• mrsSoffi

Vi som hade BF feb-09 del 5

Nu fortsätter vi tjattra i nästa tråd....

• Svar på tråden Vi som hade BF feb-09 del 5
  • mrsSoffi

Du behåller samma föräldrapenning i minst två år

Många småbarnsföräldrar väljer att gå ner i arbetstid, vilket leder till lägre inkomster. Du får ändå föräldrapenning beräknad utifrån samma sjukpenninggrundande inkomst som du hade vid barnets födelse ända tills barnet fyller två år. Om du som är mamma blir gravid igen innan barnet uppnått ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag, även om er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts.
    Det innebär att den storlek på föräldrapenningen som gällde för det första barnet kommer att gälla också för nästa barn i minst två år

Du kan undvika att få sänkt sjukpenning

Så länge ditt barn inte har fyllt ett år beräknas också sjukpenning och tillfällig föräldrapenning på din tidigare sjukpenninggrundande inkomst. Det gäller under förutsättning att du helt eller delvis avstår från arbete för att vårda ditt barn. Efter barnets ettårsdag kan den sjukpenninggrundande inkomsten sänkas till samma nivå som din faktiska inkomst.
    Det betyder att du i så fall får lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Samma regler gäller när det gått ett år från det att du fick ett barn din vård för adoption.

Du kan dock undvika att din sjukpenninggrundande inkomst sänks efter ditt barns ettårsdag. Den ligger kvar på samma nivå som tidigare om du

tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid studerar med studiestöd är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.
  • evelina3

Jag ska gå ner till 75% i september när jag börjar jobba.
    Vi vill inte ha så tätt mellen våra barn så för att behålla denna mammapenning som jag har nu så får jag gå upp till 100% 6 månader innan barn nr 2 kommer.
    <tycker det borde vara beräknat på vad man har för % i grunden,
    känns ju som man blir straffad för att man inte vill ha sina barn tätt.

• Itzumo

Hej hej, Nu har jag inte varit inne här på evigheter känns det som... Men har hunnit läsa mig ikapp lite grann iaf..

Ella har just nu börjat inskolningen på sitt dagis och det känns lite tungt för hennes dagis är typ 2 km bort trots att vi har ett dagis 50m från huset... Men hon verkar då trivas bra där och vi får se hur det blir sen...

Mamma till ♥Ella 2009-02-13♥, Läs om våran vardag: Http://Cia86.blogspot.com
  • MikaelaEriksson
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-03-27 21:44:00 följande:
    vi säger gosi gos
    och vi säger gosa eller mysa, heheh! :)
  • bocabo

Vi säger kos, lite norska ord blir det ibland

Ida gillar oxå att kramas. och det är bara till pappa hon ger riktigt blöta pussar med munnen öppen. Ser så sött ut

• Carizma
    mrsSoffi skrev 2010-03-27 22:45:18 följande:
    Du behåller samma föräldrapenning i minst två år Många småbarnsföräldrar väljer att gå ner i arbetstid, vilket leder till lägre inkomster. Du får ändå föräldrapenning beräknad utifrån samma sjukpenninggrundande inkomst som du hade vid barnets födelse ända tills barnet fyller två år. Om du som är mamma blir gravid igen innan barnet uppnått ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag, även om er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts. Det innebär att den storlek på föräldrapenningen som gällde för det första barnet kommer att gälla också för nästa barn i minst två år Du kan undvika att få sänkt sjukpenning Så länge ditt barn inte har fyllt ett år beräknas också sjukpenning och tillfällig föräldrapenning på din tidigare sjukpenninggrundande inkomst. Det gäller under förutsättning att du helt eller delvis avstår från arbete för att vårda ditt barn. Efter barnets ettårsdag kan den sjukpenninggrundande inkomsten sänkas till samma nivå som din faktiska inkomst. Det betyder att du i så fall får lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Samma regler gäller när det gått ett år från det att du fick ett barn din vård för adoption. Du kan dock undvika att din sjukpenninggrundande inkomst sänks efter ditt barns ettårsdag. Den ligger kvar på samma nivå som tidigare om du tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid studerar med studiestöd är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.
    Men hur funkar det för mig? Jag är just nu inne o jobbar 25% då jag bara fick igenom 75% sjukskrivning....sen har jag ju ansökt om HP som jag väntar besked,vet du hur det funkar då? Kommer bli 16 månader mellan mina nu om jag räknar rätt... allt detta me FK e snurrigt...
    .:Pontus 3/1-02:. .:Leo 3/2-09:. & BF 25/6 2010
  • tessa84
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-03-27 21:44:00 följande:
    vi säger gosi gos
    Ja de funkar me gosi gos oxå, men blivit att vi säger mest mysi mys
    ♥ Mathilda 070727 ♥ Melvin 090217 ♥ www.tessa84.blogg.sewww.madebyt.blogg.se
  • Liddi

Skrutt har feber han har aldrig haft det tidigare. Han bara gråter och vill vara i famnen...kan inte sova heller. Har givit alvedon, kan man göra nåt mer?

Alexander 090210
  • Catasita81
    mills skrev 2010-03-29 15:31:50 följande:
    Skrutt har feber han har aldrig haft det tidigare. Han bara gråter och vill vara i famnen...kan inte sova heller. Har givit alvedon, kan man göra nåt mer?
    Stackars! Är det tänder eller förkylning eller något annat "som du vet"? Om det är tänder kan du stryka alvedon på tandköttet där tanden kommer. Om han är jättevarm så tyckte Oscar iaf att det var suprskönt med en kall trasa på pannan. Bara blöja på.. Stackars! Ge honom mycket vatten!
    "Krya på honom!"
  • Liddi
    Catasita81 skrev 2010-03-29 15:35:33 följande:
    Stackars! Är det tänder eller förkylning eller något annat "som du vet"? Om det är tänder kan du stryka alvedon på tandköttet där tanden kommer. Om han är jättevarm så tyckte Oscar iaf att det var suprskönt med en kall trasa på pannan. Bara blöja på.. Stackars! Ge honom mycket vatten! "Krya på honom!"
    Han är inte förkyld för en gångs skull.. Kanske är tänder då men jag vet inte var... Tack för tipsen, gav honom vatten nu och han drack en hel del. Stackarn bara hänger i famnen nu och glor i väggen.
    Alexander 090210
Svar på tråden Vi som hade BF feb-09 del 5