• FlaxMamma

Pulverdiet? Här tipsar och stöttar vi varandra! del 3

Pulverdiet? Här tipsar och stöttar vi varandra! del 3

Här kan vi prata av oss och hjälpa till.. För visst är vi flera som pulvrar?
    Vad använder du för pulver?
    Hur mkt vill du gå ner?
    Hur mkt har du gått ner?
    Hur länge har du hållt på?

Ni får alla vara med!
    Men har du negativasaker att säga så kan du vända tillbaka direkt... :)

Första tråden är nu stängd och vi får se om alla hittar hit igen.. :)
    Här är förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m46907446.html

Andra tråden är snart stängd:
    här är andra tråden www.familjeliv.se/Forum-11-258/m49174314.html

Är det något speciellt ni vill ha in i TS så säg bara till=)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 14:29
    Tips på olika pulver sidor:

www.vlcd.se
    www.cambridgekuren.se
    www.godbalans.se
    www.nutrilett.se
    www.allevo.nu
    www.xtravaganza.se
    www.modifast.se
    www.naturdiet.se
    www.herbalifeww.com/se/

KETOS förekommer ofta i tråden så jag kan passa på att skriva vad det är:

Under de första 2-5 dagarna på dieten börjar kroppen sakna ditt kolhydratintag. Kroppen och hjärnan behöver kolhydrater för att fungera och när dessa saknas så ser sig kroppen om efter alternativa energiresurser. Förbränning av dina glykogendepåer påbörjas. I samband med detta tappar du en hel del i vikt. Beroende på kroppshydda så försvinner 1-4 Kg i vatten och glykogen. Dessa förråd kommer du att fylla på när dieten har sitt slut. Har du gått ner väldigt många kilon kommer du dock inte att gå upp riktigt lika mycket i vatten/glykogen när du börjar äta igen. Räkna med ett viktpålägg om ca 2Kg.
    När dessa energiförråd är slut så kommer kroppen att vända sig till nästa energidepå, fettreserverna! Fettförbränning är poängen med dieten och är också vad som kommer hålla dig vid gott mod och hälsa. Under denna förbränning som produceras stora mängder Ketoner och du har nu hamnat i en ?fas/process? som kallas för Ketos. Du omvandlar helt enkelt Fett till energi.

Ketonerna är dina bästa vänner under en VLCD-diet. Hjärnan älskar Ketonerna och du kommer att känna dig piggare än på väldigt länge. Hungerskänslor m.m kommer också att vara som bortblåsta.
    Vad är Ketos?
    Svar: Ketos är ett metaboliskt tillstånd som uppstår i samband med att fettförbränning. När fettet bryts ner till fettsyror omvandlas dessa till ketonkroppar av levern. Man kan säga att ketonerna är en biprodukt när fett blir till energi. Ketos i samband med VLCD sker kontrollerat och är ofarligt.

Testa om du är i ketos med ketostix som finns att köpa på apoteket för 85;-

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-05 08:27
    Här är resultattråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m52269247.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-09 13:06
    Tips på en till pulversida: www.sophiakuren.se =laktosfritt
  • Svar på tråden Pulverdiet? Här tipsar och stöttar vi varandra! del 3
  • Zebrasoma

Är det någon som har ett snitt på hur mycket man tappar i veckan på sopp/shake diet som kille/tjej? Förstår att det beror på utgångsläget i fettprocent och muskelmassa och hur mycket man rör sig. Men någon slags snitt mellan tummen och pekfingret alltså.

• Zebrasoma

Har googlat runt lite (hur tillförlitligt det nu det är) men som kille var det ca 2,3kg i veckan.

Då är det väl bara börja räkna baklänges från målvikt så har man ungefär hur länge men ska hålla på.

• tessum

Vilket märke använder ni andra?

Själv kör jag på slanka eftersom man då bara äter ca 500 kcal/dag och så tycker jag att de är godast av de jag testat (nutrilett, naturdiet och Alevo)

Funderar lite på hur cambridge är, någon som har testat?

• jagvetefan

Jag körde Cambridge 2010! Gick hos konsulent på vägning, mätning och samtal. Gick ner 31kg på 15 veckor ren kur och därefter 10kg till på kombinerad kur. Tyckte det var gott och det funkade bra!

Nu kör jag Naturdiet! Tycker det är godare och så tycker jag att det är bra att man ska äta 5st påsar om dagen.

Slanka har jag testat oxå men tyckte det var alldeles för sötsliskigt, men det gick det med! :)

• Zebrasoma

Jag kör med xtravaganzas påsar, tre per dygn. Vissa smaker är helt okej, andra som persika smakar konstgjort, plast och kemikalier. Inget jag köper igen.

Har börjar köra chokladsmak på morgonen med hälften vatten och hälften med kaffe. Riktigt lyckat faktiskt.

Är inne på dag 10, är fortfarande hungrig och har nog aldrig läst så mycket kockböcker som nu! Just nu är det nog salt som lockar, att få sätt tänderna i salt och vinägerchips! Jösses vad gott, men jag skulle ångra mig efteråt nu när jag jobbat i 10 dagar.

Någon som känner igen sig i ät fantasierna?

• lindaha
    Zebrasoma skrev 2013-01-10 22:22:16 följande:
    Jag kör med xtravaganzas påsar, tre per dygn. Vissa smaker är helt okej, andra som persika smakar konstgjort, plast och kemikalier. Inget jag köper igen.
    Har börjar köra chokladsmak på morgonen med hälften vatten och hälften med kaffe. Riktigt lyckat faktiskt.

Är inne på dag 10, är fortfarande hungrig och har nog aldrig läst så mycket kockböcker som nu! Just nu är det nog salt som lockar, att få sätt tänderna i salt och vinägerchips! Jösses vad gott, men jag skulle ångra mig efteråt nu när jag jobbat i 10 dagar.
    Någon som känner igen sig i ät fantasierna?
    Här är en till som fantiserar om mat :) Köper hem en massa gott till ungarna och lagar den omsorgsfullt och längtar tills jag själv får äta igen :P
  • vetvadjagvill
    lindaha skrev 2013-01-11 08:43:26 följande:
    Här är en till som fantiserar om mat :) Köper hem en massa gott till ungarna och lagar den omsorgsfullt och längtar tills jag själv får äta igen :P

Jag börjar tänka efter vad jag köper för  nåt till barnen egentligen...???

samma mat som jag gick upp i vikt av... den vill jag väl  inte ge till barnen heller.  

Jag har lyckats styra in dem på lite annan mat numera. på helgen tex så brukar de får välja lite godare helgmat.

Idag fredag har de  valt att jag ska göra fiskgratäng med räkor..ett väldigt bra val anser jag.
    Min ena son tjatar numera om att jag måste köpa hem  paprika till helgen.

Jag tänker vi ska sluta med "godis" helt och insället så får det bli tex lätt saltade nötter, rostade majs, mexincanos och lite bananchips.  Det enda som har tillsatt socker är bananchipsen. 

Det minskar i alla fall sockerintaget..

• jagvetefan

Vi har oxå slutat äta godis här hemma! Barnen (och jag) kommer bara till att få äta när det är nåt speciellt tex kalas... Idag ska jag ut, då ska barnen få dippa grönsaker! :)

• Zebrasoma

Jag har köpt en frukt och svamptork. Dels för att det brukar bli stora mängder svamp att ta hand om och för att jag fick upp ögonen för att göra eget naturgodis. Så numera torkar vi äpplen, annanas och banan till barnen. Uppskattat och HELT naturligt.

Svar på tråden Pulverdiet? Här tipsar och stöttar vi varandra! del 3