• tebax

Är jag en dålig mamma för att jag ger...

Mariekex, bullar, kakor och glass till min son som är ca 15 månader gammal ?

Nu menar inte jag varje dag men tillexempel när man får besök, har besök eller ska ta en fika ute på stan. Av familjeliv att dömma så verkar man vara värsta gangstern för att man ger sitt barn godsaker. Vilket i mina ögon är ett jävla jippo.
    Jag själv anser att man kan äta det mesta med måtta. Det handlar om "sunt förnuft"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är jag en dålig mamma för att jag ger...
  • lövet2

Inte i mina ögon. Så länge man använder sitt sunda förnuft och inte ger sötsaker för ofta (eller i för stora mängder), så ser jag inget problem med att även 1-åringar får smaka när alla andra fikar ...

• Jezamine

Nej du är ingen dålig mamma.

Avstängd tills vidare
  • tebax
    Jezamine skrev 2010-02-27 12:14:58 följande:
    Nej du är ingen dålig mamma.
  • Cherry Cupcake

självklart blir man inte en dålig mamma om barnen får glass då och då.

DÄremot har jag svår att förstå varför man introducerar barn inför onyttiga saker tidigare än nödvändigt. En ettåring har inget behov av det så varför börja?

Jag förstår att man vill ge sitt barn en treat, nåt extra gott, men de blir lika glada för typ russin!

Vill inte vara elak, undrar bara varför!

• SeTa
    Cherry Cupcake skrev 2010-02-27 12:23:13 följande:
    självklart blir man inte en dålig mamma om barnen får glass då och då.DÄremot har jag svår att förstå varför man introducerar barn inför onyttiga saker tidigare än nödvändigt. En ettåring har inget behov av det så varför börja?Jag förstår att man vill ge sitt barn en treat, nåt extra gott, men de blir lika glada för typ russin! Vill inte vara elak, undrar bara varför!
    Mina barn har haft en naturlig nyfikenhet för att smaka på det som alla andra runt dem har ätit. Oavsett om det är kakor eller oliver.
  • Fridayyy
    självklart blir man inte en dålig mamma om barnen får glass då och då.DÄremot har jag svår att förstå varför man introducerar barn inför onyttiga saker tidigare än nödvändigt. En ettåring har inget behov av det så varför börja?Jag förstår att man vill ge sitt barn en treat, nåt extra gott, men de blir lika glada för typ russin! Vill inte vara elak, undrar bara varför!
    Men russin är ju också bara socker! Fast man slipper ju olika tillsatser som det säkert är i vissa kex. men russin är MYCKET sötare.
  • Trollet Ludenben

Att vara en dålig mamma och ge ett barn mindre bra kost är inte samma sak enligt mig. Jag tycker det är onödigt och mindre bra att ge en 15-månaders sötsaker som fikabröd osv. Men jag anser inte någon är en dålig mamma för att de gör nåt jag anser som mindre bra. Den som tycker det har inte sett en dålig mamma på riktigt, den kan inte ha sett mycket alltså.
    Man är en dålig mamma när man:

*sätter sina egna behov framför barnens. Tex köper cigg före mat/kläder till barnen
    *utsätter barnen för hälsofaror. Tex passiv rökning, näringsfattig och onyttig mat som orsakar barnfettma och bristsjukdommar (och nu menar jag inte att man ger fika några gånger i månaden)
    *utsätter sina barn för missbruk av droger eller alkohol
    *utsätter sina barn för övergrepp
    *våld eller våldsamma bråk i familjen
    *Struntar i barnens känslor tex aldrig berömmer, kramar, visar kärlek till barnen
    *låter barnen (mindre barn innan tonåren) sköta sig själva tex fixa sin egen mat och ta vara på sig själva medans man själv sover/tittar på tv hela dagarna

Att ge en 15 månaders fika anser jag endast onödigt men löjligt i jämförelse med de saker jag räknade upp för att vara en dålig mamma.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Elsans

Nej, jag tror snarare på att inte göra det till en så stor grej med sötsaker. Min dotter, 1.5år, får smaka fika och glass när jag äter. Hon smakar lite och sen vill hon inte ha men skulle hon däremot inte få smaka skulle det bli ett jävla liv.

• Cherry Cupcake

tack SeTa,då vet jag ett exempel:)

Fridaooo, vist är russin sött, men du kan inte jämföra det med glass. glass innehåller massor av tillsatser, russin är en naturlig produkt utan det. socker är inte farligt i måttlig mängd.

• wity
    Barnens tandläkare sa att russin är det värsta du kan ge till små barn, då russin fastnar mellan tänderna och kan vara svårt att få bort!
Svar på tråden Är jag en dålig mamma för att jag ger...