Inlägg från: Hoppfullheten |Visa alla inlägg
  • Hoppfullheten

Emmaljunga tråd, Vol 5

Någon som har något bra tips för hur man får barnet att sitta bra i sittdelen ( har en City Cross) när det är litet?
    Kommer nog få byta citykorgen mot sittdel i vinter och då är inte lill-tjejen så gammal. Troligtvis kommer hon glida ner hela tiden. Är på jakt efter en ergonomisk sittdel, men hittar ingen i närheten där jag bor. Vill inte lägga för mycket pengar då det bara är en kort tid den kommer att användas.

Funderar själv på om man är lite händig och kan skära till en kil i skumgummi och lägga i sitsen, så att benen blir lite i uppförsbacke.

Någon som har ideér?

• Hoppfullheten

Jag kan varmt rekomendera City Cross, tycker inte alls att hjulen är dåliga som skrevs i inlägget ovan. Du får in vagnen "på längden" i 9-3:an, vi hade en sån. Får även in den på det hållet i Volvo V40. PÅ så sätt får du mer plats att packa i bagaget.

Bor du en trappa upp är det att rekomendera att ha en mjuk eller hårdlift som du enkelt bär upp, och lämnar chassit fastlåst där nere. Blir ändå väldigt blött och smutsigt att dra in vagnen i lägenheten/huset om du har varit ute och gått.

Tycker denna vagn är otroligt ombonad och rymlig, även med åkpåse och vinterkläder. Edgen och Classic är förstås oxå väldigt bra, men större och tyngre och tar upp hela bagageutrmmet.

• Hoppfullheten

Letar efter en ergonomisk sittdel till min CC, är ju inte såjättelätt att hitta. Har hittat en Ozone-sittdel, men det blev lite för dyrt, även om den säker är värd det. Har hitta en relativt billig City Jet-sittdel dock. Är den mycket sämre? Tänker att man inte har den så länge, utan bar atills barnet vuxit i vanliga sittdelen bättre.

• Hoppfullheten

Är jag vagnsmissbrukare? Har en fin city cross -07, ljus beige o jättefint skick. Men till SÅ gärna ha en ny, med den nyare suffletten. Mannen blir nog galen, men jag känner ett starkt behov av detta....:-P Lill-tjejen är 4 mån o ska snart flytta över till sittdelen. Alternativt kanske jag kan hålla mig lite o avvakta o köpa en ny/nyare scooter till våren...

Finns det terapi för en sådan mani?

• Hoppfullheten

??

manecke skrev 2012-01-06 00:12:44 följande:
    ahh. okej. jag var annars bara intresserad av däcken. ^^.

jag är likadan. har en emmaljunga city cross 06. vill ha en nyare med den nya sufletten och dom nya hjulen. men sambon vägrar köpa en ny vagn, men han övertalat honom att köpa nya däck, om dom inte är allt för dyra.

Nya hjul är tyvärr dyra, som alla reservdelar till emmaljunga.... 1000 kr.

Inkörsporten till mitt missbruk började med en begagnad edge, typ -05, som jag köpte billigt för att ha i stallet. Blev dock så förtjust i den att jag bara använde den. Ville fräscha upp den med bla nya hjul o det skulle kosta 1000kr. Tyckte inte det var värt det, utan sålde den o min andra "hemma-vagn", en maxi cosi mura o köpte en bättre begagnad city cross. Köpte en -07 för ett år sedan, med "alu-fälg", men med äldre sufletten, visste inte det fanns en nyare modell då, tyvärr.

Köpa så dyra hjul till en gammal vagn känns som en dålig affär. Om du säljer den o lägger till 1000 kr istället kan du ju få en nyare begagnad vagn, från -08 el senare med nya suffletten.
  • Hoppfullheten
    Hoppfullheten skrev 2012-01-07 21:32:38 följande:
    Tror ni klädseln från en Cerox passar en city cross?
    Funkar Ceroxens sufflett på en city cross oxå?
  • Hoppfullheten

Vad har ni för åsikter om cangaroon? Hur blir den hopfälld?

Finns det adaptrar till EL som passar Maxi cosi babyskydd?

• Hoppfullheten
    CrazyLady skrev 2012-02-05 20:31:57 följande:
    Hej!
    Jag har en fråga till er!!

Jag och sambon skall kolla på en Emmaljunga edge 2004 imorgon
    Dem vill ha 1000 kr för den, är de för mycket??

Det ingår hårdlift, regnskydd, parasoll, vindskydd, åkpåse..
    Den ser väldigt fin ut, lite solblekt men annars inga andra fel på den

Jag vill väldigt gärna köpa den, men är 1000 kr för mycket?
    I juni -10 köpte jag en Edge med sportchassi -04 för 1000 kr, med samma tillbehör som du ska få. Hade den som exravagn här hemma, i skogen och i stallet.  Var supernöjd med den. Har nu sålt den till en granne för 800 kr. Det är ju kvalitet så de håller länge.

Ska du ha den som enda vagn eller som extra till någon annan? Man tröttnar ganska fort på den där solblekta suffletten och de gamla hjulen när man ser alla fina vagnar som finns. Beror ju på hur man själv är, men det är trist att gå och ångra sig efteråt. Du kan ju få en väldigt fin och nyare vagn om du lägger till lite till.

Har nog sett en hel del billigare, men de ligger väl i den prisklassen. Man kan ju inte åka hur långt som helst heller för en billigare vagn. Lycka till!
  • Hoppfullheten

"Minaliv"

Jag var inne på en syskonsits till min CC, men lillen som är i vagnen måste i princip ligga helt ner när sitsen är monterad, den är ganskd klumpig tycker jag.

Jag köpte en begagnad jättefin Babytravel syskonvagn. Billig o prisvärd, inte allra bästa kvalitet jämfört me UJ, men har allt som behövs. Framförallt att man kan sätta på bilstolen! Och att ha två separata suffletter.

Gillade inte heller tanken på att lillasyster skulle åka framåt på fort hon växt ur liggkorgen, men det funkar jättebra! Bäddad me en härlig åkpåse o hon älskar att se när brorsan leker o grejar, mamma är inte lika kul att titta på... Trots att hon bara är 5 mån.

Ska nu nya skaffa en ståbräda till storebror som snart blir 2år, tror han tycker den kommer att bli kul.

• Hoppfullheten

Halloj!
    Hoppas någon är on-line. Har fått erbjudande om att köpa en klädel till min City Cross. I färgen PP/red. Tyget till bygeln fattas dock. Vad är rimligt att betala? Hon sa att jag skulle säga vad jag kunde tänka mig betala så skulle dom fundera.  

• Hoppfullheten
    Hoppfullheten skrev 2012-05-01 19:42:46 följande:
    Halloj!
    Hoppas någon är on-line. Har fått erbjudande om att köpa en klädel till min City Cross. I färgen PP/red. Tyget till bygeln fattas dock. Vad är rimligt att betala? Hon sa att jag skulle säga vad jag kunde tänka mig betala så skulle dom fundera.  

Måste bara berätta att dom ville ha 1700 kr + frakt för klädseln... Så det blev ju inte alls aktuellt, kan ju köpa nyare begagnad i stället... Tror den ligger ute på Tradera nu ifall någon skulle vara intresserad... Har dock några andra på G, får se vad det blir av detta.
  • Hoppfullheten
    Päron1986 skrev 2012-08-02 14:31:02 följande:
    bebis har bf 3 sept, så det är liggdel som behövs :)

tack för tipsen iaf, ska kolla upp Babyjogger City Mini GT inför framtiden!

Kolla Babyjogger Summit XC oxå. Kanonvagn!
  • Hoppfullheten

Har bestämmt mig för att beställa en Scooter S nu... Har velat fram och tillbaka. Älskar City Crossen där lilltjejen sover SÅ bra, men vill ha rörlig hjul, vi har nu ståbräda till storebror och blir lättare att köra då oxå... Var tom inne på att byta till en Nitro bara för att få den härligt stora sittdelen, men lillan är 1 år nu så det är väl tyvärr lite onödigt...

Kan inte bestämma mig för vilken färg... Är ine på PP Dark grey, mannen inne på PP Light grey... PP Coffee är ju oxå snygg... Vad tycker ni? Svårt när man inte kan se färgerna "live"...  Hur lång tror ni leveranstiden är?

• Hoppfullheten

Någon som har åsikter och kommertarer om en Twin nitro?
    Behöver en syskonvagn. Hade en babytravel syskonvagn som jag sålde i höstas och köpte en enkel dubbelsulky istället, då jag inte tyckte vi hade så stor användning för syskonvagn längre, men insåg sen att det behövs i bland.... Sulkyn var det ingen bra kvalitet på så den har reklamerats flera ggr och förhoppningsvis får jag nu pengar tillbaka istället. Barnen vill sitta brevid varandra, och gärna "samma sits" så det behöver inte vara två separata suffletter, snarare bättre att det bara är en.... Lilla-syster sover ju middag än, och ibland händer det att storebror också gör det, så det känns lika bra att ha en vagn där det är möjligt, och svängbara framhjul för det blir så tungt att svänga annars... annars hade tex en Brio twin sitty varit lagom att ha. Barnen är 1,5 och 3 år.

• Hoppfullheten

Eller kanske twin cangaroo?? Finns just nu både en twin nitro och en twin cangaroo på blocket i allafall i samma del av landet som där jag bor. Ser lika fina ut och samma pris... Det är ju bra hjul på cangaroon... Dock är jag intelika förtjust i de bakåtlutande sitsarna....

• Hoppfullheten
    Maybe skrev 2013-04-18 14:35:56 följande:
    Ska åka ochvtitta på en begagnad Nitro City i eftermiddag. Vad ska jag tänka på när jag tittar på vagnen innan jag bestämmer mig? Finns det några fallgropar? Vagnen är från 2008 och vill gärna att den håller ett par år åtminstone. Den har varit använd till två barn.

Jag köpte en beg city cross från -08. Det jag störde mig på var att jag inte visste att suffletten hade fått en ny "look" ca 2010, och ångrade att jag inte hade köpt en lite nyare som såg ut så. Men det är ju mest en fråga om utseende. Sen tror jag det är modeller fram tom -06 som har andra hjul, vet att många som har äldre vagnar vill frächa upp dem med nya hjul, men det kostar ganska mycket... Åter en utseendedetalj...
    Annars är det väl bromsar och att suffletten inte är slapp. Solblekt.
    Tvättas tyget för mycket har jag sett att det blir matt och tappar den vattenavstönande och smutsavvisande effekten. Kanske går att impregnera om...

Är ju klart en prisfråga, men så här i efterhand kan jag säga att jag ångrat att jag vid ett par tillfällen  inte la till lite pengar och köpt en nyare än jag gjorde... Speciellt om man ska ha den som "första vagn" och hade tänkt ha den i några år.  Hoppas du får till en bra affär!
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5