• Tuffen

Ny språkstörningstråd.

Här kommer en fortsättning på den gamla språkstörningstråden. Jag som startar den är mamma till en liten kille på 3 år. Han har fått diagnosen expressiv språkstörning och vi tecknar med honom. Hoppas att den här tråden är aktiv och lever länge!

• Svar på tråden Ny språkstörningstråd.
  • Pinje

Lägger i favoriter.
    Jag är en mamma till en tjej med ds på fyra år. Vi använder TAKK och jobbar delvis med Karlstadmodellen. Hon har även troligen en lätt hörselnedsättning. Vi har en underbar specialpedagog (vidareutbildad talpedagog) som jobbar 2ggr per vecka på förskolan med min dotters tal.

• kutiom

Hej! Jag är mamma till en liten flicka på snart fyra år. Hon har inte fått någon diagnos men har problem med att göra sig förstådd. Vi väntar (fortfarande...) på tid för hörseltest och logopedhjälp. Specialpedagogen jobbar med henne en gång per vecka på dagis.

• Trebarns far

Hallå

Fick precis igår veta att Ågenska skrivit klart sin informations/nyhetsblad om Grav språkstörning. Nyhetsbrevet inkluderar även verbal dyspraxi och Landau-Kleffner syndrom. Detta är delvis från familjeveckan på Ågrenska som vi var på i maj -09.

http://www.agrenska.se/Global/Nyhetsbrev/Grav%20spr%c3%a5kst%c3%b6rning%20nr%20345%20-%202009%20final.pdf

Har inte läst allt än, men tycker att det finns en hel del matnyttigt... Trevlig läsning!
    /A

• StaffenAssar

Favoritar denna tråd, har en 20 månaders son med en ovanlig kromosomavvikelse och har precis börjat med TAKK. Men det är SVÅRT att komma ihåg att teckna tycker jag! Sedan undrar jag om man ska teckna hela tiden eller bara när man pratar med barnet, om någon vet?

• Vickan

Då har även jag hittat hit.. Har två barn 9 och 5 år och inuläget är det 5 åringen vi jobbar mest med.. Ska få en Idagbok vet dom inte om det funkar eller inte.. någon som har erfarenhet?? Den är väl mest till för att mini ska kunna berätta om vad dom gjort på dagis.. Vi får ju aldrig veta något då hon inte berättar för oss

• anne h
    Vickan skrev 2010-03-06 11:05:28 följande:
    Då har även jag hittat hit.. Har två barn 9 och 5 år och inuläget är det 5 åringen vi jobbar mest med.. Ska få en Idagbok vet dom inte om det funkar eller inte.. någon som har erfarenhet?? Den är väl mest till för att mini ska kunna berätta om vad dom gjort på dagis.. Vi får ju aldrig veta något då hon inte berättar för oss
    IDagBok kan vara både bra och dåligt, beroende på om den sköts som den ska eller ej..

Vi har en IDagBok, beroende på vilken personal sonen ahr kring sig så fungerar det mer eller mindre bra, just nu uruselt. En vanlig anteckningsbok att skriva dagbok i vore enklare och förmodligen ge mer.. Men jag försöker få skolan att skriva mer i den, mer än "en bra dag" som det varit senaste året.. Nu verkar det lossna lite iaf, de har fått mål att arbeta emot och där ingår även att skriva i boken vad de gör..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Pinje
    Vickan skrev 2010-03-06 11:05:28 följande:
    Jo det tar tid att skriva i Idagboken och sätta in bilder. Det är viktigt att personalen på dagis har tid och vill för annars blir det platt fall. Den är lite gjort för att man skall ha schema på vänstersidan av uppslaget mm. Men ni får den gratis så det är bara att prova. Vill ni sen inte köpa den själva kan ni skriva ut en liknande från en pdf som finns i Irene Johanssons bok Utbyggd Grammatik, finns på biblioteket. Själva kör vi med vanlig anteckningsbok med ett uppslag per dag, vänster sida är förskolans och höger sida är våran. Dottern på fyra år älskar sin dagbok och vi kan få fram mycket reflektion och diskussion från den. Resursen sätter ofta in bilder som är på nya sånger eller lekar i samlingen och då pekar E på bilden och vill att jag skall sjunga, så kul att kunna kommunicera med henne. Den är superbra för att få tidsperspektiv också, blir så konkret med imorgon, idag, igår.
  • Mrs West

Jag hoppar in i tråden. Jag har en 2årig son som är utvecklingsförsenad. Han gick vid 19 månader och nu vid 2 år så har han ett väldigt begränsat språk. Han säger ca 6 ord men har kommit igång att härma och pratar mycket nonsensspråk.

Vi var första gången på habiliteringen igår och det var tungt att få höra att de tyckte att han verkade 1 år efter i utvecklingen. Men nu skall vi få träffa logoped och utreda honom lite närmre.

Jag har gett mig fan på att vi skall komma igång med språket och försöka vårt allra bästa att komma ikapp med språket. Så igår köpte jag lilla boken om tecken samt en babblarna bok. (Tack Pinje!) Några mer tips på vad som kan vara bra för en som inte riktigt börjat än?

• Pinje

Mrs West,
    Uppskattar han dator? Ta en titt på Babblarnas hemsida www.babblarna.se och titta på musikvideon. Sen lite annat gott där inne. Det finns även att titta på film när de läser upp böckerna, himla enkelt sätt att se hur man gör tecknen. Gillar han babblarna så köp plastfigurerna, de är så himla skoj och jättebra att kombinera med böcker. Alla barn gillar ju figurer som kommer från böcker och film (Bamse, Teletubbies, Björne etc). Vi har använt Babblarna ganska mycket till vattenlek också!
    Men ni kanske får en massa hjälp av logopeden, i vissa landsting kan man få bra material förskrivna (gratis) så vänta du till det besöket.
    Sen sånger och böcker i massor är ofta jättebra. Lite enkla rörelsesånger och teckensånger finns här: http://www.handicampen.ax/files/tittutsngermtecken.pdf

Svar på tråden Ny språkstörningstråd.