• Anonym (Rådlös)

Min fru hatar min son..

För att göra en lång historia kort så har jag 2 barn från ett tidigare förhållande som idag är 14 och 16år. Jag är sedan ca 8 år gift och vi har 2 gemensamma barn som är 4 och 8år.

Relationen mellan min fru och mina äldsta barn har väl aldrig varit speciellt bra men det har fungerat...

Det som hänt nu är att sedan ca 1 år så bor 14åringen hos oss då han inte trivdes på den skolan han började 7:an i, Nu går han i en skola när oss och han trivs mycket bra även om han kunde göra bättre ifrån sig, men det är en annan historia..

När 14åringen flyttade till oss så var vi inställda på att det skulle bli jobbigt men nu har det skurit sig totalt, min fru kan inte med honom alls och blir också irriterad på mig då hon tycker att jag inte är nog konsekvent vad gäller min sons beteende. Till saken hör att mitt ex (tror egentligen att det hennes nya man )vill inte att han flyttar hem igen då 16åringen och han bråkar som tonåringar gör.

Stäminingen hemma kan man skära med kniv och alla mår dåligt, så där står jag som en åsna mellan två hötappar... ena sidan står mitt ex som inte vill ha tillbaka 14åringen och på den andra sidan min fru som int vill han 14åringen i huset, HUR FAAAAN ska jag komma runt detta??? att jag och 14åringen skulle flytta till eget boende är inget som går att lösa ekonomisk eller för den delen ens vill...

Tips och råd någon?

/Rådlös och förtvivlad

• Svar på tråden Min fru hatar min son..
  • skuggspel

Oj va tungt! Har alls inga bra råd det enda jag kommer på är att
    söka proffesionell hjälp kanske?

Lycka till!!!

• Anonym

Så varken bio- eller bonusmamman vill ha honom? Det kanske har sina orsaker. Tala med dina fruar och med sonen om vad de anser att problemen beror på!

• Fiyali

Familjeterapi. Att gå runt i ett hem med en elefant i vardagsrummet är ganska besvärligt om man inte ens får lov eller kan nämna att elefanten står där...

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Cat3

Tag kontakt med socialkontoret. Där kan man få jättebra hjälp av familjebehandlare.

• Mamsis

Ja du, vad säger sonen om allt detta då? ÄR det något spec han gör som driver alla till vansinne som han faktiskt skulel kunna ändra på? Nu menar jag tex att lära sig låta bli att kasta skitiga strumpor på golvet etc.

För i detta är det din sons sida du måste välja.. Han KAN nämligen inte bo själv, det kan din fru.

• Cat3
    Mamsis skrev 2010-03-02 17:35:19 följande:
    Ja du, vad säger sonen om allt detta då? ÄR det något spec han gör som driver alla till vansinne som han faktiskt skulel kunna ändra på? Nu menar jag tex att lära sig låta bli att kasta skitiga strumpor på golvet etc. För i detta är det din sons sida du måste välja.. Han KAN nämligen inte bo själv, det kan din fru.
    Ja och däri ligger att din fru har valt dig och du var redan far till dessa barn, men din son har inte valt henne.
  • Oktober Längtan

Sonen kanske behöver hjälp om hans beteende är så pass illa som det låter..? Man kan ju vända sig till olika ställen för att få hjälp, jag vet inte vart man vänder sig för äldre barn med problembeteende, men mindre barn är ju BVC första kontakt. Jag hade kollat upp möjligheterna för hjälp åt sonen. Han kan ju inte känna sig särskilt önskad av någon i det här fallet. Barn agerar ut sånt på olika sätt. Be att få hjälp åt honom.

• Anonym

Naturligtvis behöver ni allihop gå på "familjesamtal", kanske först du och hustrun. Sedan måste ni naturligtvis ta hänsyn till vad 14-åringen kan tänka sig för alternativ också. Om vederbörande verkligen skulle vilja flytta tillbaka till mamman igen så är det väl dags för samtal mellan dig, henne och barnet. Funkar ingenting så lär det väl i sinom tid bli familjehem för honom i stället. Men du måste nog ställa saker på sin spets mot alla inblandade, och sedan koppla in socialen på rätt ställen, killen lär inte må speciellt bra, och knappast de två mindre syskonen heller med den stämningen i det som ska vara ett tryggt hem.

• CoolJen

har inget bra råd men tycker väldigt synd om den stackars tonåringen som förmodligen känner sig oönskad i bägge hemmen, det kan inte vara lätt

• Anonym (bonusmamma)

Jag som själv är bonusmamma tror att mycket ligger i att din fru inte tycker att du är konsekvent. Förmodligen så hatar hon inte din tonåring, utan situationen som sådan.

Jag känner igen mig en hel del. Min sambo har två barn som är 13 och 16 år, och i perioder så hatar jag också att de bor här, men det beror mycket på hur min sambo hanterar situationen. Han är inte heller konsekvent när det gäller barnen. Som exempel så har det varit så att barnen har suttit och ätit mat i soffan framför TV:n och då kladdat extremt mycket vid flera tillfällen. Såpass att soffan är förstörd, och vi måste köpa ny (har inte gjort det än, men kommer att göra när det inte kladdas längre). Först så sa vi att de bara fick äta där på villkor att de inte kladdade och städade upp efter sig, det fungerade inte. Då sa vi att då blir det inget mer äta i soffan. Men nu har min sambo backat och låter barnen äta i soffan när jag inte är hemma, vilket innebär att jag känner mig som elaka styvmodern, för när jag är hemma får de inte, men när jag är borta är det OK.

Jag har flera exempel i samma stil när min sambo inte varit konsekvent. Det kan vara något liknande din fru känner. Har du frågat henne vad hon menar med att du inte är konsekvent?
    Det är väldigt svårt att leva i ett hem, där man själv inte känner sig delaktig i beslut, och den andra partnern ändrar dessutom beslut man tagit tillsammans.

Svar på tråden Min fru hatar min son..