Behöver hjälp med min orkidé
Jag fick en jättefin orkidé i födelsedagsrpesent, det är ganska exakt en månad sen.
Men redan nu har blommorna börjat trilla av och se väldigt ledsna ut, trots att jag gjort precis så som jag läst på diverse sidor på internet.
Jag började med att ställa den lägst in i vardagsrummet, det är soligt, men inte direkt solsken. Efter en vecka vattnade jag första gången, jag doppade innerkrukan i vattenbad i ca. 15 minuter. Ställde sen tillbaka den, men så tappade den en blomma. Då tänkte jag att den kanske ville ha mer sol och ställde i fönstret. Efter ytterligare nån vecka eller två kände jag att det var ganska kallt där, så den fick stå inne i vardagsrummet igen. Nu i torsdags vattnade jag igen, på samma sätt som förut men med lite orkidénäring.
Ändå ser den så vissen och ledsen ut! Vad gör jag fel? Eller är det normalt att blommarna ramlar av så snart efter inköp? Ska jag ändå beskära den om de resternade blommorna trillar av?
Behöver verkligen hjälp, har som sagt kollat på internet i övrigt men bara hittat standardskötsel.