• Tuffen

Ny språkstörningstråd.

Här kommer en fortsättning på den gamla språkstörningstråden. Jag som startar den är mamma till en liten kille på 3 år. Han har fått diagnosen expressiv språkstörning och vi tecknar med honom. Hoppas att den här tråden är aktiv och lever länge!

• Svar på tråden Ny språkstörningstråd.
  • Vickan
    Mrs West skrev 2010-03-09 07:55:00 följande:
    Jag hoppar in i tråden. Jag har en 2årig son som är utvecklingsförsenad. Han gick vid 19 månader och nu vid 2 år så har han ett väldigt begränsat språk. Han säger ca 6 ord men har kommit igång att härma och pratar mycket nonsensspråk. Vi var första gången på habiliteringen igår och det var tungt att få höra att de tyckte att han verkade 1 år efter i utvecklingen. Men nu skall vi få träffa logoped och utreda honom lite närmre. Jag har gett mig fan på att vi skall komma igång med språket och försöka vårt allra bästa att komma ikapp med språket. Så igår köpte jag lilla boken om tecken samt en babblarna bok. (Tack Pinje!) Några mer tips på vad som kan vara bra för en som inte riktigt börjat än?
    Förstår dig precis.. Min dotter är nu 5 år men dom pratar om 1-1.5 år efter sin tid. (eller hur man nu ska säga).. Min har ju både hörselproblem, språkförsening. utvecklingsförsening. ja med mera..

Jag bor i småland någon i krokarna??
  • Tuffen

MrsWest, jag rekommenderar dvd-filmer med TAKK. Jag tror att vi köpte våra via Landskrona Vision. Vi har Alfons, Mamma Mu och Ika. Kul att se när vår lilleman härmar tecknen på filmen!

• Özlem

Hej
    Jag har en son på 3 år som inte har börjat prata.Han kan säga några ord men de är väldigt få.
    Jag började med tecken innan vi kom till logopeden och vi tycker att han vill kommunicera mer.Vilket är jätte kul och skönt.
    Vi har även fått en tid hos psykolog för en utredning.
    Ska bli så skönt och få veta om det är något mer som ligger i bakgrunden till hans icke tal.
    Logopeden har bara träffat honom 2 ggr men hon tror min son har pragmatisk språkstörning.Han har ingen problem med hörseln.

Vilken ljungel det finns om takk. Böcker,spel,cd osv. Det är så svårt och veta vad som e prisvärt.
    Det är inte så värst billigt heller.
    Vet ni om man får bidrag till vissa inköp?

mvh
    özlem

Min prins föddes 070511 & andra prinsen föddes 090313
  • Pinje
    Özlem skrev 2010-03-09 18:33:18 följande:
    HejJag har en son på 3 år som inte har börjat prata.Han kan säga några ord men de är väldigt få.Jag började med tecken innan vi kom till logopeden och vi tycker att han vill kommunicera mer.Vilket är jätte kul och skönt.Vi har även fått en tid hos psykolog för en utredning.Ska bli så skönt och få veta om det är något mer som ligger i bakgrunden till hans icke tal.Logopeden har bara träffat honom 2 ggr men hon tror min son har pragmatisk språkstörning.Han har ingen problem med hörseln.Vilken ljungel det finns om takk. Böcker,spel,cd osv. Det är så svårt och veta vad som e prisvärt.Det är inte så värst billigt heller.Vet ni om man får bidrag till vissa inköp?mvhözlem
    Bor i norrland och vi får inte bidrag till nåt enda dugg! Men vissa landsting verkar ge! Angående böcker finns många på biblioteket, låna och känn om de passar er. Finns de inte i kommunen så kan de fjärrlåna. Jag personligen gillade inte Ika's filmer, var lite för långsamma men verkar vara perfekta för 1-2 åringar. Här hemma gillas Kom Igång med teckensång: Från morgon till kväll. Tvåan är också bra. Teckenhatten 1&2 gillar jag, 2:an är om fraser. Samlingsskivan Materialhatten från Hatten Förlag innehåller otroligt mycket bra material, lotto, spelkort för färg, massor av olika storlekar av bilder med teckenbild och text mm. Vi har en tjej nyss fyllda fyra år som blandar tecken och ord, saknar många språkljud men kommunicerar mest med 3 ordsmeningar nu. Apropå språkstörning, då måste du gå in på Ingelas lekstuga och läsa, hon har massor bra!
  • Vickan

Ang det här med bidrag då man köper diverse material. Det man kan göra om ni inte redan gjort är att ta med det i ansökan för vårdbidraget.. Jag tog med 2000:- i vår ansökan (trodde inte det skulle gå på så mycket mer) och dom tog det. visst dom skriver av det med 500:- om året eller vad det nu va men dom tog dock med det i sin ansökan.. Så tänk på sånt när ni ska söka nytt eller söka om..

