig...

Lill-Erik kom till oss den 6 april!
  • majasmamma
    Caranlachiel skrev 2010-03-02 13:51:25 följande:
    Tycker snarare det är ganska förnuftigt att låta barn få smaka på allt som finns, i rätt mängd givetvis. Vet barn som aldrig fått smaka minsta lilla sötsak de första åren av sina liv och som när de sedan väl fått smak för det inte kunnat hejda sig...
    Har precis samma erfarenhet. Som jag skrev tidigare i tråden, förbjuden frukt smakar alltid bäst ;)
  • Shaun the sheep

Jag är en sån person som inte gillar extrema saker, inte åt något håll.

Att barnen får smaka lite av allt ser jag som en nyttig erfarenhet, som saftflickan skrev här uppe så smakar förbjuden frukt verkligen riktigt bra.

Det spelar ingen roll hur fina ord man använder.
    Jag har växt upp på en väldigt normal kost, husmanskost alltså. Vi hade alltid frukt hemma och på lördagarna fick jag godis. Inga mängder, men vi köpte lite lösviktsgodis. Och tänk er. Jag har inte diabetes och jag är inte dödligt sjuk på några andra sätt HELT ofattbart.

Jag avskyr hysteri, och sockerhysterin är verkligen patetisk. Så fruktansvärt jävla löjligt så jag spyr på skiten.

Kan också ta som exempel att när jag var liten brukade jag och pappa köpa butterkaka från Skogalholms. Åh, jisses vad jag avgudade denna underbara kaka!
    Men jag fick aldrig mer än en bit åt taget.
    En dag var jag 14 år och var hemma från skolan, tror det var lov.
    Jag gick till affären, köpte en butterkaka och åt upp HELA på mindre än tre timmar.
    Haha. Det var den inre rebellen kanske, även om jag aldrgi berättade det för pappa,
    då hade han väl trott att jag förlorat förståndet. Men gott var det!

(Jag tycker fortfarande att butterkaka är skrämmande gott. Men nuförtiden bakar jag den helst själv, och inte heller då finns den kvar länge )

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
Svar på tråden Är jag en dålig mamma för att jag ger...