Behöver hjälp med min orkidé
Hej!
Alla mina släktingar säger att jag alltid lyckas så bra med mina orkidéer, men jag fattar egentligen inte varför. De blommar om, och det är ju kul. Jag har en sen i oktober förra året och den har blommor kvar, och några nya på gång. Det är ljust men inte direkt sol. I ett fönster är att rekommendera, ha den inte på ett bord mitt inne i ett rum om det inte är väldigt ljust utan sätt din orkidé i ett varmt och ljust ställe.
Klipp inte av stänglarna, men du kan bryta av det som är kruttorrt för där kommer det inte växa nåt mer. Det som ser ut som små maskar hör till roten och ska inte heller kapas. Du kan däremot ta bort det som är torrt eller gult av blad osv.
Jag har ett knep som jag gör och det är att spreja med blomsprej. Bara vanligt vatten. Lite då och då, inte för ofta. Var försiktig med för mycket vatten direkt på bladen, de ska inte vara dammiga utan bara lätt fuktiga. Ta en liten bit hushållspapper bara och gno bort fläckarna du fått på din, jag tror faktiskt det är så enkelt.
EN grej som jag tycker att du INTE ska göra, och det är att hålla på och doppa dem för mycket i vatten, det kan göra att roten ruttnar och den får liksom aldrig ro att växa. Fyll på med orchidéjord om du tycker den har för lite. Finns på alla större blomsterbutiker typ Blomsterlandet eller Plantagen.
Lycka till!