Själv funderar jag på att köpa  material hatten där allt finns spel memory med mera. någon som har den och kan säga om den är värd att satsa på??

• Vickan

Tog med mig en dikt som jag hittade på ett annat forum. Tyckte den var så bra

En ängel kom till Herren Gud och förde fram ett viktigt bud: Ett mänskobarn ska födas snart, ett speciellt och underbart.

Det barnet är av sådan sort som inte lär sig lätt och fort men sitter allvarsam och vek och ser på andras stoj och lek.

I skaparns tanke helt perfekt – för världen ter hon sig defekt, och vad hon tänker, vad hon vet är en förborgad hemlighet.

Därför behövs en mor och far som gränslös tröst och omsorg har, och som förmår att hålla kär ett barn som mycket bräckligt är.

Att få det barnet i sin vård, det är en gåva och en nåd. I tro och kärlek växer den som anförtrotts den uppgiften.

Så Herre, välj med omsorg dem som kan den lilla ge ett hem, där allt man hoppas, allt man tror och nåd och frid och värme bor.

• Pinje

Jag har materialhatten, tror jag klarar mig mycket länge med den. Men Ebba Editor när man vill göra eget är helt oslagbar! Jag personligen gillar ritprogram så en del bilder som saknas i Ebba Editor har jag gjort själv! Kuuuul!

• anne h
    Özlem skrev 2010-03-09 18:33:18 följande:
    HejJag har en son på 3 år som inte har börjat prata.Han kan säga några ord men de är väldigt få.Jag började med tecken innan vi kom till logopeden och vi tycker att han vill kommunicera mer.Vilket är jätte kul och skönt.Vi har även fått en tid hos psykolog för en utredning.Ska bli så skönt och få veta om det är något mer som ligger i bakgrunden till hans icke tal.Logopeden har bara träffat honom 2 ggr men hon tror min son har pragmatisk språkstörning.Han har ingen problem med hörseln.Vilken ljungel det finns om takk. Böcker,spel,cd osv. Det är så svårt och veta vad som e prisvärt.Det är inte så värst billigt heller.Vet ni om man får bidrag till vissa inköp?mvhözlem
    Låna på biblioteket, låna av vänner, testa.. kolla om skola/förskola har något material att rekommendera, sp ped brukar ha en hel del.

Vi har teckenhatten 1+2, sånghatten, hopphatten, Sånger med tecken, sagor med tecken, teckenmemory, Bildbas tecken, Communicate in Print, Communicate by choise, teckendocka mm, mm, mm.. Skolan har en massa annat från Hatten förlag.
     men det bästa materialet finns i Irene Johanssons Karlstadmodellen, jag har alla henne böcker om språkutveckling.

http://teckenhatten.com/ har mycket bra material för språkträning, rekommenderas verkligen!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • kutiom
    Trebarns far skrev 2010-03-04 13:54:03 följande:
    Hallå Fick precis igår veta att Ågenska skrivit klart sin informations/nyhetsblad om Grav språkstörning. Nyhetsbrevet inkluderar även verbal dyspraxi och Landau-Kleffner syndrom. Detta är delvis från familjeveckan på Ågrenska som vi var på i maj -09. www.agrenska.se/Global/Nyhetsbrev/Grav%20spr%... Har inte läst allt än, men tycker att det finns en hel del matnyttigt... Trevlig läsning! /A
    Tack! Det var en del intressant läsning, känner mig så fullständigt oinsatt så all fakta är av godo.
  • anne h
    Pinje skrev 2010-03-09 21:13:31 följande:
    Bor i norrland och vi får inte bidrag till nåt enda dugg! Men vissa landsting verkar ge! Angående böcker finns många på biblioteket, låna och känn om de passar er. Finns de inte i kommunen så kan de fjärrlåna. Jag personligen gillade inte Ika's filmer, var lite för långsamma men verkar vara perfekta för 1-2 åringar. Här hemma gillas Kom Igång med teckensång: Från morgon till kväll. Tvåan är också bra. Teckenhatten 1&2 gillar jag, 2:an är om fraser. Samlingsskivan Materialhatten från Hatten Förlag innehåller otroligt mycket bra material, lotto, spelkort för färg, massor av olika storlekar av bilder med teckenbild och text mm. Vi har en tjej nyss fyllda fyra år som blandar tecken och ord, saknar många språkljud men kommunicerar mest med 3 ordsmeningar nu. Apropå språkstörning, då måste du gå in på Ingelas lekstuga och läsa, hon har massor bra!
    Ika´s filmer.. den första avskydde sonen.. alla tyckte den var sååå bra och han dissade den direkt!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Ny språkstörningstråd.