• Probably the best    in the

Bregott eller Beccel?

Vad har ni i kylskåpet?
    Kör ni full fet av allt eller är det bara light light light?
    Eller en blandning? Eller kanske ni skippar sånt öht?
    Är det bregott eller lätta på smörgåsen?
    Steker ni i Smör eller nåt margarin? Eller inget alls?
    Är det mini mjölk, smal grädde och lätt creme fracihe
    eller väljer ni alltid fetaste alternativen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bregott eller Beccel?
  • Arokon

Bregott, 1,5% mjölk, lätt creme fraiche, matlagningsgrädde. Smör eller olja till bakning/matlagning, aldrig margarin.

• Trollet Ludenben

Efter rekomdendation från trombosläkaren äter jag becel, dricker lättmjölk och liknande pga för höga kolesterolvärden, blodfetter och blodtryck. Värderna har sjunkit sen jag började med det. Steker/lagar mat använder jag raps eller olivolja. Ser till att få i mig mycket fett i form av fet fisk, avokado, oliver, ägg etc.
    Ungarna får självklart fullfeta produkter kombinerat med nyttiga fetter. Bägge ungarna äter omega3tillskott.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • IsaCMoJs

Hmm...Trist att du tror på läkaren då Unilever sim tillverkar Becel fått dra tillbaka sina påståenden om att de sänker kolesterol! Dessutom så är läkare idag inte ens överens om vilken av kolesterolen som är dåliga/bra. Det är dessutom VÄLDIGT stor ökad risk att få diabetes om msn äter kokesterolsänkande och de har dessutom sänkt gränsen på vad som är högt kolesterol för att sälja mer medicin trots att patienterna är friska!!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Pyff

Bregott på mackan, steker i margarin och använder alltid den fetaste creme fraichen. Samma med majonäs tex, ska man äta majonäs så ska det väl vara majonäs, inte nåt konstgjort skräp som fettfri majonäs!??

Pyff på er!
  • Trollet Ludenben
    IsaCMoJs skrev 2010-02-28 08:37:56 följande:
    Hmm...Trist att du tror på läkaren då Unilever sim tillverkar Becel fått dra tillbaka sina påståenden om att de sänker kolesterol! Dessutom så är läkare idag inte ens överens om vilken av kolesterolen som är dåliga/bra. Det är dessutom VÄLDIGT stor ökad risk att få diabetes om msn äter kokesterolsänkande och de har dessutom sänkt gränsen på vad som är högt kolesterol för att sälja mer medicin trots att patienterna är friska!!
    mina värden har i alla fall gått ner sen jag slutade med fullfeta produkter med mättade fetter. Kan lika väl köpa lätt och lagom iofs men då jag ligger i risksonen för trombos och hjärtsjukdom så lyssnar jag hellre på en speciallistläkare på Östra sjukhuset än att googlar själv på nätet efter info. Om du tycker det är trits, ja det säger mer om dig än om mig eftersom vi inte ens känner varandra och du inte vet ett dugg om mina medinska orsaker och vad jag råkat ut för. Gällande hälsa/kost finns mycket olika teorier och världens läkare och forskare är inte eniga inom alla områden. Du äter det du mår bra av och jag gör det samma.
  • Zimlis

Jag blandar hej vilt Becel Gold på macka och sen varierar det väldigt mycket.
    Matlagningsgrädde använder jag i regel till just mat

Jag skulle gärna ha Bregott på macka, men sambon vill inte - och kom inte och tro att jag inte försökt.. så då har vi hittat ett bordsmargarin båda tycker om istället

• Marma

kör med helfetta grejer här men visst bakar i margarin för det billigare:-P men sen andvänder JAG mycket olja när jag lagar mat oxå men gubben kör med smör. ren vannesak från båda sidor.

• Linda1976
    Trollet Ludenben skrev 2010-02-28 08:56:11 följande:
    mina värden har i alla fall gått ner sen jag slutade med fullfeta produkter med mättade fetter. Kan lika väl köpa lätt och lagom iofs men då jag ligger i risksonen för trombos och hjärtsjukdom så lyssnar jag hellre på en speciallistläkare på Östra sjukhuset än att googlar själv på nätet efter info. Om du tycker det är trits, ja det säger mer om dig än om mig eftersom vi inte ens känner varandra och du inte vet ett dugg om mina medinska orsaker och vad jag råkat ut för. Gällande hälsa/kost finns mycket olika teorier och världens läkare och forskare är inte eniga inom alla områden. Du äter det du mår bra av och jag gör det samma.
    Jag tror hon menar att många läkare som forskar är avlönade av multinationella företag som Unilever, och då är det självklart att de rek. deras produkter, oavsett sanningshalten, det är den bistra verkligheten....
    Av ren välvilja så ber jag dig googla på dina sjukdomar (jag har ju inte heller en aning) och vad LCHF kan göra för dig. Kan man äta ner sig höga blodtryck (t ex) med naturlig mat så tycker jag det är att föredra, vid tillverkning av Becel  så används lut och aceton för att bleka produkten, och färgas sen gul. Becel fick ju dessutom ta bort symbolen HLF (hjärt-lungfonden, hur det nu förkortas) eftersom det inte fanns nån sanningshalt i påståendet att det sänkte blodfetter/blodtryck.
    Överlag ska man nog vara väldigt kritisk till läkare som rek en viss produkt och inte säger "SMÖR" (som ju finns av många tillverkare).
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Trollet Ludenben
    Linda1976 skrev 2010-02-28 09:41:05 följande:
    gick inte att citera nu har jag inga sjukdommar men jag hade. Med ändrad kost så gick blodtryck ner och även blodvärderna men börjar jag äta fel så går de upp och risken för trombos ökar igen.
    Tack för tpiset om LCHF men inget för mig. trodde det ett tag men vid närmare koll på det så är det inget i och med att det är fullfeta produkter. Det behöver inte nödvändigtvis vara becel men produkter med så låg andel mättat fett som möjligt. Vissa människor mår bra av att äta mättat fett. Men eftersom det ger mig höga värden som koxar igen kärlen är inte det bra för mig eftersom jag är högrisk för trombos. Jag försöker få i mig mestadels vegetabiliska fetter. Äter inte särskilt mycket smörgås så det blir väldigt lite fett från becel ändå. vid matlagning använder jag aldrig hårt fett utan bara oljor.
    Jag tycker det är bra att det finns olika fetter att välja på och olika produkter samt livsstlar som LCHF etc för att var och en ska kunna äta vad som är bra för just den personen.
Svar på tråden Bregott eller Beccel?