framsteg skrev 2011-01-06 14:24:21 följande:
Ang Pilutta så hittade jag under en annan diskussion om just detta med returer och rea på en bloggsida (det gäller inte Pilutta alls, men samma ämne):
"Hej!
Nej!
Om man säljer via internet så gäller ångerrätt enligt distans och hemförsäljningslagen. De kan inte friskriva sig från ångerrätten pga rea. Däremot kan du och näringsidkaren avtala om att du frånsäga dig ångerrätten om du beställer en vara som skall tillverkas eller väsentligen ändras efter dina särskilda önskemål eller som annars får en personlig prägel. Men det gäller ju inte för reavaror.
På följande länk
www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Om-distan.../
hittar du info om ångerrätten enligt distans och hemförsäljningslagen samt länk till lagen. På konsumentverkets hemsida hittar du också en klagoguide
www.konsumentverket.se/Klaga/Klagoguiden/
som du kan använda som mall.
Hälsningar
Konsumentvägledare
Box 38001, 100 64 Stockholm
telefon 08-50844220
Men visst, jag hade nog som några av er andra accepterat just att det var reavaror, men det gäller där med. Dock är det svårt att specifikt läsa sig till det i lagtexterna kan jag tycka. Det är MÅNGA e-butiker som har skrivit att man inte får göra returer på reavaror, så det är ju inte unikt för denna butik direkt.
Så ta det igen med Pilutta, de brukar inte omöjliga att ha att göra med normalt sett.
Jag fick nu tillbaks från Pilutta:
"Kära ----------
Du får nog läsa lite på lite bättre nästa gång, även vad gäller
distansköplagen ;)
Skicka du jackan till oss till måndag, det blir bra!
mvh -----"
Jag är faktiskt uppriktigt nyfiken på vad det är de vill att jag ska läsa på.
Men som jag skrev till dem, om de på något sätt har fått rätt att friskriva sig lagen så är det jag som ska be om ursäkt.
Nu skickar jag tillbaks jackan.