• Shaun the sheep

Behöver hjälp med min orkidé

Jag fick en jättefin orkidé i födelsedagsrpesent, det är ganska exakt en månad sen.
    Men redan nu har blommorna börjat trilla av och se väldigt ledsna ut, trots att jag gjort precis så som jag läst på diverse sidor på internet.
    Jag började med att ställa den lägst in i vardagsrummet, det är soligt, men inte direkt solsken. Efter en vecka vattnade jag första gången, jag doppade innerkrukan i vattenbad i ca. 15 minuter. Ställde sen tillbaka den, men så tappade den en blomma. Då tänkte jag att den kanske ville ha mer sol och ställde i fönstret. Efter ytterligare nån vecka eller två  kände jag att det var ganska kallt där, så den fick stå inne i vardagsrummet igen. Nu i torsdags vattnade jag igen, på samma sätt som förut men med lite orkidénäring.
    Ändå ser den så vissen och ledsen ut! Vad gör jag fel? Eller är det normalt att blommarna ramlar av så snart efter inköp? Ska jag ändå beskära den om de resternade blommorna trillar av?

Behöver verkligen hjälp, har som sagt kollat på internet i övrigt men bara hittat standardskötsel.

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Behöver hjälp med min orkidé
  • Drakfisk

Många "billiga" orkidéer är egentligen för hårt drivna i växthusen, och är mycket svåra att hålla vid liv hemma.

En orkidé ska man inte vattna för mycket, och vattnets kvalitet spelar också roll. Vattnets pH ska vara så nära 7 som möjligt, tyvärr är kranvattnet på många orter av för dålig kvalitet (har för högt pH) för orkidéer.

Det man kan testa då är att ta in snö i en hink och låta snön smälta och bli rumsvarmt vatten. Därefter sänker man ner orkidén i hinken och låter den stå där en stund.

En orkidé ska ALDRIG ha vatten i den s.k. bladrosetten (där var bladen sitter ihop), för då ruttnar och dör den.

• Shaun the sheep
    Drakfisk skrev 2010-03-01 11:31:32 följande:
    Många "billiga" orkidéer är egentligen för hårt drivna i växthusen, och är mycket svåra att hålla vid liv hemma.En orkidé ska man inte vattna för mycket, och vattnets kvalitet spelar också roll. Vattnets pH ska vara så nära 7 som möjligt, tyvärr är kranvattnet på många orter av för dålig kvalitet (har för högt pH) för orkidéer. Det man kan testa då är att ta in snö i en hink och låta snön smälta och bli rumsvarmt vatten. Därefter sänker man ner orkidén i hinken och låter den stå där en stund.En orkidé ska ALDRIG ha vatten i den s.k. bladrosetten (där var bladen sitter ihop), för då ruttnar och dör den.
    Tack för ditt svar. Har du något tips på vad jag kan göra? Glömde nämna i TS att det ena bladet är lite fläckigt, ser ut ungefär som vatten men jag har inte vattnat den så.

Jag vill verkligen att den ska leva, den har speciell betydelse för mig.. :(
  • Millan83

Hej!

Jag har nog bara haft såna där billiga orkidéer och aldrig orkat ta hand om dem "ordentligt"!  
    Vattnat dem likadant som alla mina andra blommor, haft den i fönstret, ja, den lever hos mig på samma villkor som mina andra blommor! 
    Den äldsta (som vi fick 2007) har blommat om två gånger! Inför första omblomningen hade jag klippt av stänglarna så det växte ut en ny med fina blommor på. 
    Andra gången hade jag helt enkelt skitit i att klippa av stängeln efter att själva blommorna på den vissnat. 
    DEN BLOMMADE MED 23 VACKRA, VITA BLOMMOR när den blommade om andra gången! Det kom en ny stängel som fick blommor, plus att det kom blommor på den gamla stängeln!
    Det här var före jul, fortfarande har inte alla blommor på den dött! Några har vissnat och ramla av, men bara ca 4 st!
    Så, det fick jag helt utan speciellt högklassig vård!
    Lycka till! 
  • Drakfisk
    dollheart skrev 2010-03-01 12:23:12 följande:
    Tack för ditt svar. Har du något tips på vad jag kan göra? Glömde nämna i TS att det ena bladet är lite fläckigt, ser ut ungefär som vatten men jag har inte vattnat den så.Jag vill verkligen att den ska leva, den har speciell betydelse för mig.. :(
    Gissar att den kanske drabbats av ngt parasitangrepp? Då kan du testa att sätta LITE (typ 1/4 kryddmått) kanel i vattnet nästa gång du vattnar, det tar kål på flertalet orkidéparasiter.

