• MariaKsk88

Behöver Hjälp ang. Lergigan!

Jag blev också väldigt trött av lergigan, men jag antar att man vänjer sig. Jag har vant mig med Nozinan så jag vet hur det är. Dum fråga kanske, men har du provat andra sätt..? För mig brukar det hjälpa att göra nåt som får mig att tänka på annat, t ex titta på ett roligt TV-program. Då brukar jag "glömma bort"... Eller sätt på musik och sjung med, eller gör något med händerna (kanske baka bullar?).

• MariaKsk88
    Emmyh2 skrev 2010-03-01 10:32:49 följande:
    Nu blir jag lite fundersam här.. Min dotter som är autistisk äter Lergigan 25 mg mot sömnstörningar. Det är ju alltså som ett sömnmedel. Det är alltså meningen att man ska bli trött av dom. Så det är ju inte så konstigt att ni blir trötta av den. Tycker det låter märkligt att läkaren skrivit ut det mot ångest och oro. Men det kanske är för att du ska kunna sova?
    Nej, jag fick också den för ångest. En biverkning är att man blir trött, men det är samma sak för VÄLDIGT många andra psykofarmaka. Jag åt t ex Nozinan som sömnmedlen för att ingenting annat fungerade - Nozinan är jättestark, men egentligen är det ett neuroleptika. Dessutom kan man ju somna av andra lugnande, som t ex bensodiazepiner.. om man inte kan sova pga oro så hjälper ju lugnande.
  • MariaKsk88
    Anonym skrev 2010-03-01 10:42:46 följande:
    Jag fick Lergigan utskrivet mot illamående när jag var gravid. Inte konstigt att jag blev trött av tabletterna om de används som sömnmedel. Jag tog dem på morgonen.
    Man blir trött av alla lugnande :)
  • MariaKsk88
    Anonym (orolig86) skrev 2010-03-01 11:01:57 följande:
    jag fick också dom mot ångest och för att kunna sova också men då skulle jag ta två till natten, själv tycker jag att man blir trött på en men tar ju inte bort ångesten helt. hmm svårt det här.
    Jag vet inte om det är meningen att den SKA ta bort ångesten helt, utan mer att det ska bli lite lättare att hantera.. men ta två om du vill, om du kan lägga dig och sova om du skulle bli jättetrött!
  • MariaKsk88
    jennyc skrev 2010-03-01 19:41:57 följande:
    Lergigan används som lättare antidepressiv också alltså bland annat oro och ångest...ska alltid tas på kvällen...kolla in fass.se. Många tabletter som har fler än ett användningsområde...t.ex kan antidrepressiva medel skrivas ut till folk med mkt värk för att de har en lite avslappnande verkan också
    Står det att den alltid ska tas på kvällen? Det sa inte min läkare. Jag fick den som vid behovsmedicin.. alltså att ta när jag fick ångest. I det fallet var det för att jag skulle flyga, och det var mitt på dan! Men hursomhelst är det ju alltid BÄST att ta såna mediciner sent eftersom att man blir trött, men är det vid behovsmediicn så är det..
Svar på tråden Behöver Hjälp ang. Lergigan!