Inlägg från: Kurreburre |Visa alla inlägg
  • Kurreburre

Hur MYCKET betalade ni?

JAG är BÄST skrev 2010-02-28 17:37:36 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-13-242/m50039029-7.ht...www.familjeliv.se/Forum-13-243/m50631205.htmlJag har läst den tråden det finns svar i.Nu blev jag lite nyfiken som vanligt . Hur mycket betalade ni för eran föräldrautbildning per/pers ???Vi betalade 2300:-/pers för 2dagar. I priset ingick en fleesfilt (kallades anknytningsfilten)+ en anteckningsbok+ lunch & en fika=kaffe/saft alt te & bulla.Om jag tyckte att kursen var värd pengarna? klart NEJ!!!!*Inte för att se film å sitta å prata om barn.*Massera partens händer för att ha närhet mellan oss.*Att ligga på golvet under filten för att slappna av.
    Jag hade precis tänkt starta en liknande tråd när jag såg din! Får jag hänga på?!
    Jag och min man har precis ställt oss i adoptionskö och måste gå den obligatoriskakursen, som jag har svårt att förlika mig med. Kvaliten verkar variera så sjukt mycket och likaså kostnaderna. Jag vet att det är upp till kommunerna att subventionera det här eller ta ut hur mycket eller liten kostnad de vill. Jag har precis kontaktat min kommun ang. det här och både ifrågasatt och bett om att de faktiskt skulle kunna ställa upp och subventionera den här kostnaden. Men de påstår att vi måste betla själva och att kommunen inte kan stå för kostnaderna. Det stämmer inte!
    Nu tänkte jag samla in lite material på hur det ser ut i andra komuner i landet och sen skriva till kommunen igen.

Så snälla ni som har gått den här utbildningen skriv gärna och berätta om ni fick betala själva eller inte, hur mycket och hur många gånger ni gick!

Jag tänker driva det här rätt långt kanske tom upp till riskdagen att ingen ska behöva betala för den här utbildningen. Jag är angagerad i patientföreningen Barnlängtan (fd IIRS). Förutom kostnaden så borde utbildningens innehåll, relevans och utbildare säkerställas och finns högra krav på. Det är en annan fråga jag vill driva. Jag läste den andra tråden som du har länkat till, mycket bra inlägg!

Hoppas att det e okej att jag "lånar" din tråd, det blir ju mer som en "puffning" av tråden, känns onödigt att starta en till likadan
    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Kurreburre
    Fru U skrev 2010-03-01 16:04:48 följande:
    Tack för att du inte dömde mig, jag är van vid att få höra att om man har de tankarna är man inte redo för adoption. Men jag har aldrig lagt olika värde i hur man får barn, adoption var för övrigt det jag ville göra först och vi var på väg att börja med den resan när min mor dog och det var enklare (tyckte jag då i alla fall) att försöka med bio-barn.Det som störde mig var att det skulle hamras in att adopterade barn är annorlunda. Att det var fel att önska ett barn som inte sticker ut i samhället (då var man inte redo för vad adoption innebär och jag vet att det inte var kursledarnas åsikt utan nog snarare socialstyrelsens åsikt). Det var snudd på tabu att önska sig ett friskt barn. Jag ställde en miljon en frågor och vägrade låta bli att diskutera det som ansågs fult (eller i varje fall mindre fint) för om man inte kan ta upp det där och då när ska man då göra det? Klart att det är annorlunda att adoptera, klart att barnen varit med om mycket men att utgå ifrån att de är totalt söndriga och aldrig kan bli hela är bara en hemsk människosyn det är inte sanning.
    Jag känner likadant! Att många som vill adoptera dömmer andra som vill adoptera men som också fortfarande kan tänka sig biobarn och fortsätter paralellt med det.

Det är faktiskt inte förbjudet. Och med dagens extremt långa väntetider så kan man knappt vänta utan nästan bör göra det parallellt. Vi vill fortfarande ha biobarn även om det förmodligen inte blir så, men det viktigaste är att få barn och en familj och därför har vi tänkt börja med adoption. Men samtidigt kommer vi göra några försök till. Vi lär nog va redo för adoptivbarn om 3 år när den här processen e klar.
    Men jag ångrar att vi inte ställde oss i kö när vi pratade om det för 1 år sen. Men då kände jag att jag gav upp längtan o försöken att bli gravid. Men så behöver det ju inte va!

Lite OT, sorry
    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
Svar på tråden Hur MYCKET betalade ni?