Du kunde ju också försöka ta en bild på orkidén och dess fläckiga blad och gå till en BRA blomsteraffär och be om hjälp. Många florister är väldigt hjälpsamma. Om du förklarar att du fått den i present och du behöver lite råd för att "få igång" orkidén igen, får du säkert ett och annat tips.

Eller så kan du försöka ställa dina frågor på detta forum för orkidéodlare:
    http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?gem=visaProfil
    (där finns säkert många som kan betydligt mer än jag)

Åt vilket väderstreck vätter ditt fönster som du har orkidén i? Har för mig att norr och öster är de bästa för orkidéer; det blir inte sån där stekande sol som i ett söderfönster.

Man ska egentligen inte klippa av blomstänglarna efter att orkidén blommat ut, enligt alla "proffs" jag pratat med ska man låta dem vara kvar.
  • 071001

Drakfisk, jag klipper bara bort stänglarna om de är döda, annars får de vara och mina blommar om och om igen alt skjuter ut nya skott som blommar sen.

• Drakfisk
    071001 skrev 2010-03-01 12:58:13 följande:
    Drakfisk, jag klipper bara bort stänglarna om de är döda, annars får de vara och mina blommar om och om igen alt skjuter ut nya skott som blommar sen.
    Ja det var så jag tänkte mig också, ursäkta om jag förklarade dåligt.
    Gröna stänglar = låt vara, torkade/döda stänglar = klipp bort.
  • xantippan

Orkideer vill helst ha mjukt vatten.Regnvatten på sommaren,har du torktummlare?
    ta då vattnet som blir kvar i behållaren, låt svalna och vattna med.Låt aldrig en orkide stå med vatten i ytterkrukan. Lycka till

• Shaun the sheep

Tack hörni för alla svar! Stängslar, det är väl själva stammen eller vad man ska säga? Den är grön och fin, men de små "grenarna" som själva blommorna sitter på, är lite åt det bruna hållet. ska man klippa bort dom då?

Och jag tänkte prova det där md kanel som nån sa, men ska jag vänta tills på torsdag, då det är en vecka sen jag vattnade, eller kan jag snabbvattna imorgon?

Den måste klara sig. Jag ska försöka ta ett riktigt bra kort imorgon och lägga upp så fort som möjligt. Då kanske det blir lättare att identifiera problemet, om ni fortfarande vill, vill säga {#lang_emotions_embarassed}

• Shaun the sheep

Sådär, nu har jag lyckats fixa en bild! Alla blommor har nu trillat av, och stammen är lite gulbrun-aktig. På ena stängseln så vxer dock en till iten gren, så hur ska jag göra där? Jag kan ju inte kapa hela den nya grenen? Ska jag kapa precis ovanför då?

Jag är helt förvirrad, förstår ingenting. Hoppas att ni smarta tjejer här i tråden kan hjälpa till, om nån är kvar vill säga {#lang_emotions_embarassed}

http://www.familjeliv.se/Hem/dollheart/galleri.php?cur_album=Standard Här är en länk till mitt galleri!

• Freja10
    dollheart skrev 2010-03-08 12:23:06 följande:
    Sådär, nu har jag lyckats fixa en bild! Alla blommor har nu trillat av, och stammen är lite gulbrun-aktig. På ena stängseln så vxer dock en till iten gren, så hur ska jag göra där? Jag kan ju inte kapa hela den nya grenen? Ska jag kapa precis ovanför då?Jag är helt förvirrad, förstår ingenting. Hoppas att ni smarta tjejer här i tråden kan hjälpa till, om nån är kvar vill säga www.familjeliv.se/Hem/dollheart/galleri.php?c... Här är en länk till mitt galleri!
    Lustigt, det är andra gången idag jag läser om orkidéer.
    Såg en artikel i DN imorse, kanske den kan hjälpa dig:

http://www.dn.se/bostad/orkiden-har-tagit-plats-i-folkhemmet-1.1055943

lycka till, hoppas det löser sig med blomman!
  • Freja10

PS. Kom ihåg att läsa kommentarerna till artikeln, där kan ju stå lite matnyttigt oxå.

