• lokisse

    Finns det nagot annat djur som tarhand barn fran flera kullar samtidigt

    Jag undrar om det finns nagra andra djur som har barn fran flera kullar samtidigt.
    mäniskan har ju ofta barn i olika aldrar som dom tar hand om. I djur riket i övrigt tycks det vara mer hipp att kjöra en kull i taget, tills den är stor nog att klara sig själv och sedan jaga i väg den. Eller om avkomman är kvinlig lata den bo kvar i flocken.
    finns det nagra anda djur som gjör som vi?


    Difficile est saturam non scribere
  • Svar på tråden Finns det nagot annat djur som tarhand barn fran flera kullar samtidigt
  • Kinya

    Hmm... om man tänker på flockdjur så är det vanligt att honorna stannar kvar men hanarna lämnar flocken vid en viss ålder. Annars hade risken för inavel varit för stor. 

    Hur schimpanser, dvärgschimpanser (bonobo) och gorillor som är nära släkt med människor gör kan jag inte svara på rakt av så här. Men på något sätt måste de se till att motverka inavel.

    Alla individer vill dessutom fortplanta sig och eftersom inavel är negativt så har evolutionen gjort att de som hittar en partner de inte är släkt med för sina gener vidare i högre grad än de som stannar kvar och får avkommor med syskon/förälder/annan nära släkting.

  • lokisse
    Kinya skrev 2010-03-01 11:17:35 följande:
    Hmm... om man tänker på flockdjur så är det vanligt att honorna stannar kvar men hanarna lämnar flocken vid en viss ålder. Annars hade risken för inavel varit för stor. Hur schimpanser, dvärgschimpanser (bonobo) och gorillor som är nära släkt med människor gör kan jag inte svara på rakt av så här. Men på något sätt måste de se till att motverka inavel. Alla individer vill dessutom fortplanta sig och eftersom inavel är negativt så har evolutionen gjort att de som hittar en partner de inte är släkt med för sina gener vidare i högre grad än de som stannar kvar och får avkommor med syskon/förälder/annan nära släkting.
    precis.
    undrar varför det är anurlunda hos oss..
    Difficile est saturam non scribere
  • BuoBä
    Kinya skrev 2010-03-01 11:17:35 följande:
    Hmm... om man tänker på flockdjur så är det vanligt att honorna stannar kvar men hanarna lämnar flocken vid en viss ålder. Annars hade risken för inavel varit för stor. Hur schimpanser, dvärgschimpanser (bonobo) och gorillor som är nära släkt med människor gör kan jag inte svara på rakt av så här. Men på något sätt måste de se till att motverka inavel. Alla individer vill dessutom fortplanta sig och eftersom inavel är negativt så har evolutionen gjort att de som hittar en partner de inte är släkt med för sina gener vidare i högre grad än de som stannar kvar och får avkommor med syskon/förälder/annan nära släkting.

     


    Schimpanser blir inte könsmogna förän de är runt 10 år. Då lämnar som regel hannarna flocken. Men en hona får ungar oftare än så, så hon kommer ha flera "barn" runt sig. Nu är ju schimpanser självgående mycket tidigare än människobarn, men viss skötsel och uppfostran kräver troligen de äldre ungarna.


     


    Elefanter kräver också uppfostran upp i tonåren. Det såg jag en dokumentär om.

  • lokisse
    BuoBä skrev 2010-03-01 11:40:21 följande:
      Schimpanser blir inte könsmogna förän de är runt 10 år. Då lämnar som regel hannarna flocken. Men en hona får ungar oftare än så, så hon kommer ha flera "barn" runt sig. Nu är ju schimpanser självgående mycket tidigare än människobarn, men viss skötsel och uppfostran kräver troligen de äldre ungarna.   Elefanter kräver också uppfostran upp i tonåren. Det såg jag en dokumentär om.
    fast elefanterna tonaringarna blir omhändertagna av andra elefanter i flocken och inte av smabarns mammorna.
    Difficile est saturam non scribere
  • BuoBä
    lokisse skrev 2010-03-01 11:42:25 följande:
    fast elefanterna tonaringarna blir omhändertagna av andra elefanter i flocken och inte av smabarns mammorna.
    Jo det är sant. Men det är också rätt nyligen (sett ur evolutionsperspektiv) som människor slutat leva i flockar och lever i kärnfamiljer... 
  • Shiva

    Strutsar tar hand om barn från flera kullar samtidigt, ofta en mot som vakar över barn från flera kullar och försvarar dom mot rovdjur medan de andra letar mat... så turas dom om.
    Inget unikt för människan

  • Suri

    Bjönen brukar ju ha fjolårsungarna med sig i idet med de nya små. vet inte hur länge de stannar men de har ungar från "olika kullar" i alla fall.
    De är ju inga flockdjur så det är ju inga andra som tar hand om dem.

