• Ruso

För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 11

fritzie76 skrev 2010-03-20 16:48:50 följande:
    Är man helt ute och reser om man köper den röd/rosa jackan på Lindex som då även är tänkt att ha som dagisjacka? Den är ju inte vind- och vattentät som alla pratar om. Det är väl i och för sig bra att jackorna är det MEN om det är regn så kan man ju ta regnjacka utan på, eller?? Min erfarenhet är att när det regnar så tar vi på regnjacka även om vi haft FIX-jackorna och så gör de på dagis också....
    Om du ändå har annan regnjacka utanpå så blir det ju saksamma... men jag fattar inte det synet alls... Min dotter har FIX jackan, och det ÄR även regnjacka. Inte har jag annat som hänger på dagis att ha ovanpå, det låter inte klokt i mina öron att trä en jacka ovanpå en FIX jacka, vad obehagligt det låter, och helt onödigt!

Så alltså, använder du inte en vattentät jacka som regnjacka, utan har typ galon ändå, då spelar det ingen roll! Det regnar ju inte jämt, så den funkar nog bra ändå, och den är säkerligen lite vattenavstötande också. Själv tycker jag vattentäta jackor är så bekvämt just för att man då inte behöver något annat, den duger under alla väderförhållande. Mindre saker som hänger på dagis, eller mindre saker att glömma.
  • Ruso
    Karl Fazer skrev 2010-03-20 21:40:44 följande:
    Förstår inte personer som påstår att man inte behöver galonkläder om man har skalkläder. Är ni aldrig ute när det regnar mycket? Vattentäta jackor duger inte om det regnar mycket, då krävs det galon. Det vet dagis tack och lov! Har själv vattentät jacka från Didrikson (som heter regnjacka dessutom!) och är man ute och går när det ösregnar så blir man blöt. Bara galon är helt vattentätt.
    Nej, det där stämmer faktiskt inte... Vad jag hört så har galon en vattenpelar på 5000, och det finns faktiskt skalkläder som har ännu högre...

Men, det är klart, det är skillnad på vattentät och vattentät... Har för mig att man får kalla det vattentät ända ner till 1500, och då tål det givetvis inte lika mycket.

Dagis är ju ute även om det regnar, men det är ju inte flera timmar då, men för ett par timmars lek så håller våra skalkläder supert. Själv har jag gått en timmes promenad i min vattentäta softshell från Gekås, i rätt så mycket regn - och var helt torr på insidan.

Det enda positiva jag ser är i så fall detta med smutsigheten, tycker smutsen fastnar lättare på skalkläder. Jag har därför ibland köpte var sin galonbyxa till de geggigaste dagarna. Och så kan jag på hösten innan snön kommer sätta på barnen fodrade gummikläder (är ju galonliknande) för att inte nöta i onödan. Jag gillar inte galonen, men just fodrade gummikläder är Ok under en period när det är som skitigaste ute.
  • Ruso
    Smileycat skrev 2010-03-20 23:29:48 följande:
    men den där borde jag ju kunna köpa till sonen oxå?
    Gillar inte puffärm på pojkar.... men det är nog en smaksak
  • Ruso
    FrökenFreja skrev 2010-03-22 18:08:38 följande:
    Idag har jag varit och shoppat vårytterkläder till dottern från Lindex. Hoppas de håller bra! Jag har använt deras överdragsbyxor förut och varit mycket nöjd. Om någon är nyfiken på vad jag köpte så finns det på min blogg epona.blogg.seAlltså jag tycker det är så svårt med ytterkläder! Är det värt att köpa på typ Pop eller inte? Eller "duger" Lindex kläder lika bra?? Blev ju bra pris för mig idag, eftersom jag hade två kuponger på 30% så för jacka och överdragsbyxor och mössa blev det bara 350 kr. Men jag vill ju att dottern ska vara varm och torr..
    Just de kläder du köpte är ju inte funktioneskläder som är helt vattentäta (som Pops och också Lindex FIX kläder), så man måste ju ha andra regnkläder  också om man väljer sådanna kläder. Men det kanske du hade tänkt ändå? ATt köpa Pops har jag slutat med, tycker det är på tok för dyrt, när man numera kan få billigare kläder (typ FIX) mycket billigare. Dock gillar jag funktionskläder, så man slipper köpa regnkläder i tillägg utan har en jacka/byxa i alla väder!

Men jättefint var det du hade köpt!!
  • Ruso
    Hummelina skrev 2010-03-22 20:52:11 följande:
    Vad svårt det är när man är mittemellan storlekar, speciellt med dubbelstorlekar. Dottern håller på att gå från 92 till 98. Ska beställa strumpbyxor och då blir ju 86/92 litet men 98/104 säkert stooort.
    Har du provat?
    Min dotter som har 104 och 110 passar finfint strumpbyxor i 98/104...
  • Ruso
    Karl Fazer skrev 2010-03-22 20:56:32 följande:
    Fördelen med funktionskläder är att de klarar mer vatten än "vanliga" ytterkläder. MEN Pops funktionskläder eller fix för den delen är inte helt vattentäta. Bara galonkläder är helt vattentätt. Oavsett hur dyra funktionskläder man köper behöver man även ha galonkläder, i alla fall om barnen är på dagis och är ute. Hemma kanske man går in om det regnar mycket...
    Håller nog inte med... för att var på säkra sidan googlade jag lite om galon och vattenpelare.... och galon har 5000mm.... det finns flera funktionskläder som har mycket högre än det, goretex har tydligen 80000!!

Sedan skall ju sömmarna vara tejpade, och vissa funktioneplagg tål mer än andra (vattentäta kallas även de som har 2-3000 mm vattenpelare...)

Och NEJ, NEJ, NEJ Man behöver inte galon!!! Det där är helt fel tänk! Mina barn är både torra och varma i sina funktionskläder, och de går på dagis och är ute varje dag! Och jag har själv gått en timmes promenad i spöregn för att kolla min softshelljacka och blev inte ens fuktig på insidan....

Däremot är ju galon lättare att spola av, och vattentäta kläder måste ju rengöras för att hålla sin funktion. I riktigt geggamojaväder kan det därför vara skönt med galon ibland, likaså på fötterna... goretex är bra, men när det bara är gegga så blir det stövlar hos oss, skiter täpper ändå igen goretex skorna....
  • Ruso
    Pink Muffin skrev 2010-03-27 21:10:14 följande:
    Håller också med. Såå booring!! Hon kännas för liten för kläderna på stora flick, men kan inte ha dom på lilla flick...Frågan är om inte H&M är bättre där? Jag handlar sällan barnkläder på H&M, men man kanske måste byta trenden?
    Vilken stor dotter du måste ha - hur lång är hon!?

Mina är ju rätt så medel, och  snart 6 åringen kan utan problem ha 122, så än så länge duger det att köpa på lill flick, som tur är!!!
  • Ruso

En undran.... köpte FIX överdragsbyxan förra våren, och har inte kollat den så noggrant... nu skulle jag tvätta den då min dotter råkade kissa ner sig i dag. Och upptäcker då hål längst ner på båda benens insida. Det är inte hål som är rivna upp, utan mer som om det är en bit som fattas (fattar ni? Får väl visa bild, men de ligger i maskinen nu....) Dessa hål är precis där den limmade sömmen slutar.

Om någon fattar min ursla beskrivning, tror ni det är ren slitage eller reklamation?
    Otroligt tråkigt... jag trodde hon hade byxor som räckte även i vår, men nu är det ju hål så de duger ju bara när det är torrt väder...

Svar på tråden För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 11