• Shaun the sheep

Tack så mycket, Freja10! Har läst hela artikeln och dessutom sparat den under fliken "mina favoriter" i datorn. Känner mig dock fortfarande lite osäker på om jag ska kapa eller ej.. Vi får se hur jag gör.

Om inte nån annan har nåt råd?

• mammamia72

Hej!
    Alla mina släktingar säger att jag alltid lyckas så bra med mina orkidéer, men jag fattar egentligen inte varför.  De blommar om, och det är ju kul. Jag har en sen i oktober förra året och den har blommor kvar, och några nya på gång. Det är ljust men inte direkt sol. I ett fönster är att rekommendera, ha den inte på ett bord mitt inne i ett rum om det inte är väldigt ljust utan sätt din orkidé i ett varmt och ljust ställe.

Klipp inte av stänglarna, men du kan bryta av det som är kruttorrt för där kommer det inte växa nåt mer.  Det som ser ut som små maskar hör till roten och ska inte heller kapas. Du kan däremot ta bort det som är torrt eller gult av blad osv.

Jag har ett knep som jag gör och det är att spreja med blomsprej. Bara vanligt vatten. Lite då och då, inte för ofta.  Var försiktig med för mycket vatten direkt på bladen, de ska inte vara dammiga utan bara lätt fuktiga. Ta en liten bit hushållspapper bara och gno bort fläckarna du fått på din, jag tror faktiskt det är så enkelt.

EN grej som jag tycker att du INTE ska göra, och det är att hålla på och doppa dem för mycket i vatten, det kan göra att roten ruttnar och den får liksom aldrig ro att växa. Fyll på med orchidéjord om du tycker den har för lite. Finns på alla större blomsterbutiker typ Blomsterlandet eller Plantagen.

Lycka till!

• vill bli mamma meddetsamma

Jag har tre vita orkidéer som blommat med ca 50 blommor sen i maj. De släpper hela tiden iväg nya stänglar och alla är överösta med blommor. De var av fin kvalité när jag köpte dem för 3 år sen men att de skulle blomma så mycket varje gång trodde jag verkligen inte. De får näring ibland, de står med i vatten kvar i krukan OFTA men DE STÅR INTE ÖVER ETT ELEMENT. Element är det värsta en odkidé vet, luften blir varm och torr och det är lika med döden. De står i stora norrfönster rätt så kallt.

• Shaun the sheep

Tack för svaren! Min orkidé har ju stått lite överallt. Men just nu inne i rum, alltså inte precis i solen, eftersom den steker på rätt så rejält just nu. Men det är också vårt ljusaste rum Jag klippte av den ena stängseln, men jag är osäker på den andra. Det sitter en liten gren på den, med nåt som ser ut att eventeullt kunna bli en knopp, men jag är osäker.. Och den andra som jag klippte av, jag är inte helt säker på att stängseln var snustorr precis där jag klippte. Klippte vid andra ögat.

Nåja. Tiden får utvisa vad som händer! Ska iallafall köpa fler, nu när jag har såna toppentips från er så KAN jag ju inte misslyckas med nästa känns det som Hoppas innerligt det kommer nya skott, vore verkligen en personlig triumf

• Shaun the sheep

Jag skriver igen, fast nu med glada nyheter! Vet inte om nån finns kvar i tråden, men om inte så kanske jag kan få tips från nån annan

För några veckor sen upptäckte jag ett nytt blad på väg från själva bladrosetten (om det nu heter så?) och det har växt lite till! Känner mig så glad, jag tror att jag har lyckats!

Men så till frågan, när, om öht, kommer det några stängsler? Och dom andra bladen, ska dom få fortsätta vara kvar? För dom allra längst ner är inte så spänstiga längre, utan mer.. Slappa. Dom hänger mest, men är fortfarande gröna och fina. Så vad säger ni? =)
    Har ännu inte fått tag på några fler orkidéer, förra veckan hade dom otroligt vackra på ica faktiskt. Men det blev inte av :/ Nästa vecka kommer skatten, då jäklar!

• Attansalex

Se bara till så att rötterna hinner torka emellan vattningarna. Sen kör jag med ca 1 dl var 7-10 dag beroende på vad det är för väder!

Svar på tråden Behöver hjälp med min orkidé