knäckebröd till bebis?
hej har en vän som ger knäckebröd ibland till sin 5 månaders som han sitter o gnagar på.. har inga tänder heller tycker det måste kännas obehagligt men hon säger det smälter fort i munnen?
hej har en vän som ger knäckebröd ibland till sin 5 månaders som han sitter o gnagar på.. har inga tänder heller tycker det måste kännas obehagligt men hon säger det smälter fort i munnen?
min tös har fått knäckebröd från 7mån, mest för att pappa satt och åt och hon blev lite sugen. jag ville inte ge henne knäckebrödet först med tanke på att det kunde fastna och allt... men det gick bra. :) O nu så kan det bli en bit knäckebröd då o då.
vad är majskrokar för något??? har hört det flera gånger nu..
Jo, fast både en degklump och en dallerklump kan ju fastna i halsen!
Jo, men det kan ju allt göra.
Jag upplever det i alla fall som om smörgåsrån är lättare på något sätt när jag säjlv jämför de två.
Jag gav knäckebröd till dottern när hon inte hade några tänder, sen fick hon äta annat för hon bet av stora bitar. Men annars så tycker jag att man inte ska undvika mat av olika konsistenser pga man är rädd att barnet ska sätta i halsen, utan man ska anpassa maten och låta barnet lära sig hur man hanterar maten rätt. Dottern har fått äta det mesta, satt i halsen några gånger men aldrig värre än att hon själv lyckats hosta upp det. Hon lär sig ju aldrig att hon ska ta små tuggor av mackan för att inte sätta i halsen om jag delar upp mackan varje gång.
fast min son har jag inte direkt varit försiktig med så på mat väg.. han har ätit va han vill o har aldrig aldrig satt i halsen o min väns barn har satt i halsen så pass att dem tappat andan o fått hjälp att hosta upp det..
Absolut, knäckebröd är inget måste på nåt sätt . Vi har kommit till det stadiet att dottern vill ha nåt eget att stoppa i munnen när jag matar henne. Och då ger jag hellre en bit knäckebröd som hon knappt får i sig nåt av den korta stund matningen tar, istället för majskrokar som smälter genast dom kommer i munnen och hon fyller magen med 15-20 st innan jag matat klart.