• Kajsan

Shopoholics reor på nätet part 13 !

Och det sjukaste är det första mejlet jag fick från dem:

"Hej -----------

Tråkigt att inte jackan passade! Men vi har inget byte på rea varor, det
    står klart och tydligt på vår hemsida under "köpvillkor". Hoppas du kan lösa
    det på annat sätt.

Mvh ------ Pilutta "

Fast...om jag mördar nån, kan jag då säga till polisen, att ni får inte ta mig, för det står klart och tydligt i min blogg att jag får göra sånt. Minsann.

Det är en LAG!

Jo just det!
  • Kajsan
    Sophie81 skrev 2011-01-06 13:41:41 följande:
    är inte så duktig på dessa konsumetköplagar men är det inte ganska ofta det brukar stå på kvitton (även från kedjor som typ MQ, lindex etc) något i stil med "ej byte av reavaror"?
    Jo absolut, men då är det ju inte distansköplagen som träder in eftersom du inte köper på distans....Så det är en helt annan sak.
    Vid distansköp så har man alltid rätt att prova/känna på varan först  och sen besluta sig för om man vill ha kvar den eller ej.
    Och det är inte en rekommendation utan en tvingande lag.
    Jo just det!
  • Kajsan
    Hannah74 skrev 2011-01-06 13:54:40 följande:

Detta måste väl gälla? Webbshops måste nog räknas till postordrar väl?

www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-s.../

Det är den lagen ja.  Jag blir så trött på webshoppar som inte beter sig sjysst. Herregud, jag skickar Sällan tillbaks nåt, men när jag vill göra det ska det gå smidigt och jag ska inte behöva berätta för dem att jag har rätt.
    Senast var förr förra sommaren då Country Dreans försökte sig på samma sak med en Odd Molly jacka.
    Det slutade med att Klarna fick ringa till henne och läsa lagboken för henne så det ordnade sig., Efter en månad och typ 20 mejl och samtal.
    Därför jag alltid handlar med faktura, om nåt strul skulle inträffa.
    Jo just det!
  • Kajsan
    framsteg skrev 2011-01-06 14:24:21 följande:
    Ang Pilutta så hittade jag under en annan diskussion om just detta med returer och rea på en bloggsida (det gäller inte Pilutta alls, men samma ämne):

"Hej!
    Nej!
    Om man säljer via internet så gäller ångerrätt enligt distans och hemförsäljningslagen. De kan inte friskriva sig från ångerrätten pga rea. Däremot kan du och näringsidkaren avtala om att du frånsäga dig ångerrätten om du beställer en vara som skall tillverkas eller väsentligen ändras efter dina särskilda önskemål eller som annars får en personlig prägel. Men det gäller ju inte för reavaror.
    På följande länk www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Om-distan.../
    hittar du info om ångerrätten enligt distans och hemförsäljningslagen samt länk till lagen. På konsumentverkets hemsida hittar du också en klagoguide www.konsumentverket.se/Klaga/Klagoguiden/
    som du kan använda som mall.

Hälsningar

Konsumentvägledare
    Box 38001, 100 64 Stockholm
    telefon 08-50844220

Men visst, jag hade nog som några av er andra accepterat just att det var reavaror, men det gäller där med. Dock är det svårt att specifikt läsa sig till det i lagtexterna kan jag tycka. Det är MÅNGA e-butiker som har skrivit att man inte får göra returer på reavaror, så det är ju inte unikt för denna butik direkt.

Så ta det igen med Pilutta, de brukar inte omöjliga att ha att göra med normalt sett.
    Jag fick nu tillbaks från Pilutta:

"Kära ----------

Du får nog läsa lite på lite bättre nästa gång, även vad gäller
    distansköplagen ;)
    Skicka du jackan till oss till måndag, det blir bra!

mvh -----"

Jag är faktiskt uppriktigt nyfiken på vad det är de vill att jag ska läsa på.
    Men som jag skrev till dem, om de på något sätt har fått rätt att friskriva sig lagen så är det jag som ska be om ursäkt.
    Nu skickar jag tillbaks jackan.
    Jo just det!
  • Kajsan
    AnnaFreja skrev 2011-01-06 14:34:25 följande:
    Det är tvingande regler. Kan inte avtalas bort.
    Nej men exakt.
    Jag vet ju verkligen vad som gäller och då känns det så ...konskigt att butiken ber mig läsa på men i samma mening låter mig returnera helt plötsligt.
    Om hon nu inte kommer med nån förklaring till hur hon tänkte där så tolkar jag det som att hon VET vad som gäller men nu vill få det att låta som att hon gör mig en tjänst
    Jo just det!
  • Kajsan
    Merde skrev 2011-01-09 00:08:06 följande:
    Blä. Blir lite orolig nu när jag läser att många verkar ha problem med Minpluddevutt. Lade en beställning där den 1/1 och fick ett mail om att det var postat den 2/1 men har ännu inte fått något (inte nu för att det har gått särskilt lång tid men ändå).
    Beställde ifrån dem i december också och då var det då inga problem.

Tack för tipset om Barnvänligt förresten. Blev en skötväska till moi!
    Samma här, jag väntar också på paket därifrån.
    Jag är dock relativt nöjd med Minpluddevutt sen tidigare, så jag hoppas det kommer snart så jag får fortsätta att vara nöjd
    Jo just det!
  • Kajsan

Men åh, beställde gårt ganska exakt kl 12 och det jag helst ville ha ( frost overallen från Molo ) fanns inte kvar

Jo just det!
  • Kajsan
    Zvartaliljan skrev 2011-01-12 21:48:13 följande:
    nja inte riktigt Men över de samlade barnbidragen

Köpte en svart frost-overall. Den där som kostar 2000kr egentligen. I mmp-material. Blir perfekt som skaloverall i vår o billigare än po.p som jag funderat på att köpa...
    Sen blev det vinterkläder till nästa år och en massa småplock så det blev visst lite mycket Tyst
    Wow, fick du tag i den? Vilken storlek och när beställde du?
    Jo just det!
  • Kajsan
    Zvartaliljan skrev 2011-01-12 21:50:09 följande:
    sorry Tyst knep den inatt...om det var 116
    Inatt? Hmm.. jag såg just att jag la ordern kl 23.30
    Jo just det!
  • Kajsan
    AnnaFreja skrev 2011-01-12 22:00:50 följande:
    Jag har inte fått något svar på min beställning heller, fast flera som beställt senare har fått det :(. Hoppas verkligen att hon tar i turordning, annars blir jag beviken.
    Fat jag har fått svar och den var slut
    Jo just det!
Svar på tråden Shopoholics reor på nätet part 13 !