Inlägg från: Drakfisk |Visa alla inlägg
  • Drakfisk

Behöver hjälp med min orkidé

Många "billiga" orkidéer är egentligen för hårt drivna i växthusen, och är mycket svåra att hålla vid liv hemma.

En orkidé ska man inte vattna för mycket, och vattnets kvalitet spelar också roll. Vattnets pH ska vara så nära 7 som möjligt, tyvärr är kranvattnet på många orter av för dålig kvalitet (har för högt pH) för orkidéer.

Det man kan testa då är att ta in snö i en hink och låta snön smälta och bli rumsvarmt vatten. Därefter sänker man ner orkidén i hinken och låter den stå där en stund.

En orkidé ska ALDRIG ha vatten i den s.k. bladrosetten (där var bladen sitter ihop), för då ruttnar och dör den.

• Drakfisk
    dollheart skrev 2010-03-01 12:23:12 följande:
    Tack för ditt svar. Har du något tips på vad jag kan göra? Glömde nämna i TS att det ena bladet är lite fläckigt, ser ut ungefär som vatten men jag har inte vattnat den så.Jag vill verkligen att den ska leva, den har speciell betydelse för mig.. :(
    Gissar att den kanske drabbats av ngt parasitangrepp? Då kan du testa att sätta LITE (typ 1/4 kryddmått) kanel i vattnet nästa gång du vattnar, det tar kål på flertalet orkidéparasiter.

Du kunde ju också försöka ta en bild på orkidén och dess fläckiga blad och gå till en BRA blomsteraffär och be om hjälp. Många florister är väldigt hjälpsamma. Om du förklarar att du fått den i present och du behöver lite råd för att "få igång" orkidén igen, får du säkert ett och annat tips.

Eller så kan du försöka ställa dina frågor på detta forum för orkidéodlare:
    http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?gem=visaProfil
    (där finns säkert många som kan betydligt mer än jag)

Åt vilket väderstreck vätter ditt fönster som du har orkidén i? Har för mig att norr och öster är de bästa för orkidéer; det blir inte sån där stekande sol som i ett söderfönster.

Man ska egentligen inte klippa av blomstänglarna efter att orkidén blommat ut, enligt alla "proffs" jag pratat med ska man låta dem vara kvar.
  • Drakfisk
    071001 skrev 2010-03-01 12:58:13 följande:
    Drakfisk, jag klipper bara bort stänglarna om de är döda, annars får de vara och mina blommar om och om igen alt skjuter ut nya skott som blommar sen.
    Ja det var så jag tänkte mig också, ursäkta om jag förklarade dåligt.
    Gröna stänglar = låt vara, torkade/döda stänglar = klipp bort.
Svar på tråden Behöver hjälp med min orkidé