Vi som hade BF feb-09 del 5
Nu fortsätter vi tjattra i nästa tråd....
Nu fortsätter vi tjattra i nästa tråd....
Du behåller samma föräldrapenning i minst två år
Många småbarnsföräldrar väljer att gå ner i arbetstid, vilket leder till lägre inkomster. Du får ändå föräldrapenning beräknad utifrån samma sjukpenninggrundande inkomst som du hade vid barnets födelse ända tills barnet fyller två år. Om du som är mamma blir gravid igen innan barnet uppnått ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag, även om er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts.
Det innebär att den storlek på föräldrapenningen som gällde för det första barnet kommer att gälla också för nästa barn i minst två år
Så länge ditt barn inte har fyllt ett år beräknas också sjukpenning och tillfällig föräldrapenning på din tidigare sjukpenninggrundande inkomst. Det gäller under förutsättning att du helt eller delvis avstår från arbete för att vårda ditt barn. Efter barnets ettårsdag kan den sjukpenninggrundande inkomsten sänkas till samma nivå som din faktiska inkomst.
Det betyder att du i så fall får lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Samma regler gäller när det gått ett år från det att du fick ett barn din vård för adoption.
Du kan dock undvika att din sjukpenninggrundande inkomst sänks efter ditt barns ettårsdag. Den ligger kvar på samma nivå som tidigare om du
Jag ska gå ner till 75% i september när jag börjar jobba.
Vi vill inte ha så tätt mellen våra barn så för att behålla denna mammapenning som jag har nu så får jag gå upp till 100% 6 månader innan barn nr 2 kommer.
<tycker det borde vara beräknat på vad man har för % i grunden,
känns ju som man blir straffad för att man inte vill ha sina barn tätt.
Hej hej, Nu har jag inte varit inne här på evigheter känns det som... Men har hunnit läsa mig ikapp lite grann iaf..
Ella har just nu börjat inskolningen på sitt dagis och det känns lite tungt för hennes dagis är typ 2 km bort trots att vi har ett dagis 50m från huset... Men hon verkar då trivas bra där och vi får se hur det blir sen...
Vi säger kos, lite norska ord blir det ibland
Ida gillar oxå att kramas. och det är bara till pappa hon ger riktigt blöta pussar med munnen öppen. Ser så sött ut
Skrutt har feber
han har aldrig haft det tidigare. Han bara gråter och vill vara i famnen...kan inte sova heller. Har givit alvedon, kan man göra nåt mer?