Inlägg från: iolanthe |Visa alla inlägg
  • iolanthe

knäckebröd till bebis?

Japp, knäckebröd är super :). Det har båda mina fått, eller får ska jag väl säga, minsta är bebis ännu. Majsbågar är ju också bra, men vi ger både knäckebröd och riskakor också.

• iolanthe

Det kan ju bero på knäckebrödet också, jag skulle aldrig ge skolknäcke eller det där med dalahästen och sånt. Vi har wasa sport och det är så hårt så det lossnar knappt nåt. Men bra för lillan att sitta och gnaga på när vi andra fikar.

• iolanthe
    Strumpan08 skrev 2010-03-06 22:04:36 följande:
    Jag gav knäckebröd till dottern när hon inte hade några tänder, sen fick hon äta annat för hon bet av stora bitar. Men annars så tycker jag att man inte ska undvika mat av olika konsistenser pga man är rädd att barnet ska sätta i halsen, utan man ska anpassa maten och låta barnet lära sig hur man hanterar maten rätt. Dottern har fått äta det mesta, satt i halsen några gånger men aldrig värre än att hon själv lyckats hosta upp det. Hon lär sig ju aldrig att hon ska ta små tuggor av mackan för att inte sätta i halsen om jag delar upp mackan varje gång.
    Jag håller med dig. Mina barn har aldrig satt i halsen men jag förstår att det är superotäckt om det händer och att man blir rädd. Men dom ska ju lära sig äta förr eller senare i alla fall. Och det finns ju så mycket annat som är farligt också och inte undviker man ju bilåkande heller för att man kan krocka.

Min äldsta åt knäckebröd med god aptit redan som 1-åring medan jämngamla barn inte kunde äta det alls. Nu menar jag inte att man måste äta knäckebröd som 1-åring. Men att äta viss sorts mat är ju inget som kommer automatiskt vid en viss ålder utan dom måste ju lära sig.
  • iolanthe

Absolut, knäckebröd är inget måste på nåt sätt . Vi har kommit till det stadiet att dottern vill ha nåt eget att stoppa i munnen när jag matar henne. Och då ger jag hellre en bit knäckebröd som hon knappt får i sig nåt av den korta stund matningen tar, istället för majskrokar som smälter genast dom kommer i munnen och hon fyller magen med 15-20 st innan jag matat klart.

Svar på tråden knäckebröd till bebis?