Thursday skrev 2010-02-28 22:13:36 följande:
Det var du som skrev, mer eller mindre ordagrant, att allt annat än att ge sitt barn nödvändiga vitaminer via frukt är onödigt komplicerat. Vi pratar inte om att antingen svälta barnet eller att inte göra det, utan om att ge barnet vad det behöver utan att ge en massa extra saker som potentiellt sett kan orsaka skada. Vi pratar inte heller om kolhydraternas existens i kosten eller ej, du verkar ha svårt att hålla isär begreppen. Vi pratar om MÄNGDEN, och kan du nämna en frukt som har samma kolhydratsinnehåll som exempelvis blomkål? Knappast. Det är betydligt mycket värre att ge "lite då och då" än att de tar allt på en gång, det sliter enormt på insulinproduktionen, och är i princip receptet på diabetes typ 2. Men fortsätt så om du tror det är vettigt, det är ju den kosten som gjorde att jag för tio år sedan, när jag var 20, testades för att se om jag var på väg att få diabetes. Vet inte riktigt varför du blandar in alkohol, kan inte se någon annan anledning än att det är ett taffligt försök till att avstyra diskussionen. Dock kan jag informera dig om att på grund av det faktum att Livsmedelsverkets kostråd är så besudlade med felaktigeter så arbetas just nu nya riktlinjer fram.
Ja... man kan ju alltid tolka det som skrivs på det sätt som passar en själv bäst. Då har du läst in mer än vad som skrivits. I alla fall av mig. Jag nyttjar en allsidig kost, där både frukt och grönsaker finns med. Jag anser att lite sötsaker inte alls skadar barnet, inte heller den vuxne. Jag anser att en smakbit av en kaka, eller lite glass på helgen inte är så farligt. Jag kommer personligen hellre köpa in lite goda och annorlunda frukter och grönsaker som lördagsgott än lösgodis. Där bryr jag mig inte om att vissa anser att frukt är lika skadligt som godis.
Jag kommer inte låta mina barn sitta inne hela tiden utan kommer få dem i aktivitet den mesta av tiden. För man ska göra sig av med det man tar in.
Att ge lite sötsaker i samband med fika på stan, eller besök hemma eller när man själv är på besök är ju individuellt för alla. Själv så tar jag sällan en fika på stan, kanske en eller två gånger per år, och då kan mina barn få smaka på det jag själv äter, beroende på ålder förståss. Besök hemma, det har vi sällan. Och när vi väl har besök så har vi inga kakor eller bullar att bjuda på. När vi åker iväg till andra på helgerna så har vi hittills inte gett våran dotter något av det vi äter, utan vi har tagit med majskrokar som hon får äta. Vi har fullt upp under veckorna, med jobb och umgås med varandra som familj på kvällarna att vi inte hinner med så mycket mer. Så för mig innebär det inte alls titt som tätt att ge sitt barn sötsaker i de sammanhang som ts skriver.
Men medan andra springer på fik var och varannan dag och har en massa besök hemma, så för dem innebär ju att man då proppar i barnet sötsaker. Och en smakbit för mig är inte att ge en hel bulle utan kanske en eller två småtuggor av det jag själv äter.
Men egentligen spelar det väl ingen roll vad man skriver här, för alla tolkar ju på sitt sätt och vänder och vrider så tillslut så har jag väl skrivit att jag bara ger min dotter frukt och godis och inte ger några grönsaker alls eller vanlig mat för den delen. Men det får stå för er. Min dotter lever ett bra liv och det är huvudsaken. Nu ska jag låta er familjelivsmoraltanter fortsätta diskutera som sockrets vara eller icke vara. Själv ska jag nog ta en frukt som efterrätt och låta min kära lilla dotter få lite fruktmos (utan tillsatt socker) på havregrynsgröten. Usch vad jag måste känna mig dålig som "sötar" gröten. Personligen tycker jag synd om de som måste äta havregrynsgröten utan något som helst till.
Punkt!