  • lokisse
    Suri skrev 2010-03-01 13:22:15 följande:
    Bjönen brukar ju ha fjolårsungarna med sig i idet med de nya små. vet inte hur länge de stannar men de har ungar från "olika kullar" i alla fall.De är ju inga flockdjur så det är ju inga andra som tar hand om dem.
    ja det är sant. dom brukar väll övervintra i hop.
    men just grejen att man skaffar en ny kull innan försa kullen alls kan klara sig själv.
    jag kommer tex fa kull tva när min första unge bara är tva ar.
    tycker igentligen att det är ett märkligt beteende
    Difficile est saturam non scribere
  • Suri
    Suri skrev 2010-03-01 13:22:15 följande:
    Bjönen brukar ju ha fjolårsungarna med sig i idet med de nya små. vet inte hur länge de stannar men de har ungar från "olika kullar" i alla fall. De är ju inga flockdjur så det är ju inga andra som tar hand om dem.
    Bjön=Björn och "brukar" kanske är fel, jag är ingen biolog. Men det var så i en film jag såg på någon av alla dessa naturkanaler.
  • Suri
    lokisse skrev 2010-03-01 13:25:06 följande:
    ja det är sant. dom brukar väll övervintra i hop. men just grejen att man skaffar en ny kull innan försa kullen alls kan klara sig själv. jag kommer tex fa kull tva när min första unge bara är tva ar. tycker igentligen att det är ett märkligt beteende
    Jo, det är inte klokt om du frågar mig
    Lycka till!
  • BuoBä
    lokisse skrev 2010-03-01 13:25:06 följande:
    ja det är sant. dom brukar väll övervintra i hop.men just grejen att man skaffar en ny kull innan försa kullen alls kan klara sig själv.jag kommer tex fa kull tva när min första unge bara är tva ar. tycker igentligen att det är ett märkligt beteende

    Det är priset vi får betala för en stor hjärna.


     


    Om du hade levt i flock, eller i storfamilj som inte ligger lika långt tillbaka i tiden, så hade du haft hjälp av av fler vuxna, äldre barn osv. Naturen hade nog en plan, även om vi moderna människor har satt den ur spel.

  • skorpionen80

    Kan det ha att göra med att människan inte får "kullar" utan vanligtvis ett barn åt gången? Husdjuren brukar ju få betydligt fler i sina kullar än så.

  • lokisse
    skorpionen80 skrev 2010-03-01 13:53:10 följande:
    Kan det ha att göra med att människan inte får "kullar" utan vanligtvis ett barn åt gången? Husdjuren brukar ju få betydligt fler i sina kullar än så.
    fast det finns ju manga djur som bara far ett i taget. allt fran kor till elefanter eller tapirer
    Difficile est saturam non scribere
  • Kinya
    skorpionen80 skrev 2010-03-01 13:53:10 följande:
    Kan det ha att göra med att människan inte får "kullar" utan vanligtvis ett barn åt gången? Husdjuren brukar ju få betydligt fler i sina kullar än så.
    Jag tror snarare att det har att göra med att ett människobarn behöver hjälp/uppfostran under så pass lång tid jämfört med de flesta djurungar. Vi måste skaffa ett nytt barn innan de förra är gammalt nog för att klara sig själv. Sen handlar det också om att vi människor kan skaffa barn innan det förra är utfluget. Det kan inte de flesta djuren.
  • Tygtiiger
    lokisse skrev 2010-03-01 13:25:06 följande:
    ja det är sant. dom brukar väll övervintra i hop.men just grejen att man skaffar en ny kull innan försa kullen alls kan klara sig själv.jag kommer tex fa kull tva när min första unge bara är tva ar. tycker igentligen att det är ett märkligt beteende
    I de flesta "stenålderskulturer", alltså nomadiserande kulturer vilket väl är så nära man kan komma hur vi levt under den största tiden som människan funnits, så får inte kvinnor barn med två års mellanrum heller. Man ammar oftast i minst tre år och föder oftast barn med fyra års mellanrum - och om man föder nästa barn innan det första kan gå själv så sätts bebisen ut om ingen annan kvinna finns som kan ta hand om det. Vi kan nämligen inte ha fler barn än vi kan amma och bära samtidigt.

    Den "naturliga" kvinnliga fertiliteten innebär att bli gravid första gången när man är 18 år, bli gravid ca 12 ggr, föda 10 barn varav ca 8 överlever, amma i minst två år och ha totalt ca 160 ägglossningar i livet. I genomsnitt.

    I Sverige är man ca 29 när man föder första barnet, man blir gravid 1 - 2 ggr och föder 1 - 2 barn varav samtliga överlever, ammar i 4 månader och har totalt ca 450 ägglossningar. Genomsnittligt.

    Vårt sätt att bilda familj är alltså inte särskilt naturligt sett ur ett biologiskt perspektiv, men jag tycker det är bra ändå, jag.
  • lokisse
    Tygtiiger skrev 2010-03-06 13:00:52 följande:
    I de flesta "stenålderskulturer", alltså nomadiserande kulturer vilket väl är så nära man kan komma hur vi levt under den största tiden som människan funnits, så får inte kvinnor barn med två års mellanrum heller. Man ammar oftast i minst tre år och föder oftast barn med fyra års mellanrum - och om man föder nästa barn innan det första kan gå själv så sätts bebisen ut om ingen annan kvinna finns som kan ta hand om det. Vi kan nämligen inte ha fler barn än vi kan amma och bära samtidigt. Den "naturliga" kvinnliga fertiliteten innebär att bli gravid första gången när man är 18 år, bli gravid ca 12 ggr, föda 10 barn varav ca 8 överlever, amma i minst två år och ha totalt ca 160 ägglossningar i livet. I genomsnitt. I Sverige är man ca 29 när man föder första barnet, man blir gravid 1 - 2 ggr och föder 1 - 2 barn varav samtliga överlever, ammar i 4 månader och har totalt ca 450 ägglossningar. Genomsnittligt. Vårt sätt att bilda familj är alltså inte särskilt naturligt sett ur ett biologiskt perspektiv, men jag tycker det är bra ändå, jag.
    mycke intresant!
    vi har ju nu mera bär och mat hjälp om nagot skulle knixa till sig.
    Difficile est saturam non scribere
Svar på tråden Finns det nagot annat djur som tarhand barn fran flera kullar samtidigt