• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • snart bebis
    lilla snöflingan skrev 2010-08-09 14:28:51 följande:
    Det ser ut som en smart duo kombi.
    Tack för snabbt svar! Nu har jag sett den på bilder på nätet och då kommer det även fram en modell som heter Edge Duo Combi. Vad är skillnaden mellan smart och edge?
    Är Smart Duo Combin en bra vagn och vad kan den ha kostat i nypris?
  • stor grön drake
    snart bebis skrev 2010-08-09 14:39:28 följande:
    Tack för snabbt svar! Nu har jag sett den på bilder på nätet och då kommer det även fram en modell som heter Edge Duo Combi. Vad är skillnaden mellan smart och edge?
    Är Smart Duo Combin en bra vagn och vad kan den ha kostat i nypris?
    Edge är en lyxigare modell, den har thermobase (man kan öppna luftspalt i bottnen när det är varmt ute) med ett litet ryggstöd så barnet kan sitta i liggdelen, myggnät i sufletten, "kjol" på sufletten när den används som sittvagn. Via en snabb pricerunner så kostade Smart Duo Combi 5980 kr i 2010 års modell (den finns inte med längre i 2011's kollektion)
    Smart är helt enkelt en billigfare och enklare modell utan alla finesser.
  • Zelmilainen
    Laire skrev 2010-08-09 12:27:50 följande:
    Nu beror det givetvis på vart man bor, men jag har haft fotsack mycket och tycker det har räckt (om barnet har suttit på en fårfäll, men då bor jag i Norrland). Fotsacken är bra året om så det hade jag inte velat vara utan.

Dock så köpte vi en åkpåse i efterhand då förskolan gärna ville ha en sådan då de sover i vagnarna. Då upptäckte jag fördelen med en sådan; jag behövde inte ha overall på varje gång utan hade bara jacka på sonen (och skorna i varukorgen) om vi bara skulle ta bussen till affären eller liknande. Det var mycket enklare än att dra på overallen varje gång.

Det finns barnsovsäckar som jag vet att folk använder som åkpåse om man vill ha en billig variant. 

Förövrigt så finns ofta en stor fördel med att köpa allt samtidigt (förrutom färgerna), om butiken har en barnvagnsförsäkring så medförsäkras ofta tillbehören som köps samtidigt som vagnen. Det är bra om vagnen blir stulen eller förstörd Det kan vara olika från försäkring till försäkring men de jag har tecknat har det varit så för.
    vi bor i norrköping så våra vintrar blir ju inte som era. dock kommer jag aldrig tillåta att ett framtida barn sover i vagnen på dagis/att den förvaras där, så det får bli ett senare problem *L* men tack för hjälpen vart köper man såna riktiga och bra skinn?
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • stor grön drake
    Zelmilainen skrev 2010-08-09 19:20:47 följande:
    vi bor i norrköping så våra vintrar blir ju inte som era. dock kommer jag aldrig tillåta att ett framtida barn sover i vagnen på dagis/att den förvaras där, så det får bli ett senare problem *L* men tack för hjälpen vart köper man såna riktiga och bra skinn?
    Varför inte sova ute på dagis? Vi kommer ha liten att göra det, han sover så bra ute i friska luften (det är vårat val, de flesta sover inne i sovsalen)

Vi köpte direkt från en fårägare. Kolla med fåravelsförbundet om det finns någon nära dig som säljer sina egna skinn, här på Åland är det ganska vanligt, och de garvar sina skinn i sverige så jag skulle ju tro att det är ganska många där med som gör det. Vårat var dyrt, men det har varit värt varenda liten slant.
    Kolla garvningen lite bara, det ska vara "babyskinn", så att inte farliga ämnen kan råka ligga kvar i pälsen. Finns även tvättbara i maskin (vårat är, men inte behövts ännu)
  • Zelmilainen
    stor grön drake skrev 2010-08-09 19:31:19 följande:
    Varför inte sova ute på dagis? Vi kommer ha liten att göra det, han sover så bra ute i friska luften (det är vårat val, de flesta sover inne i sovsalen)

Vi köpte direkt från en fårägare. Kolla med fåravelsförbundet om det finns någon nära dig som säljer sina egna skinn, här på Åland är det ganska vanligt, och de garvar sina skinn i sverige så jag skulle ju tro att det är ganska många där med som gör det. Vårat var dyrt, men det har varit värt varenda liten slant.
    Kolla garvningen lite bara, det ska vara "babyskinn", så att inte farliga ämnen kan råka ligga kvar i pälsen. Finns även tvättbara i maskin (vårat är, men inte behövts ännu)
    sova ute inga problem, men ALDRIG i min vagn. vill de att barnen ska sova ute får de glatt fixa vagn själv. dels för att jag inte vill ha en begagnad, utan en ny och vägrar ställa ut en ny (eftersom de otroligt lätt blir så förstörda och sällan kan ge det skydd jag vill (dvs innemiljö ala hemma)). sen brukar fsk alltid ha vagnar de har till utflykter, etc, tycker gott barnen kan sova i dem *L*

ok, ska kolla in tipset, tack. 
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • sataya
    stor grön drake skrev 2010-08-09 19:43:06 följande:
    Våra dagis här har en eller två tvilling sittyn/softyn för de barn som inte kan gå, resten får glatt knata på i egen takt vid uflykter om de alls har vagnar vill säga.
    så har vårt dagis med...
    så man får ha egen vagn om barnet ska sova ute, vilket min dotter fick lov att göra pga att hon störde alla andra och sov bäst ute i vagnen...
  • Zelmilainen
    stor grön drake skrev 2010-08-09 19:43:06 följande:
    Våra dagis här har en eller två tvilling sittyn/softyn för de barn som inte kan gå, resten får glatt knata på i egen takt vid uflykter om de alls har vagnar vill säga.
    nej, men de brukar som sagt var i princip alltid ha en eller ett par vagnar och ska de propsa på att barnen ska sova ute får de ta dem. jag tänker inte hålla med det. vagnen är en för dyr/viktig sak för att lämpas av där (för mig som inte vill ha eller inte kan tänka mig begagnad). blir antagligen försök nästa helg, så nu hoppas vi bara att det tar sig *skratt*
